Από τον Βασίλη Βέργη

Θα είναι ο Βοτανικός το φινάλε μιας 20ετούς (και πλέον) περιπλάνησης του μεγάλου Παναθηναϊκού στην Αθήνα για να φτιάξει το σπίτι του; Θα είναι η περιοχή που θα στεγάσει το μέλλον, τα όνειρα και τις επόμενες γενιές «πράσινων» οπαδών; Θα έχει ο αγώνας που δίνει ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος την ευτυχή κατάληξη που προσδοκούν οι φίλοι του τριφυλλιού ώστε η ομάδα τους να βγει από το αδιέξοδο και να οικοδομήσει το «σήμερα» και το «αύριο» που αξίζει στην τεράστια ιστορία του συλλόγου;

Αν δεν υπήρχαν όλα όσα έχουν προηγηθεί την προηγούμενη 20ετία, θα μπορούσε εύκολα κάποιος να πει ότι το τριφύλλι βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ στην πραγματοποίηση ενός στόχου ζωής. Αλήθεια είναι ότι βρίσκεται. Όμως το παρελθόν είναι αυτό που μας διδάσκει να είμαστε επιφυλακτικοί. Και να πορευόμαστε βήμα βήμα. Πόσο μάλλον όταν ο Παναθηναϊκός έχει βασανιστεί, αλλά και έχει «χρησιμοποιηθεί» πολιτικά από τις εκάστοτε κυβερνήσεις.

Φτάσαμε αισίως 2019 και το τριφύλλι παλεύει να αποκτήσει τη στέγη του. Ο Ολυμπιακός έχει από το 2004 το μοντέρνο «Γ. Καραϊσκάκης», η ΑΕΚ σε ένα χρόνο θα μπει στο «ναό» της, την «Αγιά Σοφιά», ο ΠΑΟΚ έχει πάρει την πρώτη έγκριση για τη «Νέα Τούμπα» και ο Παναθηναϊκός περιπλανιέται ακόμη άστεγος.



Από σήμερα ξετυλίγουμε το κουβάρι 21 χρόνων που αφορούν τις προσπάθειες του Τριφυλλιού να αποκτήσει γήπεδο. Με ονόματα, στοιχείααλλά και ευθύνες που σίγουρα βαραίνουν πρόσωπα και κυβερνήσεις.

Ο Παναθηναϊκός κατά καιρούς «έφτιαξε» καινούργιο γήπεδο (μόνον στα λόγια – με υποσχέσεις, φωτογραφίες και άπειρες μακέτες) στο Γουδί, στο Ελληνικό, στο Γαλάτσι, στη… Λεωφόρο, στο Βοτανικό, στο ΟΑΚΑ.

Τώρα βρίσκεται ξανά ενώπιος ενωπίω με τον Βοτανικό, εκεί όπου προσδοκούσε να γιορτάσει τα 100 χρόνια από την ίδρυσή του το 2008, αλλά αυτό εξελίχθηκε τότε σε τραυματική εμπειρία για τον κόσμο του…Φαίνεται όμως πως η ιστορία του «χρωστάει». Γι αυτό και ο Βοτανικός σήμερα αρχίζει να παίρνει έντονα πράσινο χρώμα. Ίδωμεν…

1998: Το ξεκίνημα…

Ολα ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Το 1998-99 ο Γιώργος Βαρδινογιάννης αρχίζει τις πρώτες συζητήσεις με τον τότε Υπουργό Εθνικής Άμυνας Ακη Τσοχατζόπουλο για κατασκευή γηπέδου του Παναθηναϊκού στο Γουδί.

Τον Απρίλιο του 2000 πραγματοποιήθηκαν οι βουλευτικές εκλογές και την ίδια χρονιά υπήρξε η ιστορική αλλαγή σκυτάλης στην ΠΑΕ Παναθηναϊκός. Ο Γιάννης Βαρδινογιάννης διαδέχθηκε τον «καπετάνιο», ενώ την προεδρία ανέλαβε ο Άγγελος Φιλιππίδης. Εκείνο το καλοκαίρι ο Παναθηναϊκός επέστρεψε για πρώτη φορά στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.



Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ στην κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ ήταν ο Κώστας Λαλιώτης. Ξεκινάει συζητήσεις με τον Παναθηναϊκό για γήπεδο στο Γουδί. Ο Λαλιώτης, μαζί με τον Οργανισμό Αθήνας, έριξαν για πρώτη φορά στο τραπέζι και εναλλακτικά σενάρια, για το Γαλάτσι και το Ελληνικό.

Από την πρώτη στιγμή για το Γουδί είχαν εκφραστεί σοβαρές επιφυλάξεις ως προς τη χρήση γης. Και αυτό γιατί η Β’ ζώνη Υμηττού, απαγόρευε στη χαρακτηρισμένη περιοχή πρασίνου να κατασκευαστούν οικοδομές γενικών χρήσεων. Ένα ποδοσφαιρικό γήπεδο δεν έχει αυτό τον «χαρακτήρα» σε αντίθεση όμως με τις εμπορικές του χρήσεις. Δεν θα μπορούσε ο Οργανισμός Αθήνας να χωροθετήσει γήπεδο χωρίς εμπορικές χρήσεις.

Πολλοί υποστήριζαν από την πρώτη στιγμή ότι αυτό θα «έπεφτε» με την πρώτη προσφυγή. Ταυτόχρονα βέβαια ούτε για τον Παναθηναϊκό θα ήταν συμφέρουσα η κατασκευή γηπέδου χωρίς εμπορικές χρήσεις. Παρόλα αυτά οι (άκαρπες) συζητήσεις για την υπόθεση «γήπεδο στο Γουδί» με την τότε πολιτική ηγεσία κράτησαν μέχρι το 2003.

Το Γαλάτσι και η Λεωφόρος

Το ίδιο χρονικό διάστημα, λόγω Ολυμπιακών Αγώνων, έγινε μία πρώτη κουβέντα και για την περιοχή του Γαλατσίου. «Κόλλησε» όμως το θέμα στο γεγονός ότι δεν υπήρχε πρόβλεψη για άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εκτός από λεωφορεία. Δεν προβλεπόταν τότε στο σχέδιο επέκταση του Μετρό μέχρι το Γαλάτσι, οπότε η πρόταση για γήπεδο του Παναθηναϊκού απορρίφθηκε σχεδόν αμέσως.



Η Λεωφόρος Αλεξάνδρας είναι η ιστορική έδρα του τριφυλλιού. Για τους οπαδούς του συλλόγου θα ήταν ιδανική η κατασκευή εκεί ενός μοντέρνου, καινούργιου γηπέδου. Το πλάνο συζητήθηκε αρκετά. Είχαν μάλιστα εκπονηθεί και σχέδια για νέο κτίσμα στη θέση του υπάρχοντος, τύπου… Μονακό! Δηλαδή το γήπεδο σε όροφο και από κάτω οι εμπορικές χρήσεις. Η «ιδέα» δεν μπορούσε να υλοποιηθεί, καθώς σύμφωνα με τους κανονισμούς γηπέδων διεθνών προδιαγραφών θα έπρεπε ο προσανατολισμός να είναι Βορράς-Νότος και όχι Ανατολή-Δύση όπως η Λεωφόρος στη διαχρονική της μορφή. Η μελέτη που εκπονήθηκε για προσανατολισμό γηπέδου σε Βορρά-Νότο προέβλεπε κατάργηση της οδού Τσόχα, μεταφορά του σχολείου περίπου 200 μέτρα πιο μακριά και «βυθισμένο» γήπεδο ώστε ο όγκος του να μην υπερβαίνει τα 18 μέτρα ύψος.

Ο νομικός «δαίδαλος» για όλα αυτά, διαπιστώθηκε από το ξεκίνημα πως ήταν χρονοβόρος (υπολόγιζαν για τις αλλαγές σχεδίων πόλεων από 3 έως 5 χρόνια) κι έτσι το 2003 και η «νέα Λεωφόρος» αποσύρθηκε…

Το Ελληνικό επί… τάπητος

Επί Υπουργίας Κώστας Λαλιώτη στο ΠΕΧΩΔΕ μπήκε, εκτός από το Γουδί, για πρώτη φορά και το Ελληνικό στην κουβέντα. Ουδείς ξεχνάει ότι μετά από πολλές συζητήσεις, τον Δεκέμβριο του 2003 στη Βουλή ο τότε Υπουργός Πολιτισμού και μετέπειτα πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος… σχεδόν εξήγγειλε την κατασκευή γηπέδου του Παναθηναϊκού στο Ελληνικό! Έβλεπε μπροστά του τις εκλογές και… μοίρασε γήπεδο στα λόγια!

Η συγκεκριμένη περίπτωση θεωρούνταν σχετικά βατή για να έφτιαχνε ο Παναθηναϊκός το γήπεδό του. Υπήρχε πρόβλεψη για το Μετρό, οι εμπορικές χρήσεις επιτρέπονταν, ενώ το ΠΕΧΩΔΕ θα «έπαιρνε» το γήπεδο της Λεωφόρου και θα το προσμετρούσε στα «ανταποδοτικά οφέλη». Ταυτόχρονα όλοι οι εμπορικοί χώροι θα ανήκαν στον ΕρασιτέχνηΠαναθηναϊκό.

Οι συζητήσεις των ανθρώπων της «πράσινης» ΠΑΕ με τον Οργανισμό Αθήνας κράτησαν έως το 2004. Τον Μάρτιο οι εκλογές ανέδειξαν κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας και σε λίγους μήνες υπήρχαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες.

Για την υπόθεση Ελληνικό υπήρξαν πολλές αντιδράσεις από τον κόσμο του Παναθηναϊκού με το απόλυτα λογικό επιχείρημα ότι η συγκεκριμένη περιοχή «θεωρείται» περισσότερο Πειραιάς παρά Αθήνα, οπότε το τριφύλλι θα έφευγε «μακριά» από την ιστορική πόλη «γέννησής» του. Το αντεπιχείρημα ήταν πως η τεράστια δυναμική του συλλόγου δεν είναι δυνατόν να «εγκλωβίζεται» σε μία πόλη…



Γιώργος Σουφλιάς ξανά για Γουδί και Ελληνικό

Λίγους μήνες μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων, στα τέλη του 2004, ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ (γνωστός για τα Παναθηναϊκά του αισθήματα) Γιώργος Σουφλιάς, καλεί τους ανθρώπους της ΠΑΕ και του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού για νέες συζητήσεις. Ξεκίνησε από το Ελληνικό αλλά σχεδόν αμέσως στο τραπέζι επανήλθε το Γουδί. Ο Σουφλιάς πρόσφερε στον Παναθηναϊκό δύο οικόπεδα για να επιλέξει στο Γουδί. Το πρόβλημα όμως των εμπορικών χρήσεων παρέμενε και οι ηγεσίες ΠΑΕ και Ερασιτέχνη συμφωνούσαν ότι δεν επιθυμούσαν να κατασκευάσει «σκέτο» γήπεδο.

Ο Βοτανικός και η Διπλή Ανάπλαση



Στις αρχές της δεκαετίας, ο Αγγελος Φιλιππίδης ο οποίος είχε διαδεχθεί στην προεδρία της ΠΑΕ τον Γιώργο Βαρδινογιάννη, «πέταξε» με ελικόπτεροπάνω από την περιοχή του Ελαιώνα. Ήταν η πρώτη φορά που «έμπαινε» ο Βοτανικός στη ζωή του Παναθηναϊκού. Ο Φιλιππίδης μαζί με τον τότε Δήμαρχο Αθηναίων Δημήτρη Αβραμόπουλο «πέταξαν» πάνω από την περιοχή, αλλά μεγάλη μερίδα του κόσμου αντέδρασε με το σύνθημα “Στον Ελαιώνα ούτε τον άλλο αιώνα”…

Όμως τον Φεβρουάριο του 2005 άλλαξαν όλα. Η τότε Δήμαρχος Αθηναίων Ντόρα Μπακογιάννη κάλεσε στο γραφείο της τον αείμνηστο Θανάση Γιαννακόπουλο και του πρότεινε την κατασκευή γηπέδου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό στα πλαίσια της Διπλής Ανάπλασης. Σε έναν χώρο που ήταν ουσιαστικά σκουπιδότοπος. Η πρόταση για την Διπλή Ανάπλαση τελείωσε οριστικά κάθε συζήτηση για το Ελληνικό.



Ο Ερασιτέχνης Παναθηναϊκός συμφώνησε υπό την αίρεση όμως ότι θα συμφωνούσε και η ΠΑΕ Παναθηναϊκός. Ο «Τζίγγερ» άναψε το πράσινο φως και άπαντες είπαν στον Γιώργο Σουφλιά πως όλα τα υπόλοιπα τελειώνουν και ο Παναθηναϊκός βάζει μπροστά για κατασκευή γηπέδου στον Βοτανικό.

Τον Απρίλιο του 2005 μπήκε σε εφαρμογή το σχέδιο της Διπλής Ανάπλασηςκαι στον Παναθηναϊκό είχαν στόχο να είναι έτοιμο το γήπεδο το 2008 για να εορταστούν εκεί τα 100 από την ίδρυση του συλλόγου…

Υπογράφουν ΜΟU

Τον Νοέμβριο του 2005 το Master Plan πέρασε ομόφωνα από τον Δήμο της Αθήνας. Ερασιτέχνης και ΠΑΕ Παναθηναϊκός υπογράφουν ΜΟU με τον Δήμο και όλοι… έτρεχαν καθώς την επόμενη χρονιά υπήρχαν Δημοτικές εκλογές.

Τον Ιούλιο του 2006 ψηφίζεται ο νόμος για την Διπλή Ανάπλαση, ο γνωστός «νόμος Σουφλιά» και οι εμπλεκόμενοι ξεκινούν τη διαδικασία για να βγάλουν άδειες κατασκευής.

Τι προέβλεπε η «Διπλή Ανάπλαση»

Σύμφωνα με το σχέδιο που είχε παρουσιάσει η Ντόρα Μπακογιάννη το 2005, η Διπλή Ανάπλαση σε ό,τι αφορά τον Βοτανικό προέβλεπε τα εξής:

Η περιοχή των 287 στρεμμάτων είχε τρεις ιδιοκτήτες. Τον Μπάμπη Βωβόπου είχε ήδη αγοράσει τα 110 στρέμματα της πρώην ΕΤΜΑ, «μικρο-ιδιοκτήτες» που είχαν περίπου 25 στρέμματα και όλα τα υπόλοιπα (περισσότερα από 150 στρ.) ανήκαν στην Εθνική Τράπεζα. Σύμφωνα με το σχέδιο του Δήμου Αθηναίων ο Βωβός θα κρατούσε στην κατοχή του τα 47 στρέμματα, θα χάριζε τα 53 στον Δήμο και τα υπόλοιπα 10 θα χρησιμοποιούνταν για πεζόδρομο. Η εταιρεία Βωβού θα γκρέμιζε το παλαιό εργοστάσιο και στη θέση του θα κατασκεύαζε εμπορικό κέντρο (ΜΑLL) συνολικής έκτασης 69.000 τ.μ. Σε αυτή την ανταλλαγή ουδεμία σχέση είχε ο Παναθηναϊκός. Στην κατοχή του Δήμου πήγαιναν 53 συν 25 στρέμματακαι έναντι 20 εκατ. ευρώ αγόρασε τα υπόλοιπα από την Εθνική Τράπεζα. Έτσι λοιπόν ο Δήμος της Αθήνας είχε στην κατοχή του περίπου 230 στρέμματα για την κατασκευή του γηπέδου και βέβαια των εγκαταστάσεων του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού. Οι άνθρωποι της διοίκησης Βαρδινογιάννη υποστήριζαν ότι: «ο Βωβός δεν υπήρχε πουθενά ως συναλλασσόμενος με την ΠΑΕ στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και είχε να κάνει μόνο με τον Δήμο της Αθήνας». Αυτή τη θέση δεν την άλλαξαν όσο κράτησε η υπόθεση “Βοτανικός” στην πρώτη «φάση» της.



Εντελώς αντίθετη ήταν η άποψη εκείνων που κατηγορούν μέχρι σήμερα τον Γιάννη Βαρδινογιάννη για δραματική «εμπλοκή» του γηπέδου με το ΜΑLL του Βωβού, που κράτησε ανενεργό το πρότζεκτ για περισσότερο από μία δεκαετία.

Με τον νόμο Σουφλιά… χωρίστηκαν τα δύο οικόπεδα (του Βωβού και του Παναθηναϊκού), δόθηκαν οι χρήσεις γης και καθορίστηκαν οι όροι δόμησης.

Η υπογραφή των συμβάσεων

Στις 9 Οκτωβρίου του 2006, λίγες ημέρες πριν από τις Δημοτικές εκλογές, υπογράφηκαν οι συμβάσεις. Ο Παναθηναϊκός είχε την υποχρέωση να υποβάλλει προμελέτη μέχρι τον Δεκέμβριο του 2006 και την τελική μελέτη έως τον Ιούνιο του 2007 ώστε να έβγαιναν οι άδειες και να ξεκινούσε η κατασκευή του έργου. Στο τριφύλλι εκτιμούσαν πως αν όλα πήγαιναν όπως έπρεπε, μετά από 18 μήνες κατασκευής θα έμπαιναν στο καινούργιο τους σπίτι στο τέλος του 2008. Σήμερα έχουμε 2019 αλλά ο Παναθηναϊκός είναι ακόμα άστεγος…

Ο Δήμαρχος Κακλαμάνης και ο Τσίπρας των… κορμοράνων!

Ο Νικήτας Κακλαμάνης εκλέχθηκε Δήμαρχος Αθηναίων στις 15 Οκτωβρίου του 2006 και για πρώτη φορά μπήκε ως αντιπολίτευση στο δημοτικό συμβούλιο ο Αλέξης Τσίπρας, επικεφαλής τότε της «Ανοικτής Πόλης». Για το πρότζεκτ του γηπέδου στον Βοτανικό ήταν ενήμερες όλες οι παρατάξεις από την ΠΑΕ Παναθηναϊκός.

Τότε ξεκίνησαν οι πρώτες αντιδράσεις. Εμφανίστηκαν «131 πολίτες» (έχοντας φυσικά την αμέριστη συμπαράσταση του σημερινού πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα) οι οποίοι προσέφυγαν στο ΣτΕ ενάντια στην κατασκευή του ΜΑLL του Βωβού. Τότε ακούσαμε για πρώτη φορά περί ύπαρξης… κορμοράνων στον σκουπιδότοπο του Βοτανικού!

Από την πρώτη στιγμή ο Αλέξης Τσίπρας υποστήριζε πως ήταν αντίθετος με την κατασκευή του εμπορικού κέντρου και όχι του γηπέδου. Μετά την προσφυγή στο ΣτΕ άπαντες κατάλαβαν ότι ο στόχος για γήπεδο το 2008 ήταν ανέφικτος.



Ακολούθησε η μεγάλη διαμάχη. Οι αντι – Βαρδινογιαννικοί υποστήριζαν (όπως προαναφέραμε) πως το εμπορικό του Βωβού “συνδέεται” με την κατασκευή του γηπέδου κι αυτό οδήγησε στο φιάσκο, οι άνθρωποι της ΓΗΠΕΛ και ο ίδιος ο Τζίγγερ, πως δεν είχε σχέση το ένα με το άλλο.

Οι πρώτες ενστάσεις έγιναν το 2007, αλλά η εκδίκαση ξεκίνησε το 2008. Τον Δεκέμβριο το Συμβούλιο της Επικρατείας διέταξε την αναστολή εργασιών στο εμπορικό κέντρο του Βωβού (είχε ήδη βγάλει άδεια και είχε «σηκώσει» το κτίριο σε ποσοστό 75%) μέχρι να αποφασίσει οριστικά η ολομέλεια τον Μάρτιο του 2009. Στον Παναθηναϊκό υποστήριζαν ότι ο Δήμος Αθηναίων είχε αποκτήσει τα 53 στρέμματα από τον Βωβό, οπότε από τη στιγμή που έχασε (μέσω ΣτΕ) το δικαίωμα να ολοκληρώσει το κτίσμα ο επιχειρηματίας μόνο εις βάρος του Δήμου μπορούσε να στραφεί για να τα διεκδικήσει ξανά.

Στον Παναθηναϊκό της πολυμετοχικότητας πλέον, συμφώνησαν να περιμένουν την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Είχε ήδη όμως ξεκινήσει ο «εμφύλιος» για τη διαχείριση των χρημάτων και των μεταγραφών…

Ο Παναθηναϊκός πήρε την άδεια κατασκευής

Τον Σεπτέμβριο του 2009 ο Παναθηναϊκός πήρε στα χέρια του την άδεια οικοδομής για γήπεδο «5 αστέρων» («ελίτ») χωρητικότητας 40.000 θέσεων (με δυνατότητα επέκτασης στις 55.000) και αρχικό κόστος κατασκευής 96 εκατομμύρια ευρώ.

Τον Οκτώβριο εκλέχθηκε κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ του Γ. Παπανδρέου και στις 9/10 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ανακοινώνει την απόφασή της: το γήπεδο νομίμως χωροθετήθηκε στον Βοτανικό, ενώ ακυρώθηκε η οικοδομική άδεια του Βωβού για το εμπορικό κέντρο.



Τον Νοέμβριο του 2009 η τότε Υπουργός ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη ετοιμάζει τροποποίηση της Διπλής Ανάπλασης αφού ένα «κομμάτι» του νόμου Σουφλιά κατέστη αντισυνταγματικό. Η Μπιρμπίλη θέλει να επανασχεδιάσει τη Διπλή Ανάπλαση, καθώς ο Παναθηναϊκός δεν θα μπορούσε να χτίσει γήπεδο δίπλα σε ένα «κουφάρι» μπετόν, ενώ ταυτόχρονα θα δινόταν η δυνατότητα στον Βωβό να πάει το εμπορικό του από τα 69.000 στα 53.000 τ.μ. Ήδη πάντως είχαν ξεκινήσει τα τεράστια οικονομικά προβλήματα της γνωστής εταιρείας.

Ο νόμος Μπιρμπίλη πέρασε τον Ιούνιο του 2011. Τότε στον Παναθηναϊκό ήταν διοίκηση ο Δημήτρης Γόντικας. Η πολυμετοχικότητα είχε τιναχθεί στον αέρα και η διαμάχη του συγχωρεμένου Αντρέα Βγενόπουλου με τον Γιάννη Βαρδινογιάννη είχε ανάψει.

Η οικονομική κατάσταση της εταιρείας Βωβός είχε επιδεινωθεί δραματικά και όλα οδηγούσαν προς το πτωχευτικό άρθρο 99 (έκανε αίτηση το 2012, εντάχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2013).

Μόλις ψηφίστηκε ο νόμος Μπιρμπίλη ο Παναθηναϊκός μπορούσε να προχωρήσει στην αναθεώρηση της άδειας οικοδομής.

Τον Σεπτέμβριο του 2011 όμως παραιτήθηκαν τα μέλη της ΓΗΠΕΛ, ο Βαρδινογιάννης… πάρκαρε τις μετοχές του, η ΠΑΕ αντιμετώπιζε ήδη τεράστιο οικονομικό άνοιγμα και το καλοκαίρι του 2012 όταν εμφανίστηκε ο Γιάννης Αλαφούζος ο Παναθηναϊκός ήταν «μέσα» 28-30 εκατ. ευρώ. Ελπίδες για γήπεδο δεν υπήρχαν…

Το Προεδρικό Διάταγμα της Διπλής Ανάπλασης

Στο Προεδρικό Διάταγμα 161/14-5-2013 το οποίο ισχύει σήμερα, ορίζεται η περίφημη Διπλή ανάπλαση. Περιλαμβάνει:

Α) Γήπεδο ποδοσφαίρου 40.000 θέσεων συνολικής δόμησης 47.000 τετραγωνικών μέτρων.

 Β) Εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού συνολικής δόμησης 7.500 τετραγωνικών μέτρων και υπόγειο πάρκινγκ 100 αυτοκινήτων.

Γ) Αθλητικές Εγκαταστάσεις του Δήμου Αθηναίων συνολικής δόμησης 4.800 τετραγωνικών μέτρων.



Ο Αλαφούζος, ο Βοτανικός και η Λεωφόρος

Μόλις ανέλαβε στον Παναθηναϊκό ο Γιάννης Αλαφούζος είχε στο μυαλό του τον Βοτανικό για ένα πιο «μαζεμένο» γήπεδο, όχι 40.000 θέσεων.

Συναντήθηκε με ανθρώπους της κατασκευάστριας εταιρείας («ΑΚΤΩΡ») και πήρε στα χέρια του σχέδιο για γήπεδο αρχικά της τάξης των 25.000 θέσεωνμε κόστος περίπου 40 εκατ. ευρώ.

Τελικά όμως άλλαξε εντελώς κατεύθυνση και πήγε αποκλειστικά προς Λεωφόρο. Η τότε διοίκηση του Ερασιτέχνη κατέθεσε αίτημα στην Περιφέρεια Αττικής, αυτή ενέκρινε αρχικό κονδύλι 7 εκατ. ευρώ, αλλά τα σχέδια για ανακατασκευή και επέκταση της Λεωφόρου των 16.000 θέσεων σε 20.000 ουδέποτε υλοποιήθηκαν.

Ο Παναθηναϊκός έπαιξε στη Λεωφόρο που μετράει σήμερα 97 χρόνια ζωής, έως την περσινή σεζόν που μετακόμισε ξανά στο ΟΑΚΑ…

Το Γουδί ξανά στο προσκήνιο το 2017!

Δεκατρία χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες το Γουδί μπήκε ξανά στη ζωή του Παναθηναϊκού. Εκείνος που ανακίνησε το θέμα ήταν, τον Μάρτιο του 2017, ο τότε πρόεδρος του Ερασιτέχνη Δημήτρης Μπαλτάκος. Είχε ήδη ξεκινήσει επαφές με ξένη κατασκευαστική εταιρεία-κολοσσό (AEG) αλλά και την Alpha Bank η οποία εμφανιζόταν θετική να χρηματοδοτήσει το έργο.



Στις 22 Μαρτίου 2017 συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και συζήτησαν για περίπου δύο ώρες. Ο κ. Τσίπρας δηλώνει έτοιμος να βοηθήσει η κυβέρνηση για την πραγματοποίηση του έργου και πεπεισμένος ότι θα μπορέσει να το «οχυρώσει» νομοθετικά ώστε να μην χτυπηθεί από τις αναμενόμενες προσφυγές. Κάνει μάλιστα και βαρύγδουπες δηλώσεις ότι «σε ένα χρόνο μπορεί να έχουν μπει μπουλντόζες»! Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι είναι απίθανο να μπορέσει ο Παναθηναϊκός να κατασκευάζει το γήπεδό του εκεί, αφού η χωροθέτηση από πλευράς κυβέρνησης εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδί θα προκαλούσε τσουνάμι από προσφυγές κατοίκων όλων των όμορων Δήμων. Όσο διαρκούν οι συζητήσεις Μπαλτάκου-κυβερνητικής πλευράς τόσο εντείνονται οι αντιδράσεις.

Η κυβέρνηση Τσίπρα υποστηρίζει ότι με το νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας θα μπορέσει να θωρακίσει το έργο, αλλά αυτό δεν συνέβη ποτέ. Η αποχώρηση του Δημήτρη Μπαλτάκου από την προεδρία του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού έβαλε οριστικά τέλος σε κάθε συζήτηση.

Το Athens Alive!

Ένα χρόνο αργότερα η εφημερίδα «LIVE SPORT» αποκαλύπτει το Athens Alive! Ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος και ξένοι επενδυτές-συμπαίκτες του από μεγάλες εταιρείες συζητούν επί μήνες με την κυβέρνηση Τσίπρα και τον υφυπουργό Αθλητισμού Γιώργο Βασιλειάδη.



Πρόκειται για ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο το κόστος του οποίου ξεπερνούσε το ένα δισ. ευρώ! Ήταν ουσιαστικά η δημιουργία μιας «Πράσινης Πολιτείας» στο ΟΑΚΑ, η οποία δεν προέβλεπε απλώς ανακατασκευή γηπέδων ποδοσφαίρου και μπάσκετ, αλλά ξενοδοχεία, θεματικά πάρκα, πισίνες, καταστήματα, εστιατόρια, αθλητικές πίστες κ.α.

«Το Athens Alive θα είναι, διεθνώς, μία από τις πιο συναρπαστικές περιοχές αθλητισμού και ψυχαγωγίας, ανοικτή και προσβάσιμη στο κοινό. Η ανάπτυξη ενός έργου αυτής της κλίμακας είναι δύσκολη. Έχουμε μακρύ δρόμο μπροστά μας. Η πρόοδος έρχεται βήμα προς βήμα. Το επόμενο βήμα απαιτεί σταθερές δεσμεύσεις τόσο από τους δημόσιους όσο και από τους ιδιωτικούς εταίρους. Αυτές οι δεσμεύσεις είναι ακριβώς αυτό που δημιουργεί η κοινοπραξία αυτή τη στιγμή», ανέφερε μεταξύ άλλων η ανακοίνωση της κοινοπραξίας.

Από την πρώτη στιγμή η πλευρά Γιαννακόπουλου-ξένων επενδυτώνξεκαθαρίζουν στην κυβέρνηση ότι για να πραγματοποιηθεί το έργο απαιτείται αλλαγή του συντελεστή δόμησης στην περιοχή, από 0,4 σε 0,6. Και από την πρώτη στιγμή γίνεται αντιληπτό ότι τούτο είναι το πιο δύσκολο «κλειδί» για να προχωρήσει το πρότζεκτ.



Ο Αλέξης Τσίπρας σε συνάντηση με τον Δημήτρη Γιαννακόπουλο δηλώνει ότι η κυβέρνηση είναι θετική για την αλλαγή του συντελεστή δόμησης και εκτιμά ότι (κι αυτό) το έργο θα μπορέσει να θωρακιστεί νομοθετικά για να μην «πέσει» στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Συγκροτούνται ομάδες εργασίας, ενώ υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός στον κόσμο του Παναθηναϊκού που περιμένει με αγωνία τις εξελίξεις.

Οι μήνες περνούν όμως δίχως κάτι ουσιαστικό. Μέχρι που πριν από λίγο καιρό, σε συνάντηση των δύο πλευρών, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελος ενημερώνει την πλευρά του Athens Alive για μια σειρά ενεργειών που πρέπει να γίνουν ώστε να μπορέσει να φτάσει έως το ΣτΕ η αλλαγή του συντελεστή δόμησης. Γίνεται φανερό ότι τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Εως τότε δεν γνωρίζαμε τίποτα για Βοτανικό. Η κατάσταση έδειχνε ότι ο Παναθηναϊκός θα βίωνε ακόμη ένα γηπεδικό ναυάγιο…

Ο Δημήτρης έριξε την βόμβα μεγατόνων: Βοτανικός!



Στις 8 Μαϊου 2019, στο περιθώριο ενός αγώνα μπάσκετ, ο Πρόεδρος (πλέον) του Ερασιτέχνη Παναθηναϊκού και ιδιοκτήτης της πράσινης ΚΑΕ Δημήτρης Γιαννακόπουλος έριξε βόμβα μεγατόνων: «Ανέφερα νωρίτερα ότι έχουμε ένα μεγαλόπνοο πλάνο για όλο τον Παναθηναϊκό. Θέλουμε το δικό μας γήπεδο. Βλέπουμε τις καθυστερήσεις στο Athens Alive. Είμαστε σε συζητήσεις για νέες λύσεις. Αν αυτές θα είναι το Γουδί, ο Βοτανικός ή η Λεωφόρος, θα το δούμε. Έχουν γίνει επαφές με την Κυβέρνηση για τον Βοτανικό. Φαίνεται να είναι η πιο εφικτή λύση. Εφόσον γίνουν όλα τα υπόλοιπα και τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι για όσα γίνονται σήμερα, ο Παναθηναϊκός θα μεγαλουργήσει. Είχα πει πως θα κάνω συνέντευξη Τύπου. Η Κυβέρνηση πρέπει να διορθώσει αυτή την ανισότητα. Έχουν όλοι γήπεδο, εκτός από τον Παναθηναϊκό. Δεν νοείται να μην είναι γεμάτα τα γήπεδα. Θα πρέπει ο κόσμος να αγκαλιάσει την προσπάθεια. Τότε και μόνο τότε θα προχωρήσουμε για ένα μεγάλο σχέδιο, που θα κάνει τον Παναθηναϊκό πρωταγωνιστή σε όλα τα σπορ».

Μετά τις δηλώσεις του σήμανε συναγερμός! Άμεσα επιβεβαιώνονται από κυβερνητικής πλευράς οι συζητήσεις. Η πρόταση Γιαννακόπουλου δεν αφορούσε μόνο την «ενεργοποίηση» του υπάρχοντος Προεδρικού Διατάγματος για την Διπλή Ανάπλαση αλλά και την κατασκευή γηπέδου μπάσκετ στον Παναθηναϊκό χωρητικότητας 15.000 θέσεων.

Ο ίδιος ο κ. Γιαννακόπουλος δίνει στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για τους τομείς χρηματοδότησης του πρότζεκτ. Τραπεζικές πηγές επιβεβαιώνουν ότι Alpha Bank και Πειραιώς (στις οποίες ανήκει το «Εμπορικό Βωβού») είναι πολύ «ζεστές» να συμμετάσχουν στο έργο.



Οι Ευρωεκλογές και οι Δημοτικές Εκλογές δημιουργούν μια καινούργια κατάσταση, αφού η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υποχωρεί στις 10 μονάδες κάτω από τη ΝΔ που γίνεται το μεγάλο φαβορί για τις εκλογές της 7ης Ιουλίου οι οποίες προκηρύσσονται.

Ακολουθεί ομοβροντία θετικών, δημόσιων τοποθετήσεων υπέρ του πρότζεκτ Βοτανικός. Αρχικά ο Γιώργος Τσίπρας (Διευθυντής του Οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, αυτός που μαζί με τον Αλέκο Φλαμπουράρη πρωτοστάτησε στις συζητήσεις και στη συμφωνία με τον Παναθηναϊκό), εν συνεχεία ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης που δηλώνει ότι μιλάει εκ μέρους του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ο Κώστας Μπακογιάννης εκλέγεται Δήμαρχος Αθηναίων και έπειτα από λίγα 24ωρα συναντιέται με τον Δημήτρη Γιαννακόπουλο και συμφωνούν σε ΟΛΑ για τη Διπλή Ανάπλαση. Μάλιστα, ο Δήμος προωθεί τη λύση όμορου οικοπέδου, ιδιοκτησίας του, για την κατασκευή εκεί του γηπέδου μπάσκετ ώστε να μην υπάρξει νομικό πρόβλημα με το υπάρχον Προεδρικό Διάταγμα.

Ο Αλέξης Τσίπρας σε ραδιοφωνική συνέντευξή του επιβεβαιώνει τη συμφωνία της δικής του κυβέρνησης με τον Παναθηναϊκό και χαρακτηρίζει «εύκολο έργο» πλέον τον Βοτανικό!

Στις 26 Ιουνίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης προσκαλεί στο γραφείο του τον Δημήτρη Γιαννακόπουλο και μετά τη συνάντησή του ο τελευταίος δηλώνει ότι έχει πλέον τη σύμφωνη γνώμη και της «εν δυνάμει νέας κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας».



Δύο ημέρες αργότερα ο κ. Γιαννακόπουλος ανακοινώνει το πλάνο του για τον Παναθηναϊκό σε μία ιστορική συνέντευξη Τύπου. Ο Βοτανικός και η κατασκευή των γηπέδων είναι η «καρδιά» αυτού του πλάνου. Η ομάδα εργασίας που δημιουργούν οι άνθρωποι του Παναθηναϊκού και του Δήμου Αθηναίων θα καταλήξει στην πρότασή της έως τον Αύγουστο. Αυτή θα δοθεί για προέγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ο στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2019 να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις για τον Βοτανικό.

Όλα δείχνουν ότι η περιπλάνηση 21 χρόνων για τον πολύ μεγάλο σύλλογο μπορεί να πάρει τέλος. Κι όπως λένε πλέον όλοι: «Αν δεν γίνει ούτε τώρα το γήπεδο του Παναθηναϊκού, δεν θα γίνει ποτέ»…

Πηγή: newsbreak.gr