Τις επιπτώσεις που έχει ο κορωνοϊός στο ποδόσφαιρο ανέλυσε ο Νίκος Λαγαρίας στον ΣΠΟΡ FM 94,6 και στον Κυριάκο Θωμαϊδη.

Ο εξειδικευμένος νομικός το παραλλήλισε με τις επιπτώσεις που είχε ο έμπολα με το αφρικανικό ποδόσφαιρο και αναφέρθηκε στα όσα ανέφερε ο αντιπρόεδρος της UEFA, Μικέλε Ούβα για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί, η κάθε ευρωπαϊκή ΠΟ, μέλος της UEFA, να αποφασίσει για τον τρόπο με τον οποίο θα κριθεί το πρωτάθλημα με αφορμή τα όσα ανέφερε

Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο κ.Ούβα επεσήμανε ότι η ευρωπαϊκή ομοσπονδία θα ζητήσει τον Ιούλιο τη λίστα με τις ομάδες που έχουν προκριθεί για τις διασυλλογικές διοργανώσεις της επόμενης σεζόν γιατί, είτε τελικά ολοκληρώθηκε η σεζόν στα πρωταθλήματα είτε όχι, η UEFA θα πρέπει να γνωρίζει τις ομάδες των επόμενων διοργανώσεων για να καταρτίσει το πλάνο της.

Ακολουθεί η συνέντευξη του κου.Λαγαρία στον ΣΠΟΡ FM 94,6...

-Τι προβλέπει το καταστατικό και οι κανονισμοί του Ομοσπονδιακού αλλά και του Ελληνικού Ποδοσφαίρου;

Ο αντιπρόεδρος της UEFA δεν απαντά στο καίριο ερώτημα, τι θα συμβεί δηλαδή στην περίπτωση που, ό μη γένοιτο, μια ποδοσφαιρική διοργάνωση δεν ολοκληρωθεί λόγω των μέτρων που εφαρμόζει μια κυβέρνηση για την αποτροπή της εξάπλωσης του κορωναϊού.

Η πανδημία αυτή, με τα χιλιάδες ανθρώπινα θύματα μέχρι στιγμής, συνιστά αυτό που στα νομικά λέγεται ανωτέρα βία. Δηλαδή ένα γεγονός απρόβλεπτο που είναι αδύνατο να αποτραπεί και να αντιμετωπιστεί με μέτρα άκρας επιμέλειας και σύνεσης.
Η αντιμετώπιση και η ρύθμιση όλων των συνεπειών αυτής της πανδημίας δεν προβλέπεται ρητά στο καταστατικό και τους κανονισμούς της FIFA, της UEFA και της ΕΠΟ. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νομικό αδιέξοδο, διότι στα νομικά τουλάχιστον δεν υπάρχουν αδιέξοδα. Στο άρθρο 83 των κανονισμών του UEFA Champions League 2019/20, ορίζεται ότι όσα θέματα δεν ρυθμίζονται ρητά απ’ τον κανονισμό αυτό, όπως οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας, αποφασίζονται από την Επιτροπή Εκτάκτων Θεμάτων της UEFA, ή ακόμα και από τον Πρόεδρο ή τον Γενικό Γραμματέα της UEFA, όταν υπάρχει μεγάλη πίεση χρόνου.

Οι δε αποφάσεις που λαμβάνονται μ’ αυτή τη διαδικασία είναι τελικές, δηλαδή δεν προσβάλλονται πουθενά. Κάνω αναφορά στον κανονισμό του Champions League διότι σύμφωνα μ’ αυτόν και συγκεκριμένα σύμφωνα με το άρθρο 3, δικαίωμα συμμετοχής σ’ αυτό έχει αφενός ο εκάστοτε πρωταθλητής κάθε εθνικού πρωταθλήματος και αφετέρου κάποιοι επιλαχόντες, πάντοτε όμως βάσει της σειράς της αγωνιστικής τους κατάταξης. Εξάλλου, πρέπει να τονιστεί ότι το άρθρο 4 του Κανονισμού αυτού, του Champions League, προβλέπει ότι για τη συμμετοχή μιας ομάδας σ’ αυτό η επιλογή της πρέπει να έχει γίνει με βάση τις αθλητικές της επιδόσεις και μόνο. Επομένως, το ποιος συμμετέχει στην κορυφαία ευρωπαϊκή διασυλλογική διοργάνωση, για παράδειγμα, με άλλα λόγια το ποιος θα είναι ο πρωταθλητής του κάθε εθνικού πρωταθλήματος, ασφαλώς είναι ένα θέμα που ενδιαφέρει και αφορά πρωτίστως την UEFA. Και πάντως, γα το πω πολύ καθαρά, η ανάδειξη του πρωταθλητή θα πρέπει να γίνει με αμιγώς αγωνιστικά κριτήρια και μάλιστα της τρέχουσας αγωνιστικής περιόδου.

-Το ίδιο θα πρέπει να γίνει και για τις ομάδες που θα προκριθούν στο Europa League, αλλά και για τις ομάδες που θα πέσουν και θα ανέβουν κατηγορία; Δηλαδή θα πρέπει να αναδειχθούν με αμιγώς αγωνιστικά κριτήρια και μάλιστα της τρέχουσας αγωνιστικής περιόδου;

«Ασφαλώς, διότι στο καταστατικό της FIFA, στο άρθρο 62, προβλέπεται η αρχή του προβιβασμού και του υποβιβασμού, το λεγόμενο «Principle of promotion and relegation». Το δικαίωμα συμμετοχής μιας ομάδας σε ένα πρωτάθλημα εξαρτάται κυρίως από την αθλητική της αξία και όχι από άλλους μη αγωνιστικούς παράγοντες. Ο καλύτερος, δηλαδή, αναδεικνύεται πρωταθλητής και προβιβάζεται, όταν προέρχεται από κατώτερη κατηγορία, ο χειρότερος υποβιβάζεται. Τόσο απλά είναι τα πράγματα. Όλα τα πρωταθλήματα που διοργανώνονται στους κόλπους της FIFA, πρέπει να διέπονται και πράγματι διέπονται απ’ αυτή την αρχή.
Σε άλλα, όπως το Major League Soccer, το MLS των Ηνωμένων Πολιτειών, οι ομάδες δεν υποβιβάζονται και δεν προβιβάζονται, γιατί αγωνίζονται σ’ αυτά βάσει κλειστών συμβολαίων, όπως συμβαίνει και στη Euroleague, στο μπάσκετ»

-Ας δούμε λίγο ειδικότερα τα δικά μας τώρα. Θα πρέπει δηλαδή κάποιος, η ΕΠΟ, η Λίγκα, ενδεχομένως και σε συνεργασία με τις FIFA και UEFA, να καθορίσουν ποιος είναι ο πρωταθλητής και βγαίνει στο Champions League, ποιος βγαίνει στο Europa League, ποιος πέφτει και ποιος ανεβαίνει. Όμως δεν υπάρχει ρητή διάταξη του καταστατικού της ΕΠΟ, ή των κανονισμών της, που να προβλέπει τι θα γίνει σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί το πρωτάθλημα λόγω των μέτρων για τον κορωνοϊό. Ποιο όργανο της ΕΠΟ ή της Super League είναι αυτό που θα κληθεί να αποφασίσει τελικά και με ποια κριτήρια;

«Στο άρθρο 75 του καταστατικού ΕΠΟ με τίτλο «Απρόβλεπτες περιπτώσεις και ανωτέρα βία» ορίζεται ρητά ότι η Εκτελεστική της Επιτροπή είναι αυτή που αποφασίζει σε όλες τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας και σε όλα τα θέματα που δεν καλύπτονται από το καταστατικό της. Οι αποφάσεις αυτές όμως πρέπει να λαμβάνονται σύμφωνα με το σωστό και το δίκαιο, έτσι λέει το άρθρο, λαμβάνοντας υπόψη το καταστατικό και σχετικούς κανονισμούς του ποδοσφαίρου»

-Θα μπορούσε να αποφασίσει ακόμα και για τα πρωταθλήματα της Super League 1 και 2, που έχουν ανατεθεί στους συνεταιρισμούς των ομάδων; Το ρωτάω αυτό γιατί οι επικεφαλείς των Λιγκών ολιγωρούν χαρακτηριστικά.

«Ναι, βεβαίως θα μπορούσε να αποφασίσει και γι’ αυτά τα πρωταθλήματα.
Διότι το ίδιο άρθρο του καταστατικού της ΕΠΟ ορίζει ότι, όταν αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί στις Λίγκες παραλείπονται να ασκηθούν, τότε τις ασκεί η Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΠΟ, ή άλλα όργανα που μπορεί αυτή να ορίσει»

-Προφανώς όμως, για να αναδειχθεί πρωταθλητής, με αγωνιστικά πάντοτε κριτήρια, χωρίς να ολοκληρωθεί η αγωνιστική περίοδος, θα πρέπει να αλλάξει ο κανονισμός αγώνων ποδοσφαίρου και η προκήρυξη των πρωταθλημάτων. Μπορούν να αλλάξουν αυτά μέσα στην τρέχουσα αγωνιστική περίοδο;

«Οι κανονισμοί και οι προκηρύξεις κατά κανόνα δεν επιτρέπεται να αλλάζουν κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου. Όμως στο καταστατικό της ΕΠΟ προβλέπεται ότι τυχόν τροποποιήσεις που γίνονται σε συμμόρφωση αποφάσεων της FIFA και της UEFA, ισχύουν αμέσως. Αυτός είναι ένας λόγος που πιστεύω ότι ενδεχομένως θα προκαλέσει τη θεσμική παρέμβαση των υπερκείμενων ποδοσφαιρικών οργανισμών, για την οποία συζητήσαμε πριν από λίγο. Ως προς δε τα κριτήρια για την ανάδειξη του πρωταθλητή, τους υποβιβασμούς και τους προβιβασμούς, δεν μπορεί παρά να είναι αυτά που είπαμε: αμιγώς αγωνιστικά»

-Και στην υποθετική περίπτωση που κάποια ομάδα επηρεάζει, ας το πούμε κομψά, την πλειοψηφία των μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής και εξασφαλίσει μια απόφαση που δεν βασίζεται σε αμιγώς αθλητικά κριτήρια, τι θα συμβεί;

«Σύμφωνα με το άρθρο 75 του καταστατικού της ΕΠΟ, που προαναφέραμε, η Εκτελεστική Επιτροπή σ’ αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να πάρει μια απόφαση που θα αντίκειται στο καταστατικό και τους κανονισμούς της FIFA. Επομένως είναι δέσμια και πρέπει να εφαρμόσει την αρχή του προβιβασμού και του υποβιβασμού, δηλαδή είναι υποχρεωμένη να αναδείξει τον πρωταθλητή με βάση αγωνιστικά κριτήρια της τρέχουσας αγωνιστικής περιόδου. Αν συμβεί κάτι αντίθετο, τότε σύμφωνα με το καταστατικό της ΕΠΟ η απόφαση θα προσβληθεί στο Διαιτητικό Δικαστήριό της από αυτόν που έχει έννομο συμφέρον και, κατά τη γνώμη μου, η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής θα «πέσει».

-Λέγεται και γράφεται ότι η ανωτέρα βία είναι λόγος που δεν καθιστά υπερήμερο έναν εργοδότη, δηλαδή μια ομάδα στην προκειμένη περίπτωση. Και ότι λόγω του κορωνοϊού θα πρέπει να μειωθούν αναλογικά τα συμβόλαια των ποδοσφαιριστών.

«Το άρθρο 656 του Αστικού Κώδικα προβλέπει πράγματι ότι ο εργαζόμενος δεν δικαιούται να ζητήσει τις αποδοχές του όταν η αποδοχή της εργασίας του είναι μεν αδύνατη για λόγους που αφορούν τον εργοδότη, αλλά οφείλονται σε ανωτέρα βία.
Κατά τη γνώμη μου σήμερα ζούμε μια ξεκάθαρη κατάσταση ανωτέρας βίας. Αλλά στο πολύ πρόσφατο παρελθόν υπήρξε περίπτωση που το CAS, στην περίπτωση του ιού Έμπολα, έκρινε διαφορετικά»

-Αναφέρεστε στο Κόπα Άφρικα του 2015;

«Ναι, η Αφρικανική Συνομοσπονδία Ποδοσφαίρου είχε αναθέσει αρχικά στη Βασιλική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία του Μαρόκου τη διοργάνωση του Κόπα Άφρικα 2015. Τον Μάρτιο του 2014 το Μαρόκο αντιμετώπισε την εξάπλωση της επιδημίας του θανατηφόρου ιού Έμπολα στη Δυτική Αφρική και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους το Μαροκινό Υπουργείο Υγείας ζήτησε από τις αρμόδιες δημόσιες αρχές να αναβάλουν τη διοργάνωση. Αυτό όμως δεν έγινε δεκτό από την Αφρικανική Συνομοσπονδία Ποδοσφαίρου, εν μέσω εύλογων επικρίσεων, και στη συνέχεια ανατέθηκε η διοργάνωση στην Ισημερινή Γουινέα. Η διοργάνωση πραγματοποιήθηκε σε γήπεδα με μικρή χωρητικότητα, για ευνόητους λόγους, και με αυστηρά μέτρα προστασίας κατά του ιού.
Όλοι οι παίκτες και οι επισκέπτες που εισέρχονταν στην Ισημερινή Γουινέα για το Κόπα Άφρικα υπέστησαν ιατρικούς ελέγχους για προληπτικούς λόγους. Παράλληλα δε πρέπει να επισημανθεί ότι η Αφρικανική Συνομοσπονδία Ποδοσφαίρου είχε επιβάλλει αθλητικές και οικονομικές κυρώσεις στη Βασιλική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία του Μαρόκου. Η Βασιλική Ομοσπονδία του Μαρόκου προσέφυγε στο CAS, το οποίο επισήμανε με την απόφασή του ότι στο ελβετικό δίκαιο, το οποίο εφαρμόζει επικουρικά, δεν υπάρχει ορισμός της ανωτέρας βίας και, πάντως, ότι σε κάθε περίπτωση δεν συνέτρεχε περίπτωση ανωτέρας βίας αφού μια άλλη Ομοσπονδία, σε μια άλλη Αφρικανική χώρα, μπόρεσε τελικά να διοργανώσει το Κόπα Άφρικα, στις συμφωνημένες μάλιστα ημερομηνίες, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα υγείας, πράγμα που κατά την κρίση του CAS αποδείκνυε ότι ήταν δυνατή η εξεύρεση μιας λύσης»