Oταν δημοσιοποιήθηκε το επεισόδιο που είχαν στα αποδυτήρια της Γιουνάιτεντ ο Μπέκαμ με τον Φέργκιουσον, το γνωστό επεισόδιο με το παπούτσι, όλοι ήταν σίγουροι ότι ο Μπέκαμ θα εγκατέλειπε το Μάντσεστερ, όπως και έγινε. Εκείνο που δεν έγινε ήταν να παίξει ο Αγγλος χαφ καλύτερο ποδόσφαιρο από αυτό που έπαιξε με την ομάδα που τον ανέδειξε.
Η ιστορία του Μπέκαμ είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα του βρετανικού ποδοσφαιρικού μάρκετινγκ, που κατόρθωσε έναν τυπικό Αγγλο να τον μεταμορφώσει σε εικόνα με παγκόσμια αναγνωρισιμότητα. Σε αυτή την επιτυχία του μάρκετινγκ, με έναν καλό ποδοσφαιριστή αλλά όχι ποδοσφαιριστή κορυφής, το ποδόσφαιρο ήταν δευτερεύον. Τα πρωτεύοντα ήταν η εμπορική απήχηση και τα χρήματα που θα κέρδιζε ο ίδιος ο Μπέκαμ, που είχε ήδη μεταμορφωθεί σε «προϊόν».
Ετσι, η ένταξή του στην ομάδα Γκάλαξι του Λος Αντζελες (που οδήγησε στην αλλαγή του κανόνα του σάλαρι καπ της αμερικανικής λίγκας) και τα χρήματα που συνοδεύουν τη μετακίνησή του στις ΗΠΑ δεν μπορεί να προκαλούν έκπληξη. Αλλωστε, την εικόνα του Μπέκαμ οι Αμερικανοί θα την εκμεταλλευθούν όσο μπορούν, για να στρέψουν τα φώτα του ενδιαφέροντος στο ποδόσφαιρο, που έχει μπει σε τροχιά ανάπτυξης. Ολοι όσοι έχουν γνωρίσει τον Μπέκαμ μιλάνε για έναν μάλλον αφελή τύπο, που ακολουθεί το ρεύμα και λίγο-πολύ πιστεύει στα παραμύθια, σε αυτά που οι Αμερικανοί ονομάζουν fairy tales, μύθους της πραγματοποίησης του αμερικανικού ονείρου. Ολοι μπορούν να γίνουν πρόεδροι ή πλούσιοι. Στον αντίποδα της περίπτωσης του Μπέκαμ βρίσκεται η ιστορία του Μουρίνιο, παρά τα κοινά στοιχεία του «παραμυθιού» που έχει με εκείνη του Αγγλου σταρ. Ενας μεταφραστής, που δεν έπαιξε ποτέ ποδόσφαιρο, γίνεται ο κορυφαίος και ο καλύτερα αμειβόμενος προπονητής της Ευρώπης. Και στην περίπτωση του Μπέκαμ και στην περίπτωση του Μουρίνιο υπάρχει ένας σημαντικός κοινός παράγοντας. Το ταλέντο και η σκληρή δουλειά. Με τη διαφορά ότι ο Πορτογάλος, καθόλου αφελής σε σχέση με τον Αγγλο, έβαλε τη γραμμή του τερματισμού πολύ μακρύτερα από όσο το περιβάλλον και οι συνθήκες μπορούσαν να επιτρέψουν. Ο Μουρίνιο, έχοντας απεριόριστη εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του, έγινε τόσο αλαζόνας που πίστεψε ότι μπορεί να χειριστεί τους πάντες και τα πάντα. Και ακόμα χειρότερα.
Οτι όλοι είναι υποχρεωμένοι να υπακούν στη βούλησή του. Οταν έφυγε από την Πόρτο, στην οποία με ελάχιστα μέσα κατάφερε -σχεδόν- το αδύνατο, όλοι πίστεψαν ότι στον πάγκο της Τσέλσι και με τα χρήματα του Αμπράμοβιτς θα μπορούσε να φτιάξει την τέλεια ομάδα. Την τελευταία τριετία ο Αμπράμοβιτς ξόδεψε το ένα τρίτο από όσα ξόδεψαν όλες οι άλλες ομάδες της Πρέμιερσιπ μαζί, για να κατακτήσει δύο πρωταθλήματα και ένα Κύπελλο, αποτυγχάνοντας όμως στην ευρωπαϊκή διάκριση, που ήταν και το ζητούμενο. Λίγο πριν από τις γιορτές, στη μεγάλη συνέντευξη που έδωσε ο Αμπράμοβιτς στην «Observer» ανακοίνωσε ότι δεν θα ξοδευτούν χρήματα για μεταγραφές τον Ιανουάριο. Αυτή η στάση του Αμπράμοβιτς είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας που κάνει ο Πίτερ Κένιον να νοικοκυρέψει τα οικονομικά της Τσέλσι, τα οποία την περασμένη χρονιά είχαν ζημίες που έφτασαν τα 210 εκατομμύρια ευρώ.
Ετσι, οι απαιτήσεις του Μουρίνιο για καινούργιες μεταγραφές βρήκαν τοίχο. Ο Πορτογάλος, όμως, αλαζόνας και κακομαθημένος, συνέχιζε να επιμένει. Η διαφορά είναι ότι τώρα για τον Αμπράμοβιτς μετράει πολύ περισσότερο η προσπάθεια που κάνει ο Κένιον για να αναμορφώσει οικονομικά και σε επίπεδο μάρκετινγκ και αγορών την ομάδα. Ο Μουρίνιο, πια, δεν είναι το αγαπημένο παιδί του αφεντικού, με τον οποίο η επικοινωνία του έχει γίνει ιδιαίτερα προβληματική τους τελευταίους δύο μήνες. Αυτό, με δεδομένο τον χαρακτήρα του, τον κάνει ιδιαίτερα ανασφαλή και ιδιότροπο. Ιδίως όταν γνωρίζει πως ο Χίντινκ μπορεί μέσα σε τρεισήμισι ώρες να βρεθεί από τη Μόσχα στο Λονδίνο. Ακόμα κι αν η Τσέλσι καταφέρει να κερδίσει φέτος το Τσάμπιονς Λιγκ, ο Πορτογάλος -κατά πάσα πιθανότητα- θα κάθεται σε καινούργιο πάγκο τη νέα χρονιά. Και με καλά λεφτά. Αλλά μην περιμένετε ποδοσφαιρικά θαύματα τύπου Πόρτο. Ο Πορτογάλος έχει άλλου είδους ενδιαφέροντα.
Ο πρόεδρος και ο ρεαλισμός
Από τις αρχές του χρόνου και για 12 ημέρες ο εκτελεστικός διευθυντής της Τσέλσι, Πίτερ Κένιον, βρέθηκε στην Κίνα με στόχο να δώσει νέα ώθηση στο μάρκετινγκ των «μπλε» του Λονδίνου, που έχει στόχο την τεράστια κινεζική αγορά. Ως γνωστόν, η Κίνα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία του κόσμου, αλλά ο ετήσιος μέσος όρος των εισοδημάτων των Κινέζων δεν φθάνει τα 1.500 ευρώ.
Ετσι, φαίνεται ότι οι Κινέζοι δεν μπορούν ακόμα να ξοδέψουν για να αγοράσουν προϊόντα με το σήμα μιας ομάδας, όπως απέδειξε και η εμπειρία με τα εστιατόρια γρήγορου φαγητού της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, που έκλεισαν λόγω έλλειψης πελατών. Ο Κένιον, που έχει σχεδιάσει τη στρατηγική για την επέκταση της Τσέλσι στην Κίνα και τη νοτιοανατολική Ασία, προτιμά να πηγαίνει σε πιο σίγουρα μονοπάτια. Ετσι, η Τσέλσι επιλέγει μια διαφορετική εμπορική στρατηγική. Συνεργάζεται με το Sina, τον μεγαλύτερο παροχέα υπηρεσιών Διαδικτύου στην Κίνα, που έχει περισσότερα από 120 εκατομμύρια συνδρομητές. Ηδη άρχισε να λειτουργεί δικτυακός τόπος της Τσέλσι στα καντονέζικα και θα τροφοδοτείται από υλικό που θα μεταφράζεται από τον αντίστοιχο αγγλικό δικτυακό τόπο.
Η διαφήμιση και οι συνδρομές κατά πρώτο λόγο και κατά δεύτερο οι online πωλήσεις αντικειμένων με το σήμα του λονδρέζικου συλλόγου είναι οι πρώτοι στόχοι λειτουργίας του δικτυακού τόπου, μέσα από τον οποίο -αργότερα- θα μπορούν να πωλούνται και συνδρομές για να παρακολουθεί κάποιος παιχνίδια της Τσέλσι μέσω υπολογιστή. Σύμφωνα με τη στρατηγική του Κένιον, η Τσέλσι θα επενδύσει σε ποδοσφαιρικές ακαδημίες και στη συνεργασία με ποδοσφαιρικές ομάδες. Παράλληλα, η στρατηγική μάρκετινγκ των λονδρέζων θα ενισχυθεί από μεγάλες διαφημιστικές εκστρατείες που θα κάνουν στην περιοχή οι δύο βασικοί σπόνσορες της Τσέλσι, η κορεατική Samsung και η Adidas. Την ίδια στιγμή, στα ινδικά στούντιο, τα μεγαλύτερα του κόσμου, στο περίφημο Bollywood, ετοιμάζεται μία ταινία που στόχο έχει να κάνει την ομάδα αγαπητή στη μεσαία τάξη της Ινδίας -άλλη οικονομία με μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης-ο συνολικός πληθυσμός της οποίας έφτασε το 1 δισ. 70 εκατομμύρια. Και οι κινήσεις της Τσέλσι δεν σταματούν εδώ. Από την 1η Φεβρουαρίου και για δύο βδομάδες θα φιλοξενήσει στις προπονητικές εγκαταστάσεις της, στο Σάρεϊ του Λονδίνου, την ολυμπιακή ομάδα ποδοσφαίρου της Κίνας. Οι άνθρωποι της Τσέλσι έχουν καταστρώσει ένα προπονητικό πρόγραμμα με φιλικά παιχνίδια και ξεναγήσεις ειδικά για την κινεζική αντιπροσωπία, ενδυναμώνοντας τις σχέσεις της με την κινεζική ομοσπονδία ποδοσφαίρου. Σχέσεις πολύ χρήσιμες για το μέλλον.