Το πρωτάθλημα στην Αγγλία έχει πάρει τον κατήφορο και λίγο λίγο αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους τα ονόματα των νέων μεταγραφικών στόχων της κάθε ομάδας. Η επιλογή των μεταγραφικών στόχων και οι κινήσεις για την απόκτησή τους είναι, στο νησί, συνάρτηση -πολύ συχνά- και των οικονομικών αποτελεσμάτων της κάθε ομάδας. Το κλείσιμο του οικονομικού έτους για τους ποδοσφαιρικούς συλλόγους που είναι εισηγμένοι και στο χρηματιστήριο, μάλιστα, έχει προσδιοριστεί για την τελευταία ημέρα του Ιουνίου. Ετσι, ανάλογα με την οικονομική εικόνα που επιδιώκει να δώσει κάποια ομάδα στους μετόχους της, κανονίζει και τις κινήσεις της. Αν δηλαδή θα εκταμιεύσει χρήματα για τις μεταγραφές πριν από τις 30 Ιουνίου ή μετά.

Ο εντοπισμός των μεταγραφικών στόχων, φυσικά, δεν είναι μία διαδικασία που ενεργοποιείται με τη λήξη του πρωταθλήματος. Είναι μια διαδικασία συνεχούς λειτουργίας που ταυτίζεται με την εύρυθμη και συνεχή λειτουργία της ομάδας. Στην Αγγλία και σε όλες σχεδόν τις ομάδες ανεξαρτήτου κατηγορίας -το σκάουτινγκ είναι για τις ομάδες ό,τι η αναπνοή για τον ανθρώπινο οργανισμό. Οταν ο άνθρωπος σταματά να αναπνέει, πεθαίνει. Το ίδιο θεωρούν οι Αγγλοι ότι μπορεί να συμβεί και στις ομάδες.

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η Αρσεναλ και η Τσέλσι, για παράδειγμα, παρακολουθούν η καθεμία από τον περασμένο χρόνο περίπου 20 ποδοσφαιριστές, οι οποίοι είναι κάτω των 20 ετών και οι οποίοι προέρχονται σχεδόν από κάθε σημείο του πλανήτη. Αυτοί οι 60 ποδοσφαιριστές είναι πιθανοί μεταγραφικοί στόχοι και από αυτούς θα προέλθουν τα νέα μεταγραφικά αποκτήματα του συλλόγου.

Βέβαια, οι επιδόσεις καθενός από αυτούς τους πιθανούς μεταγραφικούς στόχους καταγράφονται συνεχώς και παρακολουθούνται από ανθρώπους του συλλόγου ή ανταποκριτές του. Ετσι, όταν έρθει η ώρα για την επιλογή, η όποια μεταγραφή δεν γίνεται βεβιασμένα υπό πίεση χρόνου ή χρημάτων. Πρακτικές που δεν ακολουθούμε εμείς εδώ στην Ελλάδα, όπου το σκάουτινγκ είναι μία ευκαιριακή διαδικασία χωρίς στοιχεία προγραμματισμού. Αποτέλεσμα είναι η πλειονότητα των μεταγραφών που παρουσιάζονται ως χρήσιμες ή εντυπωσιακές να αποδεικνύονται παλτουδιές ολκής.
Το γεγονός ότι τις δύο τελευταίες χρονιές κάποιες ομάδες στην Ελλάδα ξεκινούν να εντοπίζουν τους μεταγραφικούς στόχους από τον Φεβρουάριο και να πραγματοποιούν τις μεταγραφές πριν από τη λήξη του πρωταθλήματος παρουσιάζεται ως δείγμα εξαιρετικού προγραμματισμού.

Τους παίκτες που αγοράζονται είναι ζήτημα αν τους έχει δει κάποιος να αγωνίζονται πάνω από μία φορά. Αποτέλεσμα; Περιπτώσεις αγωνιστικών αποτυχιών που κόστισαν ακριβά. Κι αυτό γιατί η διαδικασία εντοπισμού και επιλογής του ποδοσφαιριστή είναι πρόχειρη και βιαστική. Το καλά οργανωμένο τμήμα σκάουτινγκ (που έχει κόστος) παίζει σημαντικό ρόλο στον εντοπισμό των μεταγραφικών στόχων, αποδίδει σε συνδυασμό και με την εύρυθμη λειτουργία των τμημάτων υποδομής ενός συλλόγου, ενώ επιδρά καθοριστικά -είτε θετικά είτε αρνητικά- και στην οικονομική κατάσταση μιας ομάδας.

Μια μεταγραφή ενός ποδοσφαιριστή που μπορεί να αγοραστεί με λίγα χρήματα και να μεταπωληθεί για ποσόν πολλαπλάσιο της τιμής αγοράς του είναι ζητούμενο για κάθε σύλλογο, ιδίως τους μικρούς. Συχνότατα οι ελληνικές ομάδες επιζητούν την πλειονότητα των μεταγραφικών τους στόχων στο εξωτερικό, επιλέγοντας αμφίβολης αξίας ποδοσφαιριστές, βασισμένοι κυρίως στο όνομα και την τιμή, τη στιγμή κατά την οποία θα μπορούσαν να επιλέξουν ανάλογης ή και καλύτερης ποιότητας ποδοσφαιριστές από την ξένη ή την ελληνική αγορά σε πολύ συμφερότερες τιμές, αν παρακολουθούσαν τους υποψήφιους μεταγραφικούς στόχους για ένα χρονικό διάστημα. Οταν, όμως, πολλοί κάνουν μεταγραφές μέσα από DVD ή Fax με καταλόγους ονομάτων που στέλνουν διάφοροι μάνατζερ, τότε πρέπει να είναι έτοιμοι να υποστούν το κόστος της επιλογής τους.

Η επιλογή των καταλληλότερων

Η επιλογή του κατάλληλου προσωπικού για μία ή περισσότερες θέσεις είναι πολύ συχνά δύσκολη υπόθεση. Μια αποτυχημένη επιλογή έχει κόστος, το οποίο μεγαλώνει ανάλογα με τη σπουδαιότητα της θέσης. Στον κόσμο των επιχειρήσεων, τα στελέχη με ικανότητες και προσόντα είναι περιζήτητα και συχνά αμείβονται πλουσιοπάροχα. Οι μεγάλες επιχειρήσεις τα τελευταία 30 χρόνια δημιούργησαν τα τμήματα ανθρώπινων πόρων, με στόχο να αξιοποιούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα στελέχη τους στην εσωτερική διάρθρωση της εταιρείας. Στα business schools όλου του κόσμου διδάσκονται τρόποι και κανόνες που έχουν στόχο να βοηθήσουν έναν εργοδότη να επιλέξει τον καλύτερο υπάλληλο για τη συγκεκριμένη θέση.

Σε ό,τι αφορά τις ποδοσφαιρικές ομάδες-εταιρείες, φαντάζομαι ότι η περίοδος των μεταγραφών είναι μια διαδικασία επιλογής προσωπικού, στην οποία θα μπορούσαν ίσως να εφαρμοστούν μερικές πρακτικές από αυτές που ισχύουν και στις επιχειρήσεις. Μία από τις πιο διασκεδαστικές πρακτικές πρόσληψης του κατάλληλου προσωπικού είναι η ακόλουθη. «Ας υποθέσουμε ότι έχετε 20 υποψηφίους για διαφορετικές θέσεις. Κλείστε τους σ' ένα δωμάτιο με 60 τούβλα τοποθετημένα σε τυχαία σειρά.

Αφήστε τους μόνους, γυρίστε ύστερα από 6 ώρες και αναλύστε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Αν μετράνε τα τούβλα, τότε βάλτε τους στο λογιστήριο. Αν τα ξαναμετράνε, βάλτε τους στον εσωτερικό έλεγχο. Αν διαπιστώσετε ότι τα έχουν κάνει όλα τελείως χάλια, βάλτε τους στον μηχανολογικό και αν τους δείτε ότι κανονίζουν να βάλουν τα τούβλα με κάποια περίεργη σειρά, βάλτε τους στον σχεδιασμό. Τώρα, αν πετάνε τα τούβλα ο ένας στον άλλον, βάλτε τους στο επιχειρησιακό κομμάτι και αν το έχουν ρίξει στον ύπνο, βάλτε τους στην ασφάλεια.

Σε περίπτωση που έσπασαν τα τούβλα σε κομμάτια, βάλτε τους στη μηχανογράφηση, ενώ αν τους δείτε να κάθονται και να μην κάνουν κάτι, βάλτε τους στη διαχείριση ανθρώπινων πόρων. Αν λένε ότι έχουν δοκιμάσει διάφορους συνδυασμούς, αλλά δεν έχει μετακινηθεί ούτε ένα τούβλο, βάλτε τους στις πωλήσεις, ενώ αν έχουν ήδη φύγει, βάλτε τους στο μάρκετινγκ. Αν πάλι τους δείτε να κοιτάνε έξω από το παράθυρο, βάλτε τους στον στρατηγικό-μακρόπνοο σχεδιασμό. Και τέλος, εάν μιλάνε μεταξύ τους και δεν έχουν κουνήσει ούτε ένα τούβλο, δώστε τους συγχαρητήρια και βάλτε τους στα υψηλότερα διευθυντικά κλιμάκια.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube