Αυγενάκης: «Είμαστε ένα βήμα πριν την πλήρη ονομαστικοποίηση των εισιτηρίων»

Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη (7/11) στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η πρώτη συνεδρίαση επεξεργασίας και εξέτασης του νέου αθλητικού νομοσχεδίου, που αφορά την χειραγώγηση των αγώνων, την αντιμετώπιση της βίας, τα όρια στις θητείες των προέδρων των ομοσπονδιών και άλλες διατάξεις.

Οι επόμενες συνεδριάσεις ορίστηκαν για την προσεχή Δευτέρα 11 Νοεμβρίου στις 13:00 (ακρόαση φορέων) και στις 15:00 και θα ολοκληρωθούν την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου στις 12:00.

Στην πρωτολογία του ο υφυπουργός Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης, ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

«(…) Υπάρχουν προβλήματα που χρονίζουν, προβλήματα όπως η βία και οι προ-συνεννοημένοι αγώνες. Προβλήματα τα οποία, φυσικά, δεν τα συναντάμε μόνο στη χώρα μας, αλλά υπάρχουν σε όλες τις χώρες σε άλλες σε μεγαλύτερο και σε άλλες σε μικρότερο βαθμό. Τα προβλήματα αυτά χρονίζουν γιατί είναι δύσκολο να αντιμετωπισθούν. Επίσης, όμως, χρονίζουν διότι δεν υπήρξε, μέχρι τώρα, η πολιτική βούληση και το απαιτούμενο θάρρος για να αντιμετωπισθούν αυτά τα θέματα.

Εμείς τολμούμε, αναλαμβάνουμε το πολιτικό κόστος, σηκώνουμε τα μανίκια μας, εργαζόμαστε σκληρά και αναζητούμε λύσεις στα χρόνια αυτά προβλήματα. Δεν τρέφουμε ψευδαισθήσεις ότι θα επιλύσουμε άμεσα και μονομιάς τα προβλήματα που για δεκαετίες μαστίζουν τον αθλητισμό και πληγώνουν τα ολυμπιακά ιδεώδη του αθλητισμού.

Όμως, με το παρόν νομοσχέδιο κάνουμε το πρώτο βήμα! Διαμορφώνουμε το θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών. Τολμούμε να ασχοληθούμε με προβλήματα που απαιτούν γενναίες λύσεις.

(…) Ο αθλητισμός πρώτα απ’ όλα χτίζει γέφυρες αλληλεγγύης, κατανόησης και συνεργασίας που τόσο ανάγκη έχει η πατρίδα μας σήμερα. Τα περιστατικά βίας και διαφθοράς αποτελούν την εξαίρεση και πρέπει αφενός να προλαμβάνονται, αφετέρου να τιμωρούνται αυστηρά. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα.

Το νομοσχέδιο αποτελείται από 6 μέρη:

Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στην Σύμβαση Macolin για τη χειραγώγηση αγώνων. Το δεύτερο μέρος αφορά σε επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της βίας. Το τρίτο μέρος περιέχει διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των Ομοσπονδιών. Το τέταρτο μέρος αφορά στην εναρμόνιση των διατάξεων για την εποπτεία των αθλητικών ανώνυμων εταιριών και την αξιοποίηση των Ολυμπιακών ακινήτων.

Επίσης, ρυθμίζει ζητήματα που αφορούν στους Ολυμπιονίκες μας και δίνει την δυνατότητα απόσπασης των Ολυμπιονικών, που είναι διορισμένοι στο δημόσιο τομέα, στη ΓΓΑ και τους εποπτευόμενους φορείς της, λόγω συναφούς αντικειμένου. Ο στόχος μας είναι η καλύτερη αξιοποίησή τους ως πρεσβευτές του αθλητισμού και του ολυμπιακού ιδεώδους. Το πέμπτο μέρος αφορά στην κύρωση του νέου καταστατικού της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής. Τέλος, το έκτο μέρος ρυθμίζει ζητήματα του τομέα πολιτισμού.

Η Σύμβαση Μακόλιν, η Σύμβαση για τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων είναι μια Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης που θέτει ένα πλαίσιο συνεργασίας για την αποτροπή του φαινομένου της χειραγώγησης των αγώνων που συνδέεται ευθέως και με το στοίχημα. Υπογράφηκε στις 18 Σεπτεμβρίου του 2014. Η Ελλάδα, ήταν από τις πρώτες χώρες που υπέγραψε τη Σύμβαση και είναι μία από τις πρώτες χώρες που κυρώνουν την Σύμβαση, καθώς η προστασία του αθλητισμού και η προστασία από δραστηριότητες που νοθεύουν τις αθλητικές αρχές και τα αθλητικά ιδεώδη αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για τη χώρα μας.

Η Σύμβαση, που συζητάμε σήμερα, έχει διττό στόχο: αφενός, εισάγει ένα πλαίσιο για την πρόληψη, την εξιχνίαση και την τιμωρία της χειραγώγησης των αθλητικών αγώνων. Και αφετέρου, επιδιώκει την ενίσχυση της ανταλλαγής πληροφοριών και της εσωτερικής και διεθνούς συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων κρατικών αρχών και των αθλητικών οργανώσεων και διοργανωτών αθλητικών στοιχημάτων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το πρόβλημα των προ-συνεννοημένων αγώνων είναι υπαρκτό. Δεν μπορούμε να το αγνοούμε ή να το βάζουμε κάτω από το χαλί. Από την άλλη, πρέπει να το δούμε στις πραγματικές του διαστάσεις και όχι να προβαίνουμε σε αυθαίρετες γενικεύσεις. Είμαστε αποφασισμένοι να το αντιμετωπίσουμε δραστικά και άμεσα. Αξιοποιούμε την καλή γνώση, την εμπειρία και τις σύγχρονες μεθόδους για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Το πρόβλημα, φυσικά, συναντάται σε διάφορα αθλήματα, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα εμφανίζεται στο ποδόσφαιρο. Κι εκεί εστιάζουμε αρχικά.

Ήδη, σε συνεργασία με τις FIFA/UEFA, έχουμε συζητήσει αναλυτικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, και σε συναντήσεις με την ΕΠΟ και όλα τα Προεδρεία των ΠΑΕ έχουμε επεξεργαστεί ένα πλαίσιο και θα εξαντλήσουμε κάθε προσπάθεια για να υπάρξει συνεννόηση και από κοινού προσπάθεια. Μάλιστα, έχουμε ήδη προχωρήσει στη συγκρότηση Συμβουλευτικής Επιτροπής, με εκπροσώπους από FIFA/UEFA, ΕΠΟ, Superleague και άλλους φορείς του δημοσίου όπως το Υπουργείο Δικαιοσύνης. το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, τη ΔΕΑΒ για την αντιμετώπιση: α) του προβλήματος των προ-συνεννοημένων αγώνων και, β) του προβλήματος της βίας, για το οποίο θα αναφερθώ πιο κάτω. Ανάλογα, εξετάζουμε την αντιμετώπιση του προβλήματος και στα άλλα ομαδικά επαγγελματικά αθλήματα.

(…) Ήδη, από την έναρξη της δεκαετίας του 2000 παρατηρήθηκε έντονα το φαινόμενο της χειραγώγησης αθλητικών αποτελεσμάτων. Η αύξηση των περιπτώσεων χειραγώγησης περιλαμβάνει δύο ειδικότερα στοιχεία. Πρώτον, η εξάπλωση των διαφόρων ειδών του παρεχόμενου στοιχήματος έχει δημιουργήσει είδη στοιχήματος, που είναι εύκολο να χειραγωγηθούν και χειραγωγήσεις που είναι πιο δύσκολο να ανιχνευτούν. Δεύτερον, αναπτύσσεται μία μεγάλη παράνομη αγορά, η οποία έχει προσελκύσει οργανωμένες εγκληματικές ομάδες, οι οποίες επιδιώκουν να χειραγωγήσουν αθλητικούς αγώνες, επί των οποίων γίνεται ο στοιχηματισμός.

Η χειραγώγηση των αγώνων αποτελεί πρόκληση για το κράτος δικαίου, διότι συνδέεται με την απάτη, το οργανωμένο έγκλημα και τη διαφθορά. Αποτελεί παράλληλα απειλή για το μέλλον του αθλητισμού ως κοινωνικής, πολιτιστικής, οικονομικής και πολιτικής δραστηριότητας που τίθεται υπό αμφισβήτηση κάθε φορά που εγείρονται αμφιβολίες για την ακεραιότητα και τις αρχές του. Θέτοντας σε κίνδυνο την αθλητική δεοντολογία και το απρόβλεπτο που χαρακτηρίζει κάθε αθλητικό αγώνα, τίθεται υπό αμφισβήτηση η ίδια η φύση του αθλητισμού.

Υπό αυτές τις συνθήκες, κρίθηκε επιτακτική η ανάγκη για τη δημιουργία ενός διεθνούς εργαλείου -στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης- το οποίο θα παράσχει τα μέσα στα συμβαλλόμενα Μέρη να καταπολεμήσουν το φαινόμενο της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων.

Το πλεονέκτημα της Σύμβασης είναι ότι επιτρέπει να καθορίζονται κοινά συμφωνηθείσες προδιαγραφές και αρχές, ώστε να προλαμβάνεται, να εντοπίζεται και να τιμωρείται η χειραγώγηση αθλητικών αγώνων.

Η Ελληνική Κυβέρνηση, έχοντας επίγνωση του χαρακτήρα της απειλής που προκαλείται από τη χειραγώγηση των αγώνων, των πολλαπλών κοινωνικών επιπτώσεων και της συνακόλουθης βίας στους αγωνιστικούς χώρους, δείχνει ιδιαίτερη αποφασιστικότητα και την πολιτική βούληση για μηδενική ανοχή απέναντι σε θέματα χειραγώγησης των αγώνων και προ-συνεννοημένων αγώνων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η καταπολέμηση της βίας είναι ο στόχος του β’ μέρους αυτού του νομοσχεδίου. Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό αποτελεί κορυφαία μας προτεραιότητα. Είμαστε αποφασισμένοι να «παραδώσουμε» τα γήπεδα, τους αγώνες και κάθε μέρα της εβδομάδας, πίσω στις οικογένειες, στο φίλαθλο κοινό. Να κάνουμε τον αθλητισμό διασκέδαση για μικρούς και μεγάλους ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας και προστασίας. Όπως σας προανέφερα, έχουμε προχωρήσει στη σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής, η οποία θα διερευνήσει λύσεις και για την αντιμετώπιση της βίας.

Παράλληλα, με το παρόν νομοσχέδιο εισάγουμε ρυθμίσεις με τις οποίες:

1. Προβλέπεται η δυνατότητα διενέργειας δειγματοληπτικών ελέγχων στους κατόχους εισιτηρίων εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων. Έτσι, καθίσταται ευχερέστερη η ταυτοποίηση και ο εντοπισμός των εμπλεκομένων σε πράξεις βίας, εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων.

Και να σας ενημερώσω ότι, είμαστε ένα βήμα πριν την πλήρη ονομαστικοποίηση των εισιτηρίων. Αυτό προϋποθέτει μια οικονομική επιβάρυνση για τις ΠΑΕ. Σεβόμενοι τα δύσκολα οικονομικά των ΠΑΕ κάναμε εδώ το πρώτο βήμα. Αφήνουμε το δεύτερο σε επόμενο στάδιο.

2. Επανεισάγεται στην έννομή τάξη μας, προσαρμοσμένη στα νέα δεδομένα για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η διάταξη που δίνει τη δυνατότητα συλλογής, επεξεργασίας και αξιοποίησης, στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας, του υλικού και των δεδομένων που καταγράφονται με οποιοδήποτε τεχνικό μέσο, το οποίο χειρίζεται στέλεχος της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε κάθε ποινικώς ενδιαφέρουσα πράξη, που τελείται εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων, να διακριβώνεται, να ελέγχεται και εν τέλει να τιμωρείται με την προσήκουσα ποινή.

Επισημαίνεται ότι με τον ίδιο τρόπο αξιοποιείται ιδιωτικό οπτικοακουστικό υλικό και τηλεοπτικό υλικό, το οποίο δημοσιεύεται στο διαδίκτυο ή σε τηλεοπτικά δίκτυα, ως αποδεικτικό μέσο τέλεσης αξιόποινης πράξης.

3. Επεκτείνονται τα τοπικά και χρονικά όρια εφαρμογής των ποινικών διατάξεων (του άρθρου 41ΣΤ του ν. 2725/1999) για την εφαρμογή και σε πράξεις αθλητικής βίας που έχουν αμιγώς οπαδικά κίνητρα και τελούνται σε χρόνο και τόπο μη συνδεόμενους με κάποια αθλητική εκδήλωση, π.χ. βίαια γεγονότα που λαμβάνουν χώρα εντός ή εκτός των λεσχών φιλάθλων, συγκεντρώσεις και πορείες οπαδών μακριά από αθλητικές εγκαταστάσεις και σε ημέρες που δεν έχει προγραμματισθεί η διεξαγωγή κάποιου αγώνα, «ραντεβού» οπαδών σε ανοικτούς χώρους που καταλήγουν σε μεταξύ τους συμπλοκές κ.λπ.

Στο σημείο αυτό, θέλω να αναφερθώ και στην ουσιαστική εφαρμογή των ήδη ισχυουσών διατάξεων του αθλητικού νόμου περί πειθαρχικών κυρώσεων, προστίμων και περιοριστικών όρων, περί λεσχών, οργανωμένων οπαδών και η δημιουργία μητρώου φιλάθλων των ομάδων, σε συνδυασμό με την ταχεία εκδίκαση των συγκεκριμένων ποινικών υποθέσεων.

Είναι αξιοσημείωτο, ότι μέχρι σήμερα έχουμε 10 νομίμως υφιστάμενες λέσχες. Μόλις 10! Αντιλαμβάνεστε ότι η πλειονότητα των λεσχών που λειτουργούν, όπως λειτουργούν, δεν είναι νόμιμες! Ήδη ζητήσαμε από τις ΠΑΕ να προχωρήσουν, εντός ενός μηνός, σε ενέργειες νομιμοποίησης όλων των λεσχών, πλην των 10 που λειτουργούν νόμιμα. Σε περίπτωση που δεν ανταποκριθούν, μετά από αυτή την προθεσμία, είναι στην αρμοδιότητα της ΕΛ.ΑΣ. και των οργάνων της Ελληνικής Δικαιοσύνης για περαιτέρω ενέργειες.

(…) Αναφορικά με τις θητείες των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των αθλητικών Ομοσπονδιών εφαρμόζουμε, ουσιαστικά, το πλαίσιο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής που είχε και εγγράφως ζητηθεί από τον προκάτοχό μου και που έχει εφαρμοστεί ήδη σε αρκετές χώρες μέλη της ΔΟΕ.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις, εξακολουθεί να υπάρχει περιορισμός στις θητείες των μελών των διοικητικών συμβουλίων των αθλητικών ομοσπονδιών, όμως διευρύνεται αρκετά το δικαίωμα συμμετοχής τους στις διοικήσεις των ομοσπονδιών, καθώς προβλέπεται ότι το ίδιο πρόσωπο μπορεί να εκλεγεί τρεις (3) φορές Πρόεδρος αθλητικής ομοσπονδίας και επιπλέον δύο (2) φορές σε οποιαδήποτε άλλη εκτελεστική θέση της ομοσπονδίας. Το παραπάνω όριο θητειών ως προς τον Πρόεδρο, επεκτείνεται για μία (1) επιπλέον θητεία, εφόσον δεν έχει συμπληρωθεί το 70ο έτος της ηλικίας του.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ειδικά στο θέμα των θητειών θα ήθελα τις απόψεις και τις τοποθετήσεις όλων των Κομμάτων. Επιθυμία μας είναι, στο σημαντικό αυτό θέμα, να επιτύχουμε όσο το δυνατόν ευρύτερη συναίνεση. Καταλαβαίνουμε τις δυσκολίες, αντιλαμβανόμαστε τις απορίες και τα ερωτηματικά, που πιθανόν δημιουργούνται. Είμαστε ανοικτοί να ακούσουμε προτάσεις και μια τελική διατύπωση, που να συμφωνούμε, αν είναι δυνατόν όλα τα Κόμματα. Είμαι έτοιμος να ακούσω την κριτική σας και τις προτάσεις που συνοδεύουν την κριτική σας.

Λόγω της επιτακτικής και αδήριτης ανάγκης αξιοποίησης των γερασμένων ολυμπιακών συγκροτημάτων, δίνεται η δυνατότητα στους φορείς που είτε είναι ιδιοκτήτες, είτε τους έχει ανατεθεί η αξιοποίηση, χρήση, διαχείριση και εκμετάλλευση τέτοιων εγκαταστάσεων, να συμβάλλονται με διαφάνεια και δημόσιες διαδικασίες με την υποψήφια Ανώνυμη Αθλητική Εταιρεία, εφόσον πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις (…)».