Γενικά

Η εποχή των συνδυασμένων μεταφορών ξεκινά με τα εγκαίνια της γραμμής Ν. Ικόνιο - Θριάσιο

Ενα πολύ σημαντικό έργο εγκαινιάστηκε σήμερα, που αλλάζει την εικόνα των εμπορευματικών μεταφορών της Ελλάδας.

Μακάρι να συμβαίνει συχνά, σε δύο ημέρες να ανακοινώνονται σπουδαία γεγονότα και μάλιστα να τα παρακολουθώ από κοντά. Χθες, Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου, παρουσιάστηκε η ομάδα που προκρίθηκε στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας με άξονα την Πανεπιστημίου. Σήμερα, ήταν η σειρά των εγκαινίων της σιδηροδρομικής γραμμής σύνδεσης του Λιμένα Ν. Ικονίου με το Σιδηροδρομικό Δίκτυο-νέα ΣΓΥΤ ΣΚΑ-ΚΙΑΤΟ.

Ουσιαστικά αναφερόμαστε στην γρήγορη και οικονομική μεταφορά των εμπορευμάτων με κοντέινερς από το Λιμάνι του Ν. Ικονίου, το οποίο εκμεταλλεύεται η κινεζική Cosco, προς το Θριάσιο πεδίο. Από εκεί θα διαχωρίζονται τα εμπορεύματα και θα προωθούνται στις περιοχές της χώρας είτε μέσω νταλικών(οδικώς), είτε σιδηροδρομικώς. Στο Θριάσιο αναμένεται σε λίγα χρόνια να λειτουργήσει το νέο εμπορευματικό κέντρο, μιά και όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στο Βοτανικό σε συνθήκες δεκαετίας 1950, εκσυγχρονίζονται.

Η μεταφορά εμπορευμάτων, σιδηροδρομικώς, θα ξεκινήσει σε λίγες ημέρες με 2-3 δρομολόγια την εβδομάδα και αναμένεται σύντομα να υπάρξουν καθημερινά. Από τα στοιχεία, ένα πλοίο φορτωμένο πλήρως θέλει 100 τρένα για να αδειάσει! Οσον αφορά τα έσοδα, το δημόσιο προσβλέπει σε 20 εκατ. ευρώ το 2013.

Σήμερα το μεσημέρι, η δημοσιογραφική αποστολή με τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη, τον αναπληρωτή υπουργό Σταύρο Καλογιάννη και άλλα στελέχη του Υπουργείου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πήγαμε με επιβατική αμαξοστοιχία από το σταθμό του προαστικού "Ασπρόπυργος" στο Ν. Ικόνιο, ακριβώς στην καρδιά του λιμανιού όπου ξεφορτώνουν τα πλοία. Εκεί ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης και βέβαια ο διευθύνων σύμβουλος της PCT SA, Captain Fu Chengqiu.

Κατά τη διάρκεια της διαδρομής, διαπίστωσα για μία ακόμη φορά ότι αυτά που ενώνουν τους Ελληνες είναι περισσότερα από όσα τους χωρίζουν και που με αγαστή συνεργασία θα μπορούσαν να γίνουν μεγάλα έργα, οικονομικά και γρήγορα.

Ωστόσο, η... κολόνια του συγκεκριμένου έργου, κρατά χρόνια. Ας δούμε λίγο το ιστορικό και το προφίλ του έργου.

Κύριος του έργου: ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.

Προϋπολογισμός έργου: 156,6 εκατ. ευρώ.

Χρηματοδοτικό Ταμείο: Ταμείο Συνοχής 2000-2006

ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Το έργο αφορά στην κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους (1,435μ.), η αρχή της οποίας βρίσκεται εντός του λιμένα Ν. Ικονίου και περιλαμβάνει τον επιλιμένιο εμπορευματικό σταθμό και τον σταθμό φόρτωσης αυτοκινήτων. Το πέρας της συνδέεται με το νέο σιδηροδρομικό άξονα Αθηνών-Κορίνθου για να καταλήξει στη συνέχεια στο νέο, υπό κατασκευή, εμπορευματικό σταθμό του Θριασίου Πεδίου οι κύριες λειτουργίες του οποίου περιλαμβάνουν μεταφόρτωση εμπορευμάτων (σιδηροδρομική – οδική συνδυασμένη μεταφορά), σύνθεση αμαξοστοιχιών, στάθμευση – συντήρηση οδικών και σιδηροδρομικών οχημάτων καθώς και containers, λειτουργία σταθμού για την εξυπηρέτηση του λιμένα Ικονίου και απόθεση εμπορευματοκιβωτίων (αναμονή περαιτέρω διακίνησης ή και χρήσης).

Η σιδηροδρομική γραμμή μήκους 17 χλμ. περίπου διαθέτει σύγχρονο σύστημα σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών και η ταχύτητα μελέτης είναι 90 χλμ./ώρα.

Στην υλοποίηση της χάραξης αυτής περιλαμβάνονται υπόγεια έργα (cut and cover και σήραγγες) συνολικού μήκους 7 χλμ. περίπου. Επίσης γέφυρες συνολικού μήκους 1,4 χλμ. περίπου, εκ των οποίων οι 6 είναι μεγάλου μήκους.

Στοιχεία χωρητικότητας γραμμής:

- Η χωρητικότητα της γραμμής είναι 32 αμαξοστοιχίες ή 16 ζεύγη αμαξοστοιχιών των 1780t την ημέρα.

- Η ημερήσια δυναμικότητα αυτών των 16 ζευγών αμαξοστοιχιών είναι της τάξης των 700 container (235 των 20 ft + 465 των 40 ft) ή 1175 TEU (container των 20 ft), ή αλλιώς 350.000 – 420.000 ΤΕU/έτος της σιδηροδρομικής γραμμής.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο τριών συμβάσεων κατασκευής που είναι οι ακόλουθες:

1η - Η Σύμβαση υπογράφηκε στις 20-11-2001 και οι εργασίες περαιώθηκαν στις 18-05-2006. Το αντικείμενο της σύμβασης περιελάμβανε την:

- Κατασκευή σήραγγας Περάματος (κυρίως έργο), μήκους 3.500 μ. Στη σήραγγα Περάματος ανήκουν επίσης η σήραγγα αερισμού-διαφυγής, ο θάλαμος ανεμιστήρων και ο θάλαμος διάσωσης.
- Κατασκευή σήραγγας (C+C) στη Λ. Σχιστού, μήκους 520 μ.
- Κατασκευή μικρών τεχνικών, ορυγμάτων, επιχωμάτων.

2η - Η Σύμβαση υπεγράφη στις 11-08-2004 και οι εργασίες περαιώθηκαν στις 17-06-2011. Το αντικείμενο της σύμβασης περιελάμβανε την κατασκευή:

- 7 σιδηροδρομικών γεφυρών μονής γραμμής.
- 5 σιδηροδρομικών σηράγγων μονής γραμμής.
- ορυγμάτων περί τα 700.000 κυβικά και επιχωμάτων περί τα 220.000 κυβικά.

3η - Η Σύμβαση υπεγράφη στις 16-07-2007. Στο αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης περιλαμβάνεται:

- Η κατασκευή της επιδομής από ΧΘ 0+000 έως ΧΘ 16+980,50.
- Η κατασκευή της επιδομής του Επιλιμένιου Σταθμού (σκυρογραμμή και εγκιβωτισμένη γραμμή).
- Η κατασκευή σημαντικών τεχνικών έργων όπως:
Α. Η Γέφυρα Γ5 (γεφύρωση της Εθνικής οδού Αθηνών – Κορίνθου) στη Χ.Θ. 8+325,00 της Σιδηροδρομικής γραμμής σύνδεσης του λιμένα Ν. Ικονίου, συνολικού μήκους L=292,00 μ.
Β. Η Γέφυρα Κατολίσθησης (γεφύρωση περιοχής κατολίσθησης και γέφυρες προσβάσεων) στη Χ.Θ. 10+545,00 της Σιδηροδρομικής γραμμής σύνδεσης του λιμένα Ν. Ικονίου, συνολικού μήκους L=272,00 μ.
Γ. Η Γέφυρα Κάτω διάβασης του κλάδου Κ.Ο.1Ν στη Χ.Θ. 10+905.89 της Σιδηροδρομικής γραμμής σύνδεσης του λιμένα Ν. Ικονίου, συνολικού μήκους L=12,70 μ.
Δ. Η Σήραγγα Αιγάλεω, από Χ.Θ. 16+345,00 έως την Χ.Θ. 16+920,00 με συνολικό μήκος L=575,00 μ.
Ε. Το Cut & Cover της Λεωφόρου Νάτο, από Χ.Θ. 15+850,00 έως την Χ.Θ. 16+175,00 με συνολικό μήκος L=325,00 μ.

4. Ο Επιλιμένιος Σταθμός και ο Σταθμός Φόρτωσης αυτοκινήτων.
5. Δύο κτήρια (62.00 τ.μ. και 183 τ.μ.) ως σταθμαρχεία, συμπεριλαμβανομένου και του κτιρίου υποβοήθησης σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης εντός του επιλιμένιου Σταθμού.
6. Το τεχνικό γεφύρωσης των αγωγών πετρελαίου στην χ.θ.2+632,18 της Σ.Γ.
7. Οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις σηράγγων (Ικονίου Α’ φάση – Δαφνίου Β’ φάση – Αιγάλεω Γ’ φάση) καθώς και των δύο υπηρεσιακών κτιρίων (βοηθητικών) στην αρχή και στο πέρας της σήραγγας του Ικονίου, 96 τ.μ. έκαστο.
8. Οι εγκαταστάσεις σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης με το σύνολο του απαιτούμενου εξοπλισμού μετάδοσης στην γραμμή Θριάσιο – Ικόνιο μήκους 17 χλμ. περίπου.

Στο τέλος της εκδήλωσης ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, επισήμανε ότι: "Ξεπεράστηκαν δυσκολίες χρόνων και πολλές δικαστικές εμπλοκές και πλέον παραδίδεται σήμερα το σιδηροδρομικό έργο Θριάσιο – Ικόνιο. Ένα έργο εξαιρετικά δύσκολο, 17 χιλιόμετρα με δέκα σήραγγες και δέκα γέφυρες. Είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό τεχνικό έργο. Ακόμα περισσότερο όμως η σημερινή ημέρα είναι εξαιρετικά σημαντική τόσο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο όσο και για το λιμάνι του Πειραιά. Το λιμάνι του Πειραιά, ένα πολύ μεγάλο λιμάνι για τα ευρωπαίκά δεδομένα, ήταν αποκομμένο από τον σιδηρόδρομο την ώρα που όλη η Ευρώπη μιλάει για συνδυασμένες μεταφορές. Τώρα πια τόσο ο ελληνικός σιδηρόδρομος όσο και το λιμάνι του Πειραιά μπαίνουν σε μια καινούργια εποχή. Την εποχή των συνδυασμένων μεταφορών και αυτή η εξέλιξη δίνει δύναμη τόσο στο σιδηρόδρομο όσο και στο λιμάνι. Αυτό το έργο είναι άλλωστε η βάση της συμφωνίας ανάμεσα στην COSCO, την HP και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αύριο θα υπάρξει η υπογραφή αυτής της συμφωνίας. Όλες αυτές οι εξελίξεις υπογραμμίζουν ότι η Ελλάδα δεν το βάζει κάτω στην κρίση. Προχωρεί μπροστά και θα περάσει στο δρόμο της ανάκαμψης και της ανάπτυξης."

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης, τόνισε: "Η γραμμή θα κάνει το λιμάνι του Πειραιά να «πετάει». Θα δώσει ανταγωνιστικότητα στις υποδομές που έχουν ήδη δημιουργηθεί και θα δημιουργήσει ανάπτυξη με ισχυρές θέσεις εργασίας. Ως υπουργός Ναυτιλίας που εργάστηκα και συνεχίζω κι εργάζομαι για να αποκτήσει επιτέλους η χώρα ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών, κυρίως όσον αφορά στα λιμάνια, είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος. Ευχαριστώ τον υπουργό και τους συνεργάτες του και όλους όσοι εργάστηκαν, τους φορείς υλοποίησης, γι’ αυτό το δύσκολο τεχνικό έργο που τόσα χρόνια η Ελλάδα προσπαθεί να ολοκληρώσει."

Οσον αφορά στον διευθύνοντα σύμβουλο της PCT SA, Captain Fu Chengqiu, ανέφερε: "Πιστεύω ότι αυτό το έργο θα είναι ιδιαιτέρως καλό για την Ελλάδα στο μέλλον. Εμείς στην COSCO έχουμε πολύ καλή συνεργασία με τις επιχειρήσεις και θέλουμε να συνεισφέρουμε στην Ελλάδα. Θέλω να ευχηθώ καλή επιτυχία στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την COSCO και την ΗP."

Σήμερα θα έχουμε περισσότερες επισημότητες με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά στο Ν. Ικόνιο και Κινέζους επισήμους.


Δημήτρης Μπαλής

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Σχετικά βίντεο

close menu
x