NASA: Κρατήρες πλάτους 161 χλμ. είναι απομεινάρια αρχαίου ποταμού!

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια ανέλυσαν εκ νέου δεδομένα που συλλέχθηκαν από το ρόβερ Curiosity της NASA στον κρατήρα Gale.

Μπορεί ο Άρης, ο επονομαζόμενος «κόκκινος πλανήτης», να είναι μια απέραντη ερημιά, αλλά οι επιστήμονες ανακάλυψαν υπολείμματα αρχαίων συστημάτων ποταμών, στους οποίους κάποτε διαμορφώνονταν οι κατάλληλες συνθήκες για να υποστηρίξουν ζωή.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια ανέλυσαν εκ νέου δεδομένα που συλλέχθηκαν από το ρόβερ Curiosity της NASA στον κρατήρα Gale, διαπιστώνοντας ότι οι σχηματισμοί ήταν κατοικήσιμα σώματα νερού πολύ πιο άφθονα από ό,τι πιστευόταν προηγουμένως. Η ομάδα εντόπισε εναλασσόμενα σημάδια στο ανάγλυφο του τοπίου που θα μπορούσαν να είναι «δείκτες» αρχαίων κοιτασμάτων ποταμών σε κρατήρες.

Αυτά τα σώματα νερού πιστεύεται επίσης ότι συμπεριφέρονται όπως αυτά στη Γη - «σημαντικά για τη ζωή, τους χημικούς κύκλους, τους κύκλους θρεπτικών συστατικών και τους κύκλους ιζημάτων», είπαν οι ερευνητές.

Nasa: Κρατήρες πλάτους 161 χλμ. είναι αρχαίος ποταμός

Ο Μπέντζαμιν Καρντένας, επίκουρος καθηγητής γεωεπιστημών στο Penn State και βασικός συγγραφέας της έρευνας, είπε: «Βρίσκουμε στοιχεία ότι ο Άρης ήταν πιθανότατα ένας πλανήτης ποταμών. «Βλέπουμε σημάδια αυτού σε όλο τον πλανήτη».

Η μελέτη διεξήχθη με χαρτογράφηση της διάβρωσης του εδάφους του Άρη χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο υπολογιστή εκπαιδευμένο σε δορυφορικά δεδομένα. Τα δεδομένα προήλθαν από το ρομποτικό σκάφος Curiosity της NASA και τις τρισδιάστατες σαρώσεις στρωμάτων βράχου που ονομάζονται στρώματα και είχαν αποτεθεί για εκατομμύρια χρόνια κάτω από τον θαλάσσιο πυθμένα του Κόλπου του Μεξικού.

Nasa: Κρατήρες πλάτους 161 χλμ. είναι αρχαίος ποταμός

Σχεδιάζοντας το μοντέλο του υπολογιστή τους, ο Καρντένας και η ομάδα του βρήκαν μια νέα χρήση για σαρώσεις 25 ετών της στρωματογραφίας της Γης που συνέλεξαν οι εταιρείες πετρελαίου. Η ομάδα προσομοίωσε μια διάβρωση που μοιάζει με αυτή του Άρη χρησιμοποιώντας τις τρισδιάστατες σαρώσεις της πραγματικής, καταγεγραμμένης στρωματογραφίας στη Γη.

Οι ερευνητές είπαν ότι η ανάλυση αποκάλυψε μια νέα ερμηνεία για κοινούς σχηματισμούς κρατήρων του Άρη, οι οποίοι, μέχρι τώρα, ποτέ δεν είχαν συσχετιστεί με διαβρωμένες αποθέσεις ποταμών.

«Μπορούμε να μάθουμε πολλά για τον Άρη κατανοώντας καλύτερα πώς αυτές οι αποθέσεις ποταμών μπορούν να ερμηνευτούν στρωματογραφικά - αντιλαμβανόμενοι σήμερα τους βράχους ως στρώματα ιζήματος που εναποτίθενται με την πάροδο του χρόνου», τόνισε ο Kαρντένας.

«Αυτό που βλέπουμε σήμερα στον Άρη είναι τα απομεινάρια μιας ενεργού γεωλογικής ιστορίας, όχι κάποιο τοπίο παγωμένο στο χρόνο».

Η μελέτη υποδηλώνει ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν άγνωστες αποθέσεις ποταμών αλλού στον πλανήτη, και ότι ένα ακόμη μεγαλύτερο τμήμα του ιζηματογενούς αρχείου του Άρη θα μπορούσε να είχε κατασκευαστεί από ποτάμια κατά τη διάρκεια μιας κατοικήσιμης περιόδου της ιστορίας του Άρη», είπε ο Καρντένας. «Στη Γη, οι ποτάμιοι διάδρομοι είναι τόσο σημαντικοί για τη ζωή, τους χημικούς κύκλους, τους κύκλους θρεπτικών ουσιών και τους κύκλους των ιζημάτων. «Όλα δείχνουν ότι αυτά τα ποτάμια συμπεριφέρονται παρόμοια στον Άρη».

Πηγή: dailymali.co.uk