O πρώτος (άντε και ο δεύτερος) ύπνος που κάνεις όταν επιστρέφεις από τις διακοπές είναι πολύ βαθύς. Προφανώς η αλλαγή κλίματος λειτουργεί σαν ένα ιδιόμορφο ναρκωτικό. Αυτός ο βαθύς ύπνος είναι ίδιος με εκείνον που έκαναν οι υπεύθυνοι της αθλητικής εκπομπής της κρατικής τηλεόρασης, προχθές το βράδυ, παρά το γεγονός ότι έχουν γυρίσει εδώ και καιρό από τις διακοπές τους. Ξεκίνησαν την εκπομπή τους με δηλώσεις του MVP της πρώτης αγωνιστικής του ποδοσφαιρικού πρωταθλήματος της Σούπερ Λίγκας και το μεσημέρι της ίδιας μέρας η Εθνική μπάσκετ με τη νίκη της επί της Κίνας περνούσε στην οκτάδα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος.

Αν η αθλητική εκπομπή της κρατικής τηλεόρασης δεν είναι δημοσιογραφική και αφορά μόνο το ποδόσφαιρο, τότε καλώς ξεκίνησε έτσι όπως ξεκίνησε. Ας αλλάξει, όμως, τον τίτλο της και ας γίνει η «ποδοσφαιρική Κυριακή». Και δεν αποτελεί δικαιολογία το ότι το παιχνίδι μεταδόθηκε ζωντανά. Βέβαια, αντιλαμβάνομαι αυτόν τον υπερβάλλοντα ποδοσφαιρικό ζήλο που δείχνουν οι υπεύθυνοι της εκπομπής για την προβολή του πρωταθλήματος της Σούπερ Λίγκας. Οι υπεύθυνοι της κρατικής τηλεόρασης έχουν «επενδύσει» τόσα εκατομμύρια από το ανταποδοτικό τέλος στο ποδόσφαιρο, ώστε φυσικό είναι να το προβάλλουν όσο γίνεται.

Για να ανέβουν λίγο στις θεαματικότητες και να μαζέψουν διαφήμιση –κάτι που σημαίνει χρήμα. Το γεγονός ότι αυτές οι «επενδύσεις» δεν έχουν γίνει με βάση κάποια οικονομοτεχνική μελέτη μαρτυρά και την προχειρότητα του σχεδιασμού, που, άλλωστε, είναι εμφανής στο κανάλι των κινουμένων σχεδίων. Και στις δύο πρώτες κυριακάτικες αθλητικές εκπομπές της κρατικής τηλεόρασης για τη φετινή σεζόν είναι εμφανής η προσπάθεια των υπευθύνων να προωθήσουν τη Σούπερ Λίγκα. Δικαίωμά τους είναι, αλλά η ωραιοποίηση ή η υπερβολική προβολή δεν μπορεί να κάνει ένα προϊόν καλύτερο.
Στην πρώτη εκπομπή ήταν καλεσμένος ο γενικός διευθυντής της Σούπερ Λίγκας, ο κ. Γιώργος Κυριάκος, ο οποίος, ούτε λίγο ούτε πολύ, ισχυρίστηκε ότι το πρώτο δείγμα της Σούπερ Λίγκας ήταν θετικό και δήλωσε μάλιστα ότι τα πολλά γκολ που σημειώθηκαν –στην πρώτη αγωνιστική– είναι ένδειξη επιστροφής του θεάματος. Ο κ. Κυριάκος είναι ένας τεχνοκράτης με καλό βιογραφικό και αποδεδειγμένες ικανότητες, αλλά φαντάζομαι ότι γνωρίζει πολύ καλύτερα από μένα ότι το ποδόσφαιρο δεν είναι μπίρα. Είναι ένα προϊόν με ανελαστική ζήτηση.

Αντί να βιαστεί να κάνει ένα αγχωμένο promotion σε ένα προϊόν που δεν έχει ανταγωνισμό και δεν έχει αποκτήσει ακόμα ταυτότητα, ίσως είναι καλύτερο να δουλέψει μαζί με τους συνεργάτες του για να διορθώσει τις ελλείψεις και τα κακώς κείμενα και να περιμένει ένα ικανό χρονικό διάστημα για να βγάλει κάποια συμπεράσματα από τις «ενδείξεις». Αν, δηλαδή, σε κάποια από τις επόμενες αγωνιστικές δεν σημειωθούν περισσότερα από 10 γκολ, αυτό θα σημαίνει ότι η Σούπερ Λίγκα απέτυχε στον τομέα του θεάματος; Το πρωτάθλημα της Σούπερ Λίγκας έχει πολύ δρόμο, που περνάει μέσα από πολλούς σταθμούς.

Από την ποιότητα των αγωνιστικών χώρων και τις προσφερόμενες υπηρεσίες στους φιλάθλους. Από την ποιότητα της διαιτησίας και του θεάματος. Από την ανταγωνιστικότητα του πρωταθλήματος και την αύξηση της προσέλευσης των φιλάθλων. Από τους ποδοσφαιριστές-κράχτες. Η Σούπερ Λίγκα έγινε για να προσπαθήσει να διορθώσει όλα τα στραβά του ελληνικού ποδοσφαίρου και όλοι θέλουμε να πετύχει, αλλά ακόμα δεν έχει βελτιωθεί τίποτα και είναι λάθος να προσπαθήσουν να μας πείσουν ότι έχει γίνει κάτι θετικό. Είναι πολύ νωρίς, ακόμα και για ενδείξεις. Το ποδόσφαιρο, ως προϊόν, είναι πολυσύνθετο. Στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας του επιδρούν πάρα πολλοί παράγοντες. Από τον αριθμό των Ελλήνων ποδοσφαιριστών που αγωνίζονταν στο παιχνίδι του Αρη με την Κέρκυρα έως την ποιότητα της τηλεοπτικής κάλυψης. Η ταχύτητα είναι απαραίτητη για προσπάθειες όπως μια κούρσα εκατό μέτρων. Οχι, όμως, για αγώνες αντοχής, όπως η προσπάθεια αναμόρφωσης του ελληνικού ποδοσφαίρου.

Ενας «ιδιότροπος» δαίμονας

Tο προχθεσινό παιχνίδι του Ολυμπιακού στη Νέα Σμύρνη δεν μας έκανε σοφότερους σε κάτι που να αφορά τις ποδοσφαιρικές ικανότητες του Καστίγιο. Ο «μικρός», που είναι απίστευτα γρήγορος με ή χωρίς την μπάλα στα πόδια, ξέρει σπουδαίο ποδόσφαιρο, γεγονός που ουδέποτε αμφισβητήθηκε από κανέναν. Η αμφισβήτηση του Ουρουγουανού, εδώ και χρόνια, αφορούσε τον κακό χαρακτήρα του. Ο Καστίγιο ήρθε στον Ολυμπιακό σε μια πολύ ευαίσθητη ηλικία
– στην εφηβεία.

Σε μία περίοδο κατά την οποία διαμορφώνονται τα βασικά χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς ενός ανθρώπου. Μακριά από τον τόπο του, έχοντας τη δυσκολία της επικοινωνίας που ορθώνει η γλώσσα, χωρίς φίλους στην ηλικία του, με περιορισμένη βοήθεια από το οικογενειακό του περιβάλλον και ανύπαρκτη ψυχολογική στήριξη από την ίδια του την ομάδα.

Ολα αυτά τον έσπρωξαν σε ένα περιθώριο, στο οποίο δεν ήταν δυνατόν αντεπεξέλθει ο ίδιος. Ετσι εξηγείται η προσκόλλησή του στον Ζιοβάνι, στον οποίο φαίνεται ότι είχε βρει ένα στήριγμα, μία ασπίδα, έναν φίλο, έναν καθοδηγητή. Μόνο που ο Βραζιλιάνος, ένας ιδιόμορφος και κυκλοθυμικός χαρακτήρας, δεν ήταν ο καταλληλότερος για να βοηθήσει στη διαμόρφωση του ήθους του Καστίγιο.

Από την άλλη, ενώ κανένας από τους προπονητές του Ολυμπιακού δεν ασχολήθηκε με τον «μικρό» έστω και λίγο, πιθανότατα, αν δεν υπήρχε και ο Ζιοβάνι, ο Καστίγιο να είχε βυθιστεί σε ένα ψυχολογικό βάραθρο που θα κατάπινε και το ποδοσφαιρικό του ταλέντο. Αυτό το ταλέντο είναι το σωσίβιο που τον κράτησε στην επιφάνεια. Μετά την εμφάνισή του στο παιχνίδι με τον Πανιώνιο, γράφηκε και ειπώθηκε από πολλούς ότι ο Ουρουγουανός εμφανίζεται αλλαγμένος φέτος. Δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι ο χαρακτήρας του Καστίγιο άλλαξε φέτος. Οι χαρακτήρες των ανθρώπων δεν είναι πουκάμισα, για να αλλάζουν με ευκολία. Ισως φέτος να δούμε αλλαγές στην αγωνιστική του συμπεριφορά. Να δούμε έναν ποδοσφαιριστή που να παίζει πρώτα για την ομάδα και μετά για την κερκίδα ή τον εαυτό του. Η συμπεριφορά του στο τρίτο γκολ ήταν μια σοβαρή ένδειξη. Αλλά όχι απόδειξη. Είναι ακόμα νωρίς για συμπεράσματα. Πάντως, επειδή ο Καστίγιο ανήκει στην κατηγορία των παικτών που ονομάζονται «ποδοσφαιριστές ψυχολογίας», αν στον Ολυμπιακό πιστεύουν ότι ο Σάββας Θεοδωρίδης είναι ο ενδεδειγμένος άνθρωπος για την ψυχολογική στήριξη του «μικρού», εύχομαι να έχουν δίκιο.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube