Πριν λίγες ημέρες βρισκόμουν στην Ισπανία, όπου οδήγησα τη νέα C-Class της Mercedes – Benz. Ένα αυτοκίνητο που χαρακτηρίζεται από υψηλά στάνταρ ασφάλειας, έχοντας ενσωματώσει διάφορα συστήματα στο βασικό εξοπλισμό, μεταξύ των οποίων και το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, γνωστό ως ESP ή ESC ανάλογα τη μάρκα και τον τρόπο με τον οποίο ονομάζει τα συστήματά της. Το βράδυ μετά την παρουσίαση του αυτοκινήτου από τους υπεύθυνους της γερμανικής μάρκας, κι ενώ είχαμε οδηγήσει από το πρωί της Τρίτης για 170 χιλιόμετρα το μοντέλο, τέθηκε κατά τη διάρκεια του δείπνου από μερίδα συναδέλφων, το ερώτημα αν θα έπρεπε να υπάρχει δυνατότητα να απενεργοποιείται πλήρως το σύστημα, με διακόπτη. Βέβαια, τέτοιο διακόπτη έχει η Mercedes – Benz αλλά απενεργοποιεί το σύστημα μέχρι ενός σημείου, ώστε ο οδηγός να μπορεί να ευχαριστηθεί για λίγο, πιο σπορ οδήγηση. Αν όμως διαπιστώσει με ηλεκτρονικό τρόπο, ότι το αυτοκίνητο κινδυνεύει να χάσει την ευστάθεια, τότε εμπλέκεται αυτόματα, συγκρατώντας το. Οι υπεύθυνοι υποστήριξαν ότι προέχει η ασφάλεια, γιατί κατασκευάζουν αυτοκίνητα για όλους τους οδηγούς, χωρίς να γνωρίζουν πόσο καλοί είναι ή όχι, αυτοί που τα οδηγούν αλλά και οι άλλοι που έρχονται από την απέναντι κατεύθυνση στο δρόμο. Και μάλλον έχουν δίκιο, όταν πρόκειται για αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής. Υπέρ του συστήματος αυτού, να είναι δηλαδή στάνταρ στα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα αν απενεργοποιείται ή όχι, τάχθηκε η παγκόσμια ομοσπονδία αυτοκινήτου, η λεγόμενη FIA, η οποία στέκεται στο πλευρό της Ευρωπαϊκής Ενωσης που προωθεί ενημερωτική εκστρατεία για την επιλογή ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου ευστάθειας στα αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο, Μαξ Μόσλεϊ, η εφαρμογή των συστημάτων αυτών συμβάλει σημαντικά στο στόχο της Ε.Ε. για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% μέχρι το 2010 συγκριτικά με το 2000. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, η FIA πιστεύει ότι όλοι οι υποψήφιοι αγοραστές αυτοκινήτων πρέπει να έχουν πλήρη ενημέρωση για όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου ευστάθειας των οχημάτων, αφού ο κάθε κατασκευαστής προωθεί τα πλεονεκτήματα του δικού του συστήματος. Επίσης, ο Μόσλεϊ επισήμανε ότι το σύστημα ευστάθεια πρέπει να εφοδιάζεται υποχρεωτικά κάθε καινούργιο αυτοκίνητο από το 2012, έτσι ώστε η Ε.Ε. να ευθυγραμμιστεί με τον κανονισμό της Αμερικανικής Υπηρεσίας Ελέγχου Αυτοκινητοδρόμων - NHTSA η οποία τον υιοθέτησε και εφάρμοσε, από τον περασμένο Σεπτέμβριο στις ΗΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για συσκευή παθητικής ασφάλειας, η οποία ελέγχει ηλεκτρονικά το σύστημα φρένων των αυτοκινήτων για να αποφευχθεί η υπερ-στροφή ή υπο-στροφή των τροχών (μπροστά και πίσω, αντίστοιχα) και να βοηθήσει με τον τρόπο αυτό τον οδηγό να μη χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου στο δρόμο. Οι μελέτες στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ αλλά και σε άλλες περιοχές που χρησιμοποιείται, αποδεικνύουν ότι η εφαρμογή του έχει περιορίσει τις συγκρούσεις μεταξύ δύο αυτοκινήτων κατά 35%. Όμως, αν και δημιουργήθηκαν το 1995, εντούτοις, η διείσδυσή τους στην αγορά κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ υπάρχουν χώρες στις οποίες οι καταναλωτές το αγνοούν. Η εκστρατεία «Επίλεξε ESC», θα παρουσιαστεί επίσημα στη Ρώμη στις 8 Μαϊου, κατά τη διάρκεια της οποίας θα παρουσιαστούν αποτελέσματα έρευνας του ανεξάρτητου οργανισμού Euro NCAP, που διενεργεί δοκιμές πρόσκρουσης, για τη χρήση των ESC στην ΕΕ.