Επικαιρότητα

«Ιερός» πόλεμος κυβέρνησης, ΝΔ και ΣτΕ για τα Θρησκευτικά

Όπως είπε ο πρώην υπουργός Νίκος Φίλης, είναι «αρνητική έκπληξη», πρόκειται για «σκοταδισμό, μεσαίωνα και αναχρονισμό».

Ευρεία αντιπαράθεση σε πολλαπλά επίπεδα προκαλεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών από τον τέως υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη.

Το υπουργείο Παιδείας κατηγόρησε το Ανώτατο Δικαστήριο ότι ταυτίζεται με απόψεις ακραίων σκοταδιστικών κύκλων, θέση με την οποία συντάχθηκαν το πρωί της Τετάρτης τόσο ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, όσο και ο Νίκος Φίλης.

Στον αντίποδα, η Νέα Δημοκρατία με επίσημη ανακοίνωσή της, στηρίζει την απόφαση του ΣτΕ και επικρίνει την κυβέρνηση και ειδικά το υπουργείο Παιδείας ότι παραβίασε το Σύνταγμα. Για «γεναία πράξη των δικαστών» μιλάει και η Ένωση Κεντρώων.

Επικριτικός απέναντι στη στάση της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ εμφανίστηκε για άλλη μια φορά ο βουλευτής των συγκυβερνώντων ΑΝΕΛ Δημήτρης Καμμένος, χαρακτηρίζοντάς την «κατάπτυστη αντίδραση ακροαριστερών».

Τον πλήρη διαχωρισμό κράτους - εκκλησίας με συνταγματική αναθεώρηση ζητά το ΚΚΕ. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει επίσημη αντίδραση από την Κεντροαριστερά.

Σημειώνεται ότι η απόφαση για τα Θρησκευτικά αποτελεί το τρίτο κατά σειρά «κρούσμα» το τελευταίο διάστημα, που δίνει αφορμή για δριμεία κριτική σε δικαστικές αποφάσεις.

Είχε προηγηθεί η αθώωση του ακροδεξιού Μητροπολίτη Αμβρόσιου για την φράση «φτύστε τους ομοφυλόφιλους», αλλά και του προέδρου των ΑΝΕΛ Πάνου Καμμένου για τη δημόσια προτροπή «λιντζάρετε τον Πάχτα».

Βούτσης για απόφαση ΣτΕ: Αναχρονιστική αναδίπλωση με τα Θρησκευτικά
Ως «μήνυμα αναχρονιστικής αναδίπλωσης και κατήχησης στα σχολεία» χαρακτήρισε ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τις αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών. Συγκεκριμένα ο κ. Βούτσης κληθείς, μεταξύ άλλων, να σχολιάσει το επίμαχο ζήτημα σε ραδιοφωνική συνέντευξή στο «Κόκκινο» ανέφερε:

«Θα ήθελα να αναφερθώ γενικότερα στις συντηρητικές νοοτροπίες οι οποίες γίνεται προσπάθεια από ορισμένες πλευρές να επιβληθούν. Είχαμε θέσει και με αρκετές αφορμές το ζήτημα για την Ελλάδα «Μετά». Αν δηλαδή θα είναι μια Ελλάδα «Ελλάς-Ελλήνων-Χριστιανών» και συντηρητικής αναδίπλωσης και αυτό περιλαμβάνει όλες τις εκφάνσεις, δηλαδή και τα εθνικά ζητήματα, αλλά και τη σχέση κράτους-εκκλησίας ή θα είναι πραγματικά μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα που θα προσπαθήσει να ορθοποδήσει.

Αυτό το δίλλημα μπαίνει και ξαναμπαίνει με χίλιες δυο μορφές και αφορμές, τέθηκε κι εχθές με αφορμή την απόφαση του ΣτΕ, η οποία είναι προφανώς ένα σήμα, ένα μήνυμα αναδίπλωσης, αναχρονιστικής αναδίπλωσης σε ένα κεντρικό ζήτημα στο οποίο η πολιτεία έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο για την εκπαίδευση και όχι την κατήχηση στα σχολεία.

Είναι προφανές πως από κύκλους της εκκλησίας και ένα μέρος της ηγεσίας της αυτό δεν γίνεται αντιληπτό. Γι’ αυτό παρακινούν και ενεργοποιούν και τη δικαστική βούλα η οποία εν προκειμένω με έναν πάρα πολύ σαφή αναχρονιστικό λόγο και τρόπο έθεσε τη δικιά της σφραγίδα σε μια εκσυγχρονιστική και άκρως αυτονόητη προσπάθεια πολιτικής η οποία είχε υπάρξει από το υπουργείο Παιδείας και από τον τότε υπουργό κ. Ν. Φίλη».

Καρφιά Φίλη: Το ΣτΕ υιοθετεί απόψεις ακραίων φονταμενταλιστών
"Είναι αναχρονισμός και μεσαίωνας η απόφαση του ΣτΕ. Το ΣτΕ δογματίζει με αυτή την απόφαση" τόνισε χαρακτηριστικά ο πρώην υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, σε δηλώσεις του στο κανάλι της Βουλής, για την απόφαση σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών.

Όπως είπε, είναι «αρνητική έκπληξη», πρόκειται για «σκοταδισμό, μεσαίωνα και αναχρονισμό». «Δεν υπάρχει καμία συνταγματική επιταγή όμως για ομολογιακό μάθημα». Το Σύνταγμα δεν λέει ότι αυτό το μάθημα θα πρέπει να είναι ομολογιακό, δηλαδή να γίνεται κατήχηση. Κρίνοντας την απόφαση αυτή ο πρώην υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι «το ΣτΕ υιοθετεί απόψεις ακραίων φονταμενταλιστών».

Η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) που επικαλείται η απόφαση δεν λέει ότι τα θρησκευτικά πρέπει να είναι ομολογιακό μάθημα αλλά αντίθετα ότι πρέπει να διδάσκονται όλα τα δόγματα και να υπάρχει θρησκευτική ελευθερία στη χώρα μας.

Στο πλευρό του ΣτΕ και της Εκκλησίας η ΝΔ για τα Θρησκευτικά
Για «νέο πλήγμα από το Συμβούλιο της Επικρατείας στο Υπουργείο Παιδείας» κάνει λόγο η ΝΔ, μετά την απόφαση του ΣτΕ με την οποία έκρινε ως αντισυνταγματική απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, για τη διδασκαλία των θρησκευτικών.

Σε κοινή τους ανακοίνωση, η τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας Νίκη Κεραμέως και οι αναπληρωτές τομεάρχες, βουλευτές Καστοριάς Μαρία Αντωνίου, Αργολίδας Γιάννης Ανδριανός και Λάρισας Χρήστος Κέλλας, τονίζουν: «Χθες, νέα απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ότι η απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας κ. Φίλη, για ριζική αλλαγή στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στο δημοτικό και το γυμνάσιο, είναι πολλαπλά αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ)» Σημειώνουν ακόμα πως «το Υπουργείο Παιδείας αγνοεί το πνεύμα και το γράμμα του υπέρτατου νόμου της χώρας. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ αποδεικνύει καθημερινά ότι είναι οτιδήποτε άλλο παρά "κάθε λέξη από το Σύνταγμα αυτής της χώρας"».

Στη ΝΔ μάλιστα υπενθυμίζουν πως τον περασμένο Μάρτιο, το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε κρίνει ότι ο τρόπος επιλογής των διευθυντών σχολικών μονάδων και εργαστηριακών κέντρων, που θέσπισε το Υπουργείο Παιδείας με τον νόμο 4327/2015, προσέκρουε στο Σύνταγμα ενώ, στις αρχές Μαρτίου φέτος, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε άκυρη απόφαση του υπουργού Παιδείας που έθετε τον πρύτανη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης σε καθεστώς αποχής από την άσκηση των καθηκόντων του.

Δ. Καμμένος των ΑΝΕΛ κατά ΣΥΡΙΖΑ: Κατάπτυστη ανακοίνωση ακροαριστερών
Κληθείς να τοποθετηθεί για την αντίδραση του υπουργείου Παιδείας μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το μάθημα των Θρησκευτικών ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Δημήτρης Καμμένος τη χαρακτήρισε (ΣΚΑΙ) «κατάπτυστη» και αναρωτήθηκε αν «είναι σκοταδιστές και ακραίοι θεολογούντες οι δικαστές».

«Είναι ίδιον κάποιων ακροαριστερών όταν δεν τους αρέσει κάτι να κάνουν χαρακτηρισμούς. Εάν στους ακροαριστερούς δεν αρέσει το Σύνταγμα να το καταλύσουμε και να πάμε σε ΚΟΒΑ» σχολίασε ο κ. Καμμένος επιμένοντας ότι «το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να διδάσκεται όπως οι υπόλοιπες θρησκείες στην Ελλάδα». «Ε, δεν θα ξυρίσουμε και το μουστάκι που έλεγε και κάποιος σε μια ταινία» είπε χαρακτηριστικά.

ΚΚΕ: Να αναθεωρηθεί το Σύνταγμα
«Η απόφαση του ΣτΕ για το μάθημα των θρησκευτικών αναδεικνύει για μια ακόμη φορά την ανάγκη αλλαγών σε μια σειρά από άρθρα του Συντάγματος, που αφορούν τη σχέση Κράτους – Εκκλησίας, στην κατεύθυνση του πλήρους
διαχωρισμού, κάτι το οποίο, ούτε οι προηγούμενες κυβερνήσεις τόλμησαν ούτε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ τολμάει να αγγίξει», σχολιάζει το ΚΚΕ.

Ένωση Κεντρώων: Αυθαίρετες αποφάσεις, όπως αυτές του κ. Φίλη, καλώς ακυρώνονται από το ΣτΕ.
«Η ακύρωση των άρθρων του νομοσχεδίου Φίλη για τα θρησκευτικά από το ΣτΕ, είναι μια γενναία πράξη των
δικαστών, γιατί δεν μπορεί κάθε Υπουργός να γκρεμίζει τα έργα κάθε προηγούμενού του για να κάνει δήθεν την δική
του μεταρρύθμιση. Μεταρρύθμιση νοείται μόνο μετά από διάλογο και συναίνεση με όλες τις πολιτικές δυνάμεις.
Αυθαίρετες αποφάσεις, όπως αυτές του κ. Φίλη, καλώς ακυρώνονται από το ΣτΕ», επισημαίνει η Ένωση Κεντρώων.

Υπ. Παιδείας για απόφαση ΣτΕ: Συντάσσεται με απόψεις σκοταδιστικών κύκλων
Για απόφαση που πηγαίνει την εκπαίδευση και την κοινωνία «πολλά χρόνια πίσω, καθώς ταυτίζεται και συντάσσεται με απόψεις ακραίων και σκοταδιστικών θεολογικών κύκλων», κάνει λόγο το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την απόφαση που φέρεται να έχει πάρει το Συμβούλιο της Επικρατίας για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, το υπουργείο έχει πληροφορηθεί την απόφαση από «επιλεκτικές διαρροές» και γι' αυτό τονίζει ότι θα τοποθετηθεί εκ νέου για το θέμα όταν κοινοποιηθεί η απόφαση.

Το υπουργείο σημειώνει ότι σέβεται τις δικαστικές αποφάσεις, ωστόσο δεν παραλείπει να σχολιάσει ότι «και αυτές κρίνονται ως προς τα αποτελέσματά τους και ως προς το σκεπτικό τους».

«Το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων δηλώνει αποφασισμένο να συνεχίσει το έργο της ανανέωσης, του πλουραλισμού και του εκδημοκρατισμού των προγραμμάτων σπουδών και των διδακτικών υλικών όλων των βαθμίδων», συμπληρώνει το υπουργείο.

Τέλος, σημειώνει ότι η νέα διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών έχει ενσωματωθεί και έχει γίνει αποδεκτή από εκπαιδευτικούς και μαθητές, καθώς «αποτελούσε ώριμο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας».

Τι λέει η απόφαση του ΣτΕ

Ως πολλαπλά αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) έκρινε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σήμερα την από 7.9.2016 απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη με την οποία επήλθε ριζική αλλαγή στο χαρακτήρα και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στις τάξεις Γ΄έως ΣΤ' δημοτικού και του γυμνάσιου

Ειδικότερα, στο ΣτΕ είχαν προσφύγει η Ιερά Μητρόπολης Πειραιά, ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ Μεντζελόπουλος, η Εστία Πατερικών Μελετών, γονείς κ.ά. και ζητούσαν να ακυρωθεί η επίμαχη απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας με το σκεπτικό ότι αυτή πραγματοποιείται μια ριζική αλλαγή στον χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών κάτι που είναι αντισυνταγματικό και αντίθετο στις διεθνείς συμβάσεις και την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία.

Αναλυτικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ σε έκτακτη συνεδρίασή της δημοσίευσε την υπ΄αριθμ. 660/2018 απόφασή της, με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ευθύμιο Αντωνόπουλο. Με την απόφαση αυτή ακύρωσε την υπουργική απόφαση. Διευκρινίζεται, ότι η ακύρωση του ΣτΕ αφορά μεν το σύνολο της εν λόγω υπουργικής απόφασης, αλλά δεν αναφέρεται στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στο λύκειο, καθώς για το θέμα αυτό εκκρεμεί άλλη αίτηση ακύρωσης.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι η προσβαλλόμενη απόφαση είναι αντίθεση:

1) στο άρθρο 16 του Συντάγματος το οποίο ορίζει ότι η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και μεταξύ των σκοπών της είναι η ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης, γιατί με το πρόγραμμα σπουδών που εισάγεται για το δημοτικό και το γυμνάσιο «φαλκιδεύεται ο επιβαλλόμενος από τη συνταγματική αυτή διάταξη σκοπός της ανάπτυξης, δηλαδή της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης των μαθητών στα ανήκοντα στην επικρατούσα θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού,

2) Στη διάταξη του άρθρου 13 του Συντάγματος που κατοχυρώνει ως απαραβίαστη την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης, γιατί η προσβαλλόμενη απόφαση θα έπρεπε να απευθύνεται αποκλειστικά στους Ορθόδοξους Χριστιανούς μαθητές και να κατατείνει στην εμπέδωση και συνέχιση της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης, καθώς η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση κλονίζει την ορθόδοξη χριστιανική συνείδηση που πριν από την έναρξη του σχολικού βίου διαμορφώνουν οι μαθητές το πλαίσιο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Μάλιστα, η εισαγόμενη με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι ικανή να παρέμβει στον ευαίσθητο ψυχικό κόσμο των μαθητών που δεν διαθέτουν την κριτική αντίληψη των ενηλίκων και να τους εκτρέψει από την Ορθόδοξη Χριστιανική συνείδηση και

3) Προσβάλλει ευθέως το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ γιατί στερεί από τους μαθητές του Ορθόδοξου Χριστιανικού Δόγματος το δικαίωμα να διδάσκονται αποκλειστικά τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, ενώ η νομοθεσία προβλέπει για μαθητές Ρωμαιοκαθολικούς, Εβραίους και Μουσουλμάνος να διδάσκονται αυτοτελώς τον εν λόγω μάθημα.

Ακόμη, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι προβλεπόμενη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών κατά την προσβαλλόμενη απόφαση δεν είναι ικανή να αναπτύξει, εμπεδώσει και να ενισχύσει όπως επιβάλλεται από τη διάταξη του άρθρου 16 του Συντάγματος την ορθόδοξη χριστιανική συνείδηση των μαθητών, γιατί η διάταξη αυτή:

α) είναι ελλιπής κατά περιεχόμενο, β) δεν είναι αυτοτελής, αμιγής και διακριτική σε σχέση με τη διδασκαλία στοιχείων αναφερομένων σε άλλα δόγματα ή θρησκείες με αποτέλεσμα να προκαλείται σύγχυση στους μαθητές ως προς το περιεχόμενο της ορθόδοξης χριστιανικής διδασκαλίας και γ) δεν είναι επαρκή από την άποψη του χρόνου που διατίθεται για το μάθημα των Θρησκευτικών.

Παράλληλα, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, το πρόγραμμα σπουδών παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις ως προς το περιεχόμενο της ορθόδοξης χριστιανικής διδασκαλίας, καθώς δεν γίνεται αναφορά στην Αγία Ομοούσιο και Αδιαίρετο Τριάδα την οποία επικαλούνται στην επικεφαλίδα τους όλα τα Ελληνικά Συντάγματα και στην Γ΄τάξη του δημοτικού ο Ιησούς Χριστός παρουσιάζεται ως ξένος, ως προσδοκώμενος Μεσσίας, ως δάσκαλος που όλοι θαυμάζουν, ως αγαπημένος φίλος, όχι όμως ως Σωτήρας του κόσμου.

Πηγή: thetoc.gr

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Σχετικά βίντεο

close menu
x