sport-fm.gr ΘΕΜΑ

Ολλανδικό Γκραν Πρι: Αναδρομή στο κακόφημο Ζάντβουρτ

Με αφορμή την πρόσφατη ακύρωση του ολλανδικού Γκραν Πρι, το sport-fm.gr κάνει αναδρομή στο παρελθόν στο… κακόφημο Ζάντβουρτ.

Υπό κανονικές συνθήκες, το ολλανδικό Γκραν Πρι ήταν προγραμματισμένο να επιστρέψει στο καλεντάρι της Formula 1, μετά από 35 χρόνια, κι αυτό με αφορμή το αστέρι της Red Bull, Μαξ Φερστάπεν, καθώς αρκετοί είναι οι οπαδοί που θα ήθελαν να τον δουν να αγωνίζεται επιτέλους στην πατρίδα του.

Αυτό δεν θα γίνει, ωστόσο, φέτος, δεδομένης της απόφασης των Ολλανδών διοργανωτών να περιμένουν ένα χρόνο ακόμα για τη διεξαγωγή του, αντί αυτό να «εγκαινιαστεί» κεκλεισμένων των θυρών λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Τονίζοντας μάλιστα ότι όποιος αγόρασε εισιτήρια για τον αγώνα του 2020 θα μπορούσε να τα χρησιμοποιήσει την επόμενη χρονιά, ενώ παράλληλα θα γίνουν διαθέσιμες επιστροφές χρημάτων.



Δεν είναι η πρώτη φορά όμως που δεν θα πραγματοποιηθεί ο συγκεκριμένος αγώνας. Η κρίση Σουέζ του 1956-57 κατέστησε αδύνατο να μπορέσει το ολλανδικό Γκραν Πρι να διεξαχθεί τις χρονιές 1954, 1956 και 1957 λόγω έλλειψης χρημάτων.

Για την ιστορία, διεξήχθη για πρώτη φορά το 1948, με τη Ferrari από τους κατασκευαστές να μετράει τις περισσότερες νίκες (6), αλλά και τον βρετανικής καταγωγής, Τζιμ Κλαρκ, από τους πιλότους, έχοντας τερματίσει πρώτος εκεί τέσσερις φορές.

Γιατί το σιρκουί του Ζάντβουρτ έχει περιτυλιχτεί γύρω από μια κακή φήμη με την πάροδο των χρόνων;

Το 1960 λοιπόν, ο Αμερικανός πιλότος, Νταν Γκάρνεϊ, είχε ένα ατύχημα, με αποτέλεσμα ένας θεατής να χάσει τη ζωή του. Δεν ήταν όμως το τελευταίο ατύχημα που έλαβε χώρα στο συγκεκριμένο σιρκουί.



Λίγα χρόνια αργότερα, συγκεκριμένα στις 21 Ιουνίου του 1970, ο Βρετανός Πιρς Κάουρεγκ, ενώ έτρεχε στη μέση του σιρκουί, η μπροστινή ανάρτηση ή το τιμόνι του De Tomaso έσπασε σε ένα χτύπημα στο Tunnel Oost. Κάνοντας ξαφνικά το μονοθέσιο να πηγαίνει ευθεία αντί να ολοκληρώνει τη στροφή υψηλής ταχύτητας, με το μαγνήσιο που είχε χρησιμοποιηθεί ώστε να ελαφρύνει το μονοθέσιο, να προκαλεί φωτιά μεγάλης έκτασης.



Κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, ένας από τους μπροστινούς τροχούς έσπασε και χτύπησε το κεφάλι του Κάουρεγκ, κάνοντας το κράνος του κομμάτια. Εικάζεται πως εξαιτίας του τροχού έσπασε ο λαιμός του 28χρονου πιλότου, ή προκάλεσε θανατηφόρα τραύματα στο κεφάλι και πέθανε ακαριαία.

Το 1972 οι πιλότοι αρνήθηκαν να αγωνιστούν στο Ζάντβουρτ, επειδή οι εγκαταστάσεις και οι συνθήκες της πίστας ήταν ξεπερασμένες σε σχέση με τα υπόλοιπα Γκραν Πρι εκείνης της εποχής.

Το 1973, μόλις τρία χρόνια αργότερα από το φρικτό δυστύχημα, ο Ρότζερ Ουίλιαμσον βγήκε εκτός πορείας, όταν το μονοθέσιό του αναποδογύρισε και τυλίχτηκε στις φλόγες στο ίδιο ακριβώς σημείο, όπου έχασε τον έλεγχο και ο Πιρς Κάουρεγκ. Ο Ουίλιαμσον δεν τραυματίστηκε κατά τη διάρκεια της συντριβής, αλλά δεν μπορούσε να απελευθερωθεί από το μονοθέσιο, πεθαίνοντας έτσι από ασφυξία.



Ήταν 25 Αυγούστου του 1985, όταν παρακολουθήσαμε για τελευταία φορά το ολλανδικό Γκραν Πρι, με αξεπέραστους θρύλους της Formula 1. Νικητής της πίστας του Ζάντβουρτ ήταν ο Νίκι Λάουντα (McLaren TAG), την ώρα που στο πόντιουμ ανέβηκαν άλλες δύο θρυλικές μορφές του αθλήματος, οι Αλέν Προστ (McLaren TAG) και Άιρτον Σένα (Lottus-Renault).

Σήμερα, το σιρκουί του Ζάντβουρτ έχει επανασχεδιαστεί εκτενώς πριν από την επιστροφή του στο καλεντάρι της Formula 1, με αρκετές στροφές να έχουν διορθωθεί για να καλύψουν καλύτερα τις ταχύτητες των σύγχρονων μονοθεσίων, αλλά και για να είναι πιο ασφαλές για τη σωματική ακεραιότητα των πιλότων.



Επιμέλεια: Μαντώ Μπερδέ

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Σχετικά βίντεο

close menu
x