Παλαιότερες

Τα πολλά χρήματα της τηλεόρασης δημιουργούν τεράστιες ανισότητες (SD / Χ. Χαραλαμπόπουλος)

Δεν εΙναι ούτε μυστικό ούτε υπερβολή ότι το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο επιβιώνει χάρη στην τηλεόραση, στην οποία άλλωστε οφείλει και τα εμπορικά χαρακτηριστικά του. Δεν μπορεί να πει κάποιος με σιγουριά ότι τα πολλά χρήματα βελτίωσαν τα αγωνιστικά χαρακτηριστικά του παιχνιδιού, αν και πολλοί πιστεύουν ότι τα τηλεοπτικά δισεκατομμύρια έκαναν κακό στο θέαμα. Το φυλάκισαν σε μία φθοροποιό στασιμότητα, αφού εκείνο που προέχει είναι η διασφάλιση της νίκης που εξασφαλίζει χρήματα και κέρδη και ακολουθεί το θέαμα. Ενα θέαμα που σπάνια το απολαμβάνει κάποιος, αφού το ποδόσφαιρο, φυλακισμένο σε ένα μπρα ντε φερ που γίνεται στο κέντρο του γηπέδου, στερείται τόλμης κι εντυπώσεων.
ΟπωΣ ακριβΩΣ και η πολιτική που έχει εγκλωβιστεί στον κεντρώο χώρο, αλλά αυτό είναι μία άλλη συζήτηση. Η Αγγλία, ως γνωστόν, ήταν η πρώτη χώρα στην οποία επισημοποιήθηκε ο «γάμος» της τηλεόρασης με το ποδόσφαιρο το 1992. Τότε, οι αγγλικές ομάδες της Πρέμιερ Λιγκ συμφώνησαν με το SKY να παραχωρήσουν τα τηλεοπτικά δικαιώματα των παιχνιδιών τους για 5 χρόνια. Ηταν μια συμφωνία με φοβερό παρασκήνιο κατά τις διαπραγματεύσεις, που αν κάποτε γράψω γι’ αυτό, οι ιστορίες της δικής μας παράγκας θα μοιάζουν με το παραμύθι της κοκκινοσκουφίτσας μπροστά στον Φρέντι Κρούγκερ.
ΕκεΙνη η πρΩτη τηλεοπτική συμφωνία έφερε ένα τεράστιο ποσό στα ταμεία των ομάδων, που έχοντας πολύ μεγάλη ρευστότητα άρχισαν να ξοδεύουν αφειδώς και χωρίς προγραμματισμό.

Αποτέλεσμα ήταν να μαζευτούν στο αγγλικό πρωτάθλημα πάρα πολλοί ξένοι και -σε πολλές περιπτώσεις- καλοί ποδοσφαιριστές, να γίνουν δραστικές αλλαγές στη φυσιογνωμία των ομάδων που μετατράπηκαν σε επιχειρήσεις, να λιγοστέψουν οι ευκαιρίες για τους γηγενείς ποδοσφαιριστές και να περάσει το ποδόσφαιρο σε μία άλλη εποχή. Στην εποχή που ονομάστηκε «digital era», ψηφιακή εποχή. Αυτά τα πολλά χρήματα, τα οποία συνέχισαν να εισρέουν στα ταμεία των ομάδων και από τις επόμενες συμφωνίες, που ακολούθησαν εκείνη την πρώτη ιστορική συμφωνία του 1992, δεν ήταν όλοι σε θέση να τα διαχειριστούν ορθολογικά.

Τα φαινΟμενα νεοπλουτισμού και σπατάλης δεν έλειψαν και όταν τα ποσά για τα τηλεοπτικά δικαιώματα άρχισαν -και λόγω του ανταγωνισμού των τηλεοράσεων- να ξεφεύγουν, κάποιοι δεν άντεξαν. Η κατάρρευση της ITV οδήγησε στην υπερχρέωση ή και τη χρεοκοπία αρκετών ομάδων και έκανε αρκετούς να αναθεωρήσουν τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονταν τα έσοδά τους.

Οι ομΑδεΣ αναγκάστηκαν να στραφούν σε μία ορθολογικότερη οργάνωση των οικονομικών τους, έμαθαν να μη βασίζονται αποκλειστικά στα έσοδα από τηλεοπτικά δικαιώματα, να οργανώσουν και να εκμεταλλευτούν αποτελεσματικότερα και άλλες πηγές εσόδων, με πρώτη, καλύτερη και σταθερότερη, τα εισιτήρια. Τα τεράστια έσοδα από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων ήταν απολύτως λογικό να επηρεάσουν και τους μισθούς των ποδοσφαιριστών. Το 2003 οι μισθοί ήταν αυξημένοι σε ποσοστό 132% σε σχέση με τις απολαβές των ποδοσφαιριστών των ομάδων της Πρέμιερσιπ δέκα χρόνια νωρίτερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ένωσης των επαγγελματιών ποδοσφαιριστών, ο μέσος ετήσιος μισθός ενός ποδοσφαιριστή της Πρέμιερσιπ φθάνει τις 676 χιλιάδες στερλίνες, ένα ποσό που σημαίνει κάτι περισσότερο από 13 χιλιάδες στερλίνες εβδομαδιαίως (περίπου 19.500 ευρώ).

Το ποσΟ αυτΟ μπορεί να αυξηθεί από 60% έως 100% όταν σ' αυτό ενσωματωθούν τα διάφορα πριμ και τα μπόνους. Αυτά τα ποσά αναμένεται ότι θα διαφοροποιηθούν προς τα πάνω μετά την καινούργια τηλεοπτική συμφωνία των ομάδων της Πρέμιερσιπ. Τα τελευταία δύο χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες εξέταζε τη συμφωνία των ομάδων με το SKY, που θεωρούσε ότι ήταν μονοπωλιακού χαρακτήρα.

Ετσι, τον Μάιο η αρμόδια επίτροπος για τον ανταγωνισμό, η Ολλανδή Νέλι Κρους, υποχρέωσε τις ομάδες της Πρέμιερσιπ να σπάσουν σε δύο ή περισσότερα μέρη το συνολικό πακέτο μετάδοσης των αγώνων. Με τη νέα συμφωνία, που ξεκινά από φέτος και θα διαρκέσει μέχρι το 2010, το SKY θα μοιραστεί με την ιρλανδική εταιρεία SETANTA τα παιχνίδια της Πρέμιερσιπ. Τα χρήματα που θα υποχρεωθούν να καταβάλουν και οι δύο τηλεοπτικοί φορείς στις ομάδες της Πρέμιερσιπ φθάνουν το 1 δισ. 700 εκατομμύρια στερλίνες, νούμερο που θα αυξηθεί κι άλλο αν υπολογισθούν τα έσοδα από τη συνεργασία με την κινητή τηλεφωνία και την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων σε χώρες εκτός Αγγλίας.

ΕκτιμΑται Οτι το συνολικό ύψος της συμφωνίας θα φθάσει τα 2,5 δισ. στερλίνες, δηλαδή σχεδόν 3,5 δισ. ευρώ, γεγονός που καθιστά το αγγλικό ποδόσφαιρο το ακριβότερο αθλητικό τηλεοπτικό προϊόν στον κόσμο. Η συμφωνία αυτή αναμένεται να αποφέρει σε όλες τις ομάδες της Πρέμιερσιπ ένα μίνιμουμ εγγυημένο ετήσιο ποσό που φτάνει τα 19,5 εκατομμύρια ευρώ.

ΚαθΟλου Ασχημα για τις ομάδες, αλλά οι φίλαθλοι που θα θελήσουν να αγοράσουν το προϊόν για τις τηλεοράσεις τους θα πληρώσουν ακριβότερα. Και οι ομάδες που βρίσκονται στην πρώτη κατηγορία θα βλέπουν τις ομάδες της Πρέμιερσιπ, όπως το μίνι μάρκετ της γειτονιάς βλέπει το Καρφούρ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο γράφων, μέχρι τις 24 του μήνα, θα δοκιμάσει την αλήθεια του συνθήματος «το ούζο θέλει, το χταπόδι μπορεί» σε κάποιο κυκλαδονήσι.


Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

close menu
x