Γιγάντια «μαύρη τρύπα» σε μίνι-γαλαξία

Τα μεγάλα πράγματα έρχονται σε μικρά πακέτα! Τη λαϊκή ρήση έρχεται να επιβεβαιώσει η πλέον πρόσφατη ανακάλυψη της NASA, για μία υπερμεγέθη μαύρη τρύπα, σε έναν από τους πιο μικροσκοπικούς γαλαξίες.

Ούτε ο πλέον ευφάνταστος αστρονόμος δεν θα μπορούσε να φανταστεί τί έκρυβε στα σπλάχνα του ένας γαλαξίας από εκείνους που οι επιστήμονες αποκαλούν νάνους. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble, οι αστρονόμοι της NASA λένε ότι έχουν ανακαλύψει μία κολοσσιαία «μαύρη τρύπα» σε έναν από τους πιο μικροσκοπικούς γνωστούς γαλαξίες.

Σύμφωνα με τη NASA, η υπερμεγέθης μαύρη τρύπα έχει περίπου 500% μεγαλύτερη μάζα από την αντίστοιχη στο κέντρο του Γαλαξία μας, αλλά και ο νάνος-γαλαξίας, γνωστός ως M60-UCD1 – στον οποίο εντοπίστηκε, είναι κι αυτός περίπου 500 φορές μικρότερος από το δικό μας γαλαξία.

«Είναι το μικρότερο και ελαφρύτερο αντικείμενο που γνωρίζουμε ότι έχει μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα», λέει ο Δρ. Αμίλ Σεθ, αστρονόμος του πανεπιστημίου της Γιούτα, και επικεφαλής συγγραφέας της ομάδας έρευνας που έκανε την ανακάλυψη.

Η έρευνα των 15 επιστημόνων βασίστηκε σε δεδομένα παρατήρησης από το τηλεσκόπιο Gemini North στην κορυφή ηφαιστείου της Χαβάης, καθώς και στα στοιχεία του τηλεσκόπιου Hubble.

Όπως συμπεραίνει η επιθεώρηση Nature, «το τελευταίο αστρονομικό εύρημα δείχνει ότι οι γιγάντιες μαύρες τρύπες μπορεί να είναι τελικά διπλάσιες στην περιοχή του Σύμπαντος, σε σχέση με ότι πιστευόταν παλαιότερα».

Θεωρητικά, λοιπόν, κάποιος κάτοικος του νάνου γαλαξία M60-UCD1 όταν κοιτάει προς τον ουρανό θα έβλεπε τουλάχιστον 1 εκατομμύριο αστέρια, ενώ ο νυχτερινός ουρανός εδώ στη Γη δεν αποκαλύπτει περισσότερα από 4.000 αστέρια.

Ανδρέας Μορφόπουλος