Μπορεί το χιπ χοπ να γεννήθηκε στις γειτονιές της Νέας Υόρκης μεταξύ 70’s και 80’s, ωστόσο στις αρχές της δεκαετίας του ’90, η δυτική σκηνή είχε πάρει τα ηνία. Με τους NWA να έχουν κάνει πάταγο και τον Dr Dre να ανακαλύπτει στην συνέχεια τον Snoop Dogg, η Ανατολή είχε μείνει πίσω και έψαχνε τον άνθρωπο που θα την έβαζε και πάλι στο προσκήνιο.

Ο άνθρωπος αυτός λεγόταν Κρίστοφερ Γουάλας και είχε γεννηθεί στις 21 Μαΐου του 1972 στο Μπρούκλιν, από Τζαμαϊκανούς γονείς, τη Βιολέτα και τον Σέλγουιν. Ο δεύτερος δεν ασχολήθηκε ποτέ με τον γιο του, κατά τα λεγόμενα της Βιολέτα, ήταν παντρεμένος. «Δεν τον γνώρισα ποτέ, τι να του έλεγα, τι να μου έλεγε» αναρωτήθηκε μετά από χρόνια ο Κρίστοφερ. Μόνο που πλέον δεν τον αποκαλούσε έτσι κανείς – μονάχα η μητέρα του, που τον μεγάλωσε μοναχή της δουλεύοντας παράλληλα. Πλέον όλη η υφήλιος τον γνώριζε ως Notorious B.I.G., ή Biggie Smalls, προσωνύμιο το οποίο άφησε στην πορεία επειδή ήταν... πιασμένο.



Ο μικρός Κρίστοφερ θα γινόταν κάποτε μεγάλος και τρανός, οδηγώντας τη νεοϋορκέζικη χιπ χοπ σκηνή και πάλι στην κορυφή. Πριν συμβεί αυτό, πέρασε από όσα περνούσαν πολλοί συνομήλικοί του στις κακόφημες γειτονιές του Μπρούκλιν. Περνώντας το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του στην οδό Φούλτον πουλώντας κρακ, το χιπ χοπ –στο οποίο ήδη είχε αντιληφθεί πως έχει ταλέντο- έμοιαζε κάτι μακρινό. «Το ραπ ήταν δευτερεύον, το χρήμα απαραίτητο, μέχρι που με έβαλαν μέσα, κάπως τρομακτικό» τραγούδησε αργότερα, καθώς σε ηλικία 19 ετών, το 1991, πέρασε μερικούς μήνες πίσω από τα κάγκελα λόγω των μπελάδων του με τον νόμο.

Αφού βγήκε, το demo που έφτιαξε χωρίς ιδιαίτερες προσδοκίες έφτασε να του δώσει μία θέση στην στήλη Unsigned Hype του διαδεδομένου περιοδικού The Source. Τότε ο Κρίστοφερ συνειδητοποίησε πως ίσως κάτι να μπορούσε να γίνει μέσω της μουσικής, προκειμένου να αφήσει πίσω του τη ζωή του παρανόμου.

Ήταν θέμα χρόνου να τον ανακαλύψει ο Σον Κομπς, κατά κόσμον Puff Daddy. Αρχικά μέσω της Uptown Records και εν συνεχεία μέσω της δικής του εταιρείας, Bad Boy Records, ο δαιμόνιος Puffy αξιοποίησε το ακατέργαστο ταλέντο του Biggie και έφερε τον δίσκο Ready to Die το 1994.



Η αρχή είχε γίνει. Ο δίσκος έγινε κλασικός του είδους, με κομμάτια-θρύλους όπως το Juicy και το Big Poppa, αλλά και τα Things Done Changed, Warning, Gimme The Loot, Ready To Die και Respect. Στα κομμάτια αυτά ο 23χρονος BIG εξιστορούσε me με την τρομερή του ικανότητα στο storytelling προσωπικά του βιώματα και σκέψεις, από τα χρόνια της ανέχειας και της εγκληματικότητας μέχρι την απόλυτη καταξίωση. Ο ήχος ήταν βασισμένος σε πολλά κομμάτια των 60's, 70's και 80's, οι στίχοι ήταν σκληροί και συχνά σοκαριστικοί. Η μητέρα του δεν άκουγε την μουσική του, όπως είπε, «μία φίλη μου πήρε τον δίσκο και μου είπε ότι είχε ΠΟΛΛΕΣ βρισιές».



«It was all a dream» ξεκινά το Juicy, «ήταν όλα ένα όνειρο, δεν πίστευα ότι θα γινόταν πραγματικότητα» σχολίασε ο ίδιος, που είχε εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για τον ίδιο, τη μητέρα του αλλά και την κόρη του, που είχε γεννηθεί το 1993 από μία παλιά σύντροφο του Κρίστοφερ.

Στο μεταξύ, ο ίδιος είχε παντρευτεί με την τραγουδίστρια Φέιθ Έβανς, όντας πλέον ένας από τους πιο περιζήτητους celebrities των ΗΠΑ. Παράλληλα, είχε σύρει μαζί του στην επιτυχία το γκρουπ Junior M.A.F.I.A, με την συμμετοχή ονομάτων όπως η Lil' Kim και o Lil' Cease.

Την ίδια ώρα, στη Δύση ο Dre είχε βρει το νέο μεγάλο όνομα που άκουγε στο όνομα Τούπακ Σακούρ, γνωστό ως 2Pac. Ο Pac και ο Biggie θα γίνονταν φίλοι όμως αυτό δεν θα κρατούσε για πολύ.



Στα τέλη του ’94, ο Καλιφορνέζος θα γινόταν θύμα ληστείας και θα τραυματιζόταν από πυροβολισμούς στην είσοδο στούντιο ηχογραφήσεων στο οποίο βρισκόταν ήδη ο BIG. O 2Pac θεώρησε πως ο Νεοϋορκέζος ράπερ γνώριζε για την επίθεση και διέκοψε κάθε επαφή μαζί του, με την δισκογραφική του, Death Row, να αποτελεί πλέον θανάσιμο αντίπαλο της Bad Boy Records.

Όταν κυκλοφόρησε το 1996 το Hit ‘Εm Up από τον 2Pac, το οποίο αποτελούσε ευθεία επίθεση με τρομακτικό υβρεολόγιο κατά του Biggie, η κόντρα έφτασε στο απόγειό της. Απάντηση από τον Biggie δεν ήρθε, «δεν ήταν το στυλ μου» θα δήλωνε αργότερα.

Ο Big ετοίμαζε τον δεύτερό του δίσκο όταν ξαφνικά, στις 7 Σεπτεμβρίου του 1996 ο 2Pac έγινε στόχος πυροβολισμών στο Λας Βέγκας και λίγες ημέρες μετά υπέκυψε στα τραύματά του. Ο Biggie θρήνησε για τον παλιό του φίλο, όμως ήδη είχαν προκύψει οι πρώτες θεωρίες συνομωσίας που τον τοποθετούσαν πίσω από τη δολοφονία. Η κόντρα Δύσης και Ανατολής ήταν πλέον εκτός ελέγχου.

Σύμφωνα με τον Puff Daddy, η εξέλιξη αυτή ώθησε τον Biggie να δουλέψει ακόμη περισσότερο για τον δίσκο του. «Ήθελε να βγάλει τον δίσκο και να τον προωθήσει στην Καλιφόρνια, να δείξει όλα ανήκουν στο παρελθόν».

Παρά την εύλογη ανησυχία των δικών του, ο Biggie ταξίδεψε στην Καλιφόρνια τον Μάρτιο του 1997 προκειμένου να προμοτάρει, όπως σχεδίαζε, το επερχόμενο Live After Death – στις 25 του μήνα θα έβγαινε το δεύτερο άλμπουμ του, το οποίο περιελάμβανε κομμάτια όπως το Hypnotize και το Mo Money, Mo Problems.



Το βράδυ της 8ης Μαρτίου πήγε στα βραβεία του τηλεοπτικού προγράμματος Soul Train και ακολούθως σε πάρτι του περιοδικού Vibe. Τις πρώτες πρωινές ώρες της 9ης του μήνα, το αυτοκίνητο που μετέφερε τον Biggie σταμάτησε σε φανάρι στην γωνία των λεωφόρων Γουίλσιρ και Νοτίου Φέρφαξ στο Λος Άντζελες.

Όπως ακριβώς είχε συμβεί και με τον 2Pac, ένα αυτοκίνητο σταμάτησε δίπλα στο δικό του και άνοιξε πυρ. Τέσσερις σφαίρες πέτυχαν τον Biggie, με την τελευταία εξ αυτών να του παίρνει την ζωή. Ο θάνατός του ανακοινώθηκε λίγο αργότερα σε κοντινό νοσοκομείο. Το χιπ χοπ είχε χάσει τα δύο βαρύτερα χαρτιά του μέσα σε λίγους μήνες. Πολλοί πιστεύουν ακόμα ότι ήταν απόρροια της κόντρας δυτικής και ανατολικής ακτής. Οι δύο υποθέσεις δεν λύθηκαν ποτέ, η ιστορία έγινε μέχρι και σειρά στο Netflix με τον τίτλο να τα λέει όλα: Unsolved, άλυτο.



Για τον θάνατο του Pac, η επικρατέστερη θεωρία αναφέρει πως ένας συμμορίτης ονόματι Ορλάντο Άντερσον είχε σκοτώσει τον ράπερ για να εκδικηθεί τον ξυλοδαρμό ενός συνεργάτη του. Ο Άντερσον ανακρίθηκε μία φορά και τελικά σκοτώθηκε δύο χρόνια αργότερα σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών.

Όσον αφορά τη δολοφονία του Biggie, ο κάποτε ηγέτης της Death Row, Σουγκ Νάιτ, κατηγορήθηκε πως οργάνωσε το έγκλημα μαζί με τον διεφθαρμένο αστυνομικό Ντέιβιντ Μακ. Το όνομα του εκτελεστή φερόταν να είναι Αμίρ Μοχάμεντ, ωστόσο η θεωρία δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ. Η υπόθεση παραμένει άλυτη.

Σύμφωνα με τον Puff Daddy, τίποτα δεν πήγε χαμένο. «Ο Biggie ζει μέσα από τη μουσική του» δήλωσε στο πρόσφατο ντοκιμαντέρ του Netflix, Biggie: I got a story to tell. Μετά τον θάνατο του Κρίστοφερ Γουάλας, κυκλοφόρησαν, εκτός του Live after Death και τα Born Again (1999) και Duets: The final chapter. Η μορφή του εξακολουθεί να κοσμεί τοίχους στο Μπρούκλιν, εκεί όπου «όλοι είναι φανς του Biggie» σύμφωνα με τον συντοπίτη του, Masta Ace. Και ποιος να το αμφισβητήσει...



Πάνω από 30 εκατομμύρια δίσκοι πουλήθηκαν, ενώ πολλά μεγάλα μουσικά Μέσα τον έχουν ανακηρύξει κορυφαίο ράπερ όλων των εποχών. Η ζωή του έγινε ταινία το 2009, η φωτογραφία του με το στέμμα αποτελεί μία από τις πιο αναγνωρισμένες στην ιστορία της Νέας Υόρκης και της μουσικής. Δεν χρειάζονταν όλα αυτά όμως για να καταλάβει κανείς γιατί ξεχώρισε ο «βασιλιάς της Νέας Υόρκης». Αρκεί να δει κανείς τις εικόνες λίγο πριν την κηδεία του, όταν χιλιάδες θαυμαστές του είχαν συνωστιστεί παίζοντας και τραγουδώντας τα κομμάτια τους χοροπηδώντας. «Αυτό το παιδί έλαβε πολλή αγάπη» παραδέχεται η Βιολέτα, που άκουσε μόνο μία φορά τους δίσκους του γιου της. It was all a dream, που όμως έσβησε γρήγορα...

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube