Πριν μερικές ημέρες έλαβα μια ανακοίνωση από το γραφείο του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (Σ.Ε.Ε.Α.Ε), που εκπροσωπεί εκατοντάδες εμπόρους καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, η οποία καταφέρεται εναντίον μερίδας του Τύπου, που δημοσιεύει ή αναφέρεται σε δεδομένα της αγοράς αυτοκινήτου στη χώρα μας. Ο Σ.Ε.Ε.Α.Ε. υποστηρίζει ότι τα μέσα αναφέρουν άνοδο των δεικτών της αγοράς, ενώ πρόκειται ουσιαστικά για άνοδο 10-15 εταιρειών, που είναι εισαγωγείς αντιπρόσωποι εργοστασιακής μάρκας. Σύμφωνα με τον Σ.Ε.Ε.Α.Ε., «λειτουργούν παραβιάζοντας κάθε αρχή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για θέματα εμπορικού ανταγωνισμού, εκκρεμούν ήδη εις βάρος τους πολυάριθμες καταγγελίες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ η μονοπωλιακή δράση τους κλιμακώνεται με το να καταστρέφουν οικονομικά (βάσει επιμελημένων σχεδίων) μικρομεσαίες εμπορίες καινούργιων αυτοκινήτων, που υποτίθεται, είναι συνεργάτες τους. Η πικρή αλήθεια είναι ότι οι επιλογές του Ελληνα πολίτη λιγοστεύουν, το αυτοκίνητο γίνεται συνεχώς ακριβότερο, χωρίς να συντρέχουν λόγοι ανάγκης, το σέρβις -ως εργασία- εμποδίζεται από την απελευθέρωση με την απειλή της απώλειας εγγύησης, τα φθηνότερα αλλά εφάμιλλης ποιότητας ανταλλακτικά γίνεται προσπάθεια να λείπουν από τα σημεία συντήρησης ή να δυσφημίζονται στους κατόχους ΙΧ. Αυτό γίνεται, επειδή οι ίδιες 10-15 εταιρείες, καταπατούν τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1400/2002 (Block Εxemption) και το σημαντικότερο: Την ίδια την Ευρωπαϊκή Συνθήκη, που προστατεύει τον ελεύθερο εμπορικό ανταγωνισμό. Στόχος είναι να μείνουν κάποιοι εντελώς μόνοι τους στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, παρασύροντας στις εκθέσεις τους ει δυνατόν όλους τους πελάτες των συνεργατών-ανταγωνιστών τους. Τους τελευταίους προσπαθούν να κλείσουν με έντεχνες, καλά στημένες πατέντες, που δυστυχώς αποδίδουν». Η παρατήρησή μου είναι ότι η αντιπαράθεση μεταξύ εισαγωγέων αντιπροσώπων μάρκας και ανεξάρτητων εμπόρων, χρονολογείται από χρόνια. Το τοπίο έπρεπε να είχε ξεκαθαρίσει από το υπουργείο εμπορίου, εφαρμόζοντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς νόμους. Οι εισαγωγείς αντιπρόσωποι είναι αλήθεια ότι θέλουν να «ελέγχουν» την αγορά, δίνοντας εκπτώσεις, παραπάνω εγγυήσεις και δωρεάν σέρβις για πολλά χρόνια ή για πάντα, με την προϋπόθεση ότι όλες οι εργασίες θα γίνονται σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία με γνήσια ανταλλακτικά. Συνεπώς, οι μικρότεροι έμποροι αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανταγωνισμού, σε εμπορία, σέρβις και ανταλλακτικά. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε ότι πολλοί εισαγωγείς αντιπρόσωποι, μέσω θυγατρικών εταιρειών, γίνονται έμποροι άλλων εισαγωγέων. Ετσι δημιουργείται πράγματι ένας σφικτός κύκλος επαγγελματιών. Όμως αυτό πάντα υπήρχε. Οι μεγάλοι γίνονται ολοένα και μεγαλύτεροι. Τα μπακάλικα χάθηκαν και φανερώθηκαν τα σούπερ μάρκετ. Αυτό δεν είναι απαραίτητα σωστό, αλλά υφίσταται. Προσωπικά θεωρώ ότι οι «μεγάλοι» εισαγωγείς που επηρεάζουν την εθνική οικονομία και είναι προμηθευτές του δημοσίου, είναι απίθανο να ταρακουνηθούν από την εκάστοτε κυβέρνηση. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να βρεθεί τρόπος ώστε να μην κλείσουν οι μικρότεροι έμποροι και τα συνεργεία, που δουλεύουν για το μεροκάματο. Να υπάρχει δουλειά για όλους και ο καταναλωτής να αποφασίζει και να επιλέγει σύμφωνα με το συμφέρον του. Αυτά προς το παρόν. Θα επανέλθω στο θέμα.


ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube