Adidas, Nike και Puma συνεχίζουν τον αγώνα για την κατάκτηση του μεγαλύτερου μεριδίου στην παγκόσμια αγορά αθλητικών ειδών. Το Παγκοσμιο Κύπελλο της Γερμανίας τελείωσε. Νικήτρια του τουρνουά ήταν η Ιταλία. Σε ό,τι αφορά τις μάχες που δόθηκαν μέσα στον αγωνιστικό χώρο. Γιατί παράλληλα με τις προσπάθειες των 32 ομάδων διεξαγόταν κι ένα άλλο «Κύπελλο», με λιγότερους ανταγωνιστές, πολύ σκληρότερο όμως και με περισσότερα κέρδη για τον νικητή. Που μετά τη λήξη του «άλλου» αυτού Κυπέλλου θα μετρούσε τα πρώτα κέρδη του στον αγώνα για την κατάκτηση του μεγαλύτερου μεριδίου της παγκόσμιας αγοράς αθλητικών ειδών. Μιας αγοράς της οποίας η συνολική αξία υπολογίζεται στα 150 δισ. δολάρια.
Συμφωνα με τα στοιχεία που υπήρχαν μέχρι πέρυσι, η αμερικανική πολυεθνική Nike ήλεγχε το 1/3 αυτής της αγοράς, ενώ η εταιρεία που δημιουργήθηκε μετά την εξαγορά της Reebok από την adidas υπολογίζεται ότι ελέγχει το 23%. Τα μεγέθη των εταιρειών είναι τέτοια που προξενούν ίλιγγο. Η adidas είχε -μέχρι τις αρχές του χρόνου- χρηματιστηριακή αξία 11,5 δισ. δολάρια και απασχολούσε περίπου 24.000 εργαζόμενους και η Nike είχε χρηματιστηριακή αξία 16 δισ. δολάρια και απασχολούσε 23.000 εργαζόμενους.
Συνολικα, και οι δύο εταιρείες πραγματοποιούσαν πέρυσι πωλήσεις ύψους 25 δισ. δολαρίων. Από το '95 και μετά, η μάχη φαινόταν να γίνεται μεταξύ adidas και Nike, αλλά όπως φάνηκε από τον διαφημιστικό πόλεμο, που ήταν φυσικό να ξεσπάσει πριν από το Μουντιάλ, στους δύο μεγάλους μπήκε σφήνα η Puma. Μία ακόμη γερμανική πολυεθνική, η οποία από το 2002 και μετά αναπροσάρμοσε τις στρατηγικές της για το μάρκετινγκ, κάνοντάς τες πιο επιθετικές, επανασχεδίασε τα προϊόντα της, διευρύνοντας παράλληλα σε μεγάλη έκταση το δειγματολόγιό της, με στόχευση τη νέα γενιά. Ενα χώρο από τον οποίο απουσίαζε αισθητά τα προηγούμενα χρόνια.
Η επεκταση της adidas και το δυναμικό μπάσιμο της Puma, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, έπληξαν το μερίδιο της Nike στην αγορά ποδοσφαιρικών προϊόντων. Η Nike, βέβαια, θα είχε πολύ καλύτερη τύχη αν η Βραζιλία έφτανε στον τελικό ή κατακτούσε το τρόπαιο. Αλλωστε, η εθνική Βραζιλίας και τα αστέρια της, που έχουν -οι περισσότεροι- συμβόλαιο αποκλειστικής συνεργασίας με την αμερικανική πολυεθνική, είναι η μεγαλύτερη ποδοσφαιρική επένδυση της Nike, η οποία τα τελευταία χρόνια είχε καταφέρει να «ντύνει» αρκετές μεγάλες ευρωπαϊκές ομάδες.
Η Puma, που έχει θέσει ως στόχο τη μάχη των 2 να τη μετατρέψει σε κούρσα για 3 άλογα, άνοιξε καταστήματα σε όλες τις πόλεις όπου θα αγωνίζονταν ομάδες που φοράνε τη φίρμα της. Σημαντικό ρόλο στην εκστρατεία μάρκετινγκ που είχε σχεδιάσει έπαιξε ο Πελέ, που ως ποδοσφαιριστής είχε εκδηλώσει την προτίμησή του στα παπούτσια της Puma. Με το αζημίωτο φυσικά.
Η Adidas, πάντως, που κυριαρχεί στα Παγκόσμια Κύπελλα από το 1954, όταν και έγινε η πρώτη εταιρεία που προμήθευσε παπούτσια με καρφιά σε μία ομάδα (τη Δ. Γερμανία τότε), πιστεύει ότι βρίσκεται σε προνομιακή θέση σ' αυτό το Παγκόσμιο Κύπελλο που γίνεται «στην έδρα» της. Αξίζει να σημειωθεί ότι η γερμανική πολυεθνική αυτή τη στιγμή έχει υπογράψει διαφημιστικά συμβόλαια με 300 περίπου ποδοσφαιριστές σε ολόκληρο τον κόσμο. Η adidas στο Μουντιάλ της Γερμανίας είχε στη δύναμή της μόνον έξι ομάδες, λιγότερες απ' όσες είχε στο προηγούμενο Μουντιάλ, την ώρα που η μεγάλη της αντίπαλος, η Nike, είχε 8 και η Puma, που θέλει να μεγαλώσει το μερίδιό της στην ποδοσφαιρική αγορά, είχε 12.
Τωρα είναι σαφές ότι η Puma θα εκμεταλλευτεί στο έπακρο την επιτυχία της Ιταλίας, μιας και αυτή ήταν η εταιρεία που έντυσε την παγκόσμια πρωταθλήτρια. Επιστρέφοντας όμως στην adidas, πρέπει να σημειώσουμε ότι παρά το γεγονός ότι έντυνε λιγότερες ομάδες στο Μουντιάλ από τους ανταγωνιστές της, ήταν ένα βήμα μπροστά απ' αυτούς. Ως επίσημος χορηγός της ΦΙΦΑ ήταν η εταιρεία που έντυνε τους διαιτητές, που είχε προνομιακή μεταχείριση στη διαφήμισή της μέσα κι έξω από τα γήπεδα και που, τέλος, κατασκεύασε την μπάλα η οποία χρησιμοποιήθηκε σε όλα τα ματς του τουρνουά.
Οι ανθρωποι της εταιρείας υπολογίζουν ότι στη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου και μέχρι τον τελικό πούλησαν περισσότερα από 15 εκατομμύρια μπάλες, αριθμός ρεκόρ αν συγκριθεί με τα 6 εκατομμύρια που πουλήθηκαν στο προηγούμενο Παγκόσμιο Κύπελλο. Παρ' όλο που δεν υπάρχουν ακόμα ακριβή στοιχεία για τον συνολικό όγκο των πωλήσεων της εταιρείας παγκοσμίως, στη Γερμανία μόνο οι πωλήσεις της ανέβηκαν κατά 79% από τον περασμένο Νοέμβριο.
Υπολογιζεται επίσης ότι πουλήθηκαν περισσότερες από 1,8 εκατομμύρια φανέλες της εθνικής Γερμανίας, τη στιγμή που οι άνθρωποι της adidas υπολόγιζαν να πουλήσουν γύρω στις 600-700 χιλιάδες. Η adidas έχει κατακτήσει ένα μερίδιο κοντά στο 36% στην αγορά ποδοσφαιρικών ειδών, ακολουθεί η Nike με ένα 21% και η Puma πρέπει να έχει αυξήσει το 9% της αγοράς που κατείχε πριν από το Παγκόσμιο Κύπελλο. Και η μάχη των εταιρειών συνεχίζεται, αφού έπειτα από δύο χρόνια έρχεται το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα που θα γίνει στα γήπεδα της Αυστρίας και της Ελβετίας και φυσικά οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Πεκίνου.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.






