Παλαιότερες

Ελλειψη οδηγικής παιδείας (Sportday / Δημήτρης Μπαλής)

Με ιδιαίτερη ευχαρίστηση φιλοξενώ σήμερα στη στήλη αυτή, τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο περιθώριο της έκθεσης αυτοκινήτου, που έλαβε χώρα τον περασμένο Οκτώβριο στην Αθήνα. Η έρευνα ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και των Σχολών Οδήγησης «Ζωγράφος Α.Ε.», με την υποστήριξη του περιοδικού Drive και αφορούσε δείγμα 4.500 οδηγών. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έρευνα του είδους που έχει γίνει και αξίζει να σημειωθεί ότι το δείγμα στο οποίο βασίστηκε είναι άνθρωποι που ασχολούνται με το αυτοκίνητο. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν σε ημερίδα στο ΤΕΕ με τίτλο «Οδηγητικά χαρακτηριστικά των Ελλήνων οδηγών» και ομιλητές ήταν οι Ευάγγελος Ματσούκης, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Πάτρας και ο Άρης Ζωγράφος, παιδαγωγός κυκλοφορίας και ερευνητής του Πανεπιστημίου Πατρών. Στα κυριότερα συμπεράσματα αναφέρεται ότι από τις 240 πινακίδες κυκλοφορίας γνωρίζουμε καλά τις 12. Παίζουμε «man to man» με τις 60, υποπτευόμαστε τις 80 και αγνοούμε παντελώς τις υπόλοιπες 88. Έχουμε πλήρη άγνοια σε κανόνες οικολογικής οδήγησης αφού το ποσοστό επιτυχίας ήταν κάτω από 46%. Σπαταλάμε χωρίς λόγο 200.000.000 ευρώ το χρόνο σε καύσιμα, επειδή αγνοούμε τις σύγχρονες οδηγητικές τεχνικές (τρόπο αλλαγής ταχυτήτων, φρενάρισμα, επιτάχυνση κ.λ.π.). Γενικά, έχουμε καλά αντανακλαστικά (καταγεγραμμένος χρόνος απάντησης σε simulators 0,7), αλλά λάθος αντιδράσεις σε απροσδόκητους κινδύνους. Παίρνουμε εύκολα το ρίσκο να κινηθούμε πιο γρήγορα από ότι οι οδικές συνθήκες επιτρέπουν. Οι γυναίκες υστερούν σε σχέση με τους άνδρες, αλλά παίρνουν την εκδίκησή τους σε 3 θεματικά πεδία. Στο ερώτημα «πως αντιμετωπίζεται αυτή η κατάσταση;», η απάντηση είναι «Εκπαίδευση, Διαπαιδαγώγηση, Συνεργασία». Στο σημείο αυτό δεν συμφωνώ απόλυτα με την άποψη των ερευνητών, ότι «η αντιμετώπιση του προβλήματος με πρόστιμα προσομοιάζει με το να τιμωρούμε τον ασθενή αντί να του δίνουμε θεραπευτική αγωγή». Θεωρώ ότι σωστά διπλασιάστηκαν τα πρόστιμα για σημαντικές παραβάσεις, όπως παραβίαση STOP και κόκκινου σηματοδότη, συμφωνώ πάντως με την άποψη ότι στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζεται με «παρακράτηση του διπλώματος» και «υποχρεωτική μετεκπαίδευση εντός συγκεκριμένου χρόνου», τιμωρία δημιουργική και όχι κατασταλτική. Η επιστροφή του διπλώματος γίνεται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της μετεκπαίδευσης. Βέβαια, άλλο Αμερική και άλλο Ευρώπη. Καλύτερα να προσαρμόσουμε συστήματα που χρησιμοποιούνται στη γηραιά ήπειρο, που είναι πιο προσιτά στην ιδιοσυγκρασία του Ελληνα, αν και σε θέματα ασφάλειας δεν πρέπει να υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι αντιμετώπισης, γενικά. Καταλήγοντας, από το βήμα της ημερίδας απευθύνθηκε ανοικτή πρόσκληση στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών να αρχίσει διάλογο για το θέμα της οδηγητικής συμπεριφοράς των Ελλήνων σε μια προσπάθεια να υιοθετηθεί η πρόταση του παραπάνω μοντέλου.

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

close menu
x