Χρήστος Σωτηρακόπουλος

Η διαφήμιση στη φανέλα σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής

SportDay

Ο Χοσέ Μαρία Αράτε, ο μεγαλέμπορος κρασιών που εκλέχθηκε πρόεδρος της Αθλέτικ Μπιλμπάο το 1994, στο βιβλίο για τα 100 χρόνια του συλλόγου έγραψε: «Η Αθλέτικ Μπιλμπάο είναι κάτι παραπάνω από μια ποδοσφαιρική ομάδα, είναι συναίσθημα –και ειδικά ο τρόπος με τον οποίο διευθύνεται, συχνά ξεφεύγει από τον ορθολογικό τρόπο ανάλυσης. Βλέπουμε τους εαυτούς μας ως μοναδικούς στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο και αυτό καθορίζει την ταυτότητά μας. Δεν λέμε ότι είμαστε καλύτεροι ή χειρότεροι από τους άλλους, αλλά διαφορετικοί.

Απλώς ευχόμαστε στα παιδιά της ομάδας να εκπροσωπήσουν τον σύλλογό μας και επίσης να σταθούμε προς τα έξω ως μια αθλητική οντότητα και όχι ως μια επιχειρηματική σκέψη. Ευχόμαστε να μετατρέψουμε τους παίκτες μας σε άνδρες, όχι απλώς σε ποδοσφαιριστές και κάθε φορά που ένας παίκτης από την cantera κάνει το ντεμπούτο του, νιώθουμε σαν να έχουμε πραγματοποιήσει τον στόχο που εναρμονίζεται με τις ιδεολογίες των ιδρυτών μας και των προπατόρων μας».

Συναρπαστικά πράγματα και ένας συναισθηματισμός που μόνο ένα παλιό κλαμπ μπορεί να εκφράσει. Οι Βάσκοι σπάνια αυτοσαρκάζονται, αλλά στο ποδόσφαιρο τολμούν και το κάνουν. «Η Βασκονία μάς αγαπά και δεν μας αφήνει να πέσουμε», τραγουδάνε οι οπαδοί αναφερόμενοι στην ιστορία που μιλά από μόνη της. Η Αθλέτικ δεν έχει ποτέ υποβιβαστεί από την πρώτη κατηγορία, κάτι για το οποίο μόνο Μπαρτσελόνα και Ρεάλ Μαδρίτης μπορούν να καυχηθούν επίσης και είναι μία από τις ομάδες που πάντα παλεύουν μέχρι το τέλος.

Δύσκολο να τη νικήσεις, πεισματάρα, ανθεκτική. Μία πόλη, το Μπιλμπάο που λατρεύει την μπάλα, ένα γήπεδο, το «Σαν Μαμές» το οποίο πιθανότατα έχει την πιο «καυτή» ατμόσφαιρα που έχω βιώσει. Το υπέροχο γήπεδό της, έχει την προσωνυμία «La Catedral», χτίστηκε το 1913 μετά την κατάκτηση του τέταρτου Κυπέλλου Ισπανίας από τον σύλλογο στα πρώτα οκτώ χρόνια της διοργάνωσης. Χρειάστηκαν μόνο επτά μήνες για να χτιστεί, αλλά ήταν σίγουρα ένα φιλόδοξο αρχιτεκτονικό εγχείρημα.

Ηταν το πρώτο στο οποίο φυτεύτηκε αγγλικό χορτάρι προς τιμήν της παρουσίας του βασιλιά Αλφόνσο του 13ου και της γυναίκας του για το δεύτερο επίσημο παιχνίδι του συλλόγου απέναντι στην ερασιτεχνική ομάδα του Λονδίνου, Shepherd Bush. Η Αθλέτικ ξεχωρίζει και από μια φιλοσοφία που όμοιά της δεν υπάρχει πουθενά. Και όταν κινδυνεύει οι υπόλοιποι Βάσκοι φροντίζουν να τη βοηθήσουν να σωθεί, όπως έγινε πέρυσι και πρόπερσι. Η ιδιαιτερότητά της οφείλεται στο ότι μόνο παιδιά από τη Χώρα των Βάσκων φοράνε τη φανέλα.

Ούτε ξένοι παίκτες ούτε καν Ανδαλουσιανοί, Καταλανοί ή Καστιγιάνοι. Μοναχικοί καβαλάρηδες σε ένα σύγχρονο κόσμο που γίνεται πολύ δύσκολος για «ποδοσφαιρικούς πρίγκιπες».

Η Μπιλμπάο με τη διάσημη cantera, τα φυτώρια που αναδεικνύουν συνεχώς παίκτες και τροφοδοτούν την πρώτη ομάδα, αποφάσισε να παρεκκλίνει της φιλοσοφίας της και να βάλει διαφήμιση στη φανέλα. Η είδηση ακούστηκε περίεργη. Τη σεζόν 2004-2005, με τον Βαλβέρδε στον πάγκο, η Αθλέτικ είχε τη λέξη «EUSKADI» στη φανέλα. Αυτό, όμως, δεν ήταν διαφήμιση, αλλά απλώς η ονομασία της Χώρας των Βάσκων στη δική τους διάλεκτο.

Στη δεκαετία του '90 ο ηγέτης του ακραιφνούς δεξιού κόμματος της περιοχής PNV, Τσαμπιέρ Αρθαλούθ, υποστήριξε πως ανθρωπολογικά οι Βάσκοι διαφέρουν από τους άλλους Ισπανούς από τη μορφή του κρανίου τους! Δεν ήταν ο πρώτος που το έγραψε ή το είπε, αλλά σίγουρα η τοποθέτησή του προκάλεσε μεγαλύτερη αίσθηση και απέκτησε μεγαλύτερη δημοσιότητα ο ισχυρισμός. Το να πηγαίνεις κόντρα στο ρεύμα και να αντέχεις να θεωρείσαι διαφορετικός είναι η μεγαλύτερη δύναμη αυτής της ομάδας, που πλέον δεν μπορεί να ελπίζει στις εποχές Μποσμάν για να διεκδικεί τίτλους, αλλά να καυχιέται για κάτι που οι υπόλοιποι δεν τολμούν να κάνουν.

Στη δεκαετία του '80 με τον Κλεμέντε στον πάγκο η Αθλέτικ κατέκτησε δύο πρωταθλήματα σερί, τα τελευταία της, το 1983 και το 1984, ενώ ακόμη και το 1998 μπόρεσε να μπει σφήνα πίσω από την Μπαρτσελόνα και να παίξει ακόμη και στο Τσάμπιονς Λιγκ. Ούτε μία θέση στο ΟΥΕΦΑ πλέον δεν είναι εύκολο να διεκδικήσει, αλλά δεν νομίζω πως απασχολεί τους οπαδούς της αυτό το δίλημμα.

Αν βρισκόσουν με δεμένα μάτια μέσα στην πόλη του Μπιλμπάο και μετά ξεσκεπαζόσουν και ρωτούσες να σε ξεναγήσουν, θα καταλάβαινες ότι είναι ένα μέρος όπου η ομάδα των «ρεζερβών» ελκύει πλήθος γύρω στα 10.000 άτομα ή παραπάνω. Μπορεί να μην υπάρχει κάτι συγκεκριμένο να επιδείξεις ως απόδειξη γι' αυτό το συναίσθημα (εκτός από κάποιους μεσήλικες με μπλούζες που δεν τους… κάνουν καλά καλά), αλλά το καταλαβαίνεις από κάτι που πλανάται στην ατμόσφαιρα, κάτι στον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι άνθρωποι και τα αυτοκίνητα, κάτι που σου λέει ότι είναι ανυπόμονοι για να έρθει το Σαββατοκύριακο.

Γι' αυτούς η Αθλέτικ (όνομα από την αγγλική λέξη, μια και Αγγλοι τη δημιούργησαν) σημαίνει όλη τους τη ζωή! Τα χρώματα που έχει η ομάδα (ερυθρόλευκες φανέλες, μαύρα σορτς) της τα έδωσαν οι ναύτες και οι εργάτες που την ίδρυσαν από το Σαουθάμπτον και το Σάντερλαντ, βάσει των στολών των αγαπημένων τους κλαμπ. Τα παιδιά των Βάσκων που ανήκαν στην τάξη των μορφωμένων εκείνη την εποχή του 19ου αιώνα ήλπιζαν να πηδήξουν σε ένα καράβι που θα τους μετέφερε στο βρετανικό νησί για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους ως πολιτικοί μηχανικοί και έμποροι, επισκέψεις οι οποίες συνέπεσαν με τις πρώτες δεκαετίες του αγγλικού ποδοσφαίρου. Οταν επέστρεφαν συνέχιζαν να παίζουν μπάλα και μετέτρεψαν την Αθλέτικ στην πρώτη ομάδα-δύναμη του ισπανικού ποδοσφαίρου, πολύ πριν από την Μπαρτσελόνα και τη Ρεάλ.

Η συμφωνία να μπει διαφήμιση στη φανέλα (με την εταιρεία PETRONOR), που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες, σφράγισε μια εποχή. Και άλλαξε οριστικά ένα κεφάλαιο στη ζωή του τόπου. Ομως θα βοηθήσει οικονομικά τη διοίκηση να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες. Και για το ίδιο το ποδόσφαιρο η Αθλέτικ Μπιλμπάο και η φιλοσοφία της με τους ντόπιους παίκτες αποτελούν ανάγκη και οξυγόνο!

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

close menu
x