Παλαιότερες

Οι Αμερικανοί αγοράζουν μόνο ό,τι αποφέρει κέρδος (Sportday / Χρίστος Χαραλαμπόπουλος)

Μετά τις Γιουνάιτεντ, Αστον Βίλα και Λίβερπουλ, σύμφωνα με τις πληροφορίες που κυκλοφορούν στο αγγλικό χρηματιστήριο, τρεις ακόμα αγγλικές ομάδες αποτελούν στόχο εξαγοράς από Αμερικανούς κεφαλαιούχους: η Τότεναμ, η Νιούκαστλ και η Μάντσεστερ Σίτι.

Εν τω μεταξύ, από μία περίεργη σύμπτωση, την ίδια χρονική στιγμή που ολοκληρώθηκε η πώληση της Λίβερπουλ, η Αρσεναλ, ομάδα που παραμένει σε αγγλικά χέρια προς το παρόν, υπογράφει μία συμφωνία εμπορικής συνεργασίας με την αμερικανική ομάδα ποδοσφαίρου Colorado Rapids, της οποίας ιδιοκτήτης είναι ο πολυεκατομμυριούχος Σταν Κρένκε. Η συμφωνία αυτή δυνάμωσε τους ψιθύρους που κάνουν λόγο για μελλοντική εξαγορά και της Αρσεναλ.

Τι είναι, όμως, αυτό που έχει κάνει το αγγλικό ποδόσφαιρο τόσο ελκυστικό στους επενδυτές; Κατ’ αρχάς, πρόκειται για το δημοφιλέστερο αθλητικό προϊόν σε ολόκληρο τον κόσμο, αφού περίπου 180 χώρες έχουν αγοράσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα του αγγλικού ποδοσφαίρου. Επομένως, αν κάποιος επιχειρηματίας αναζητούσε ένα όχημα για να μπει σε νέες αγορές, μία αγγλική ποδοσφαιρική ομάδα θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ καλή επιλογή. Δεύτερος λόγος είναι η νέα συμφωνία πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων που υπέγραψαν οι ομάδες της Πρέμιερ Λιγκ που θα τους αποφέρει ένα συνολικό ποσό που φτάνει τα 4,2 δισ. ευρώ, γεγονός που θα μεγαλώσει τα έσοδά τους και συνακόλουθα τα κέρδη τους. Ενας τρίτος λόγος έχει να κάνει με αυτό που ονομάζεται στην οικονομία των σπορ merchandising. Την πώληση, δηλαδή, αντικειμένων με το σήμα της ομάδας. Την αγωνιστική περίοδο 2005-06 ο συνολικός τζίρος του merchandising για τις 20 ομάδες της Πρέμιερ Λιγκ έφθασε τα 2 δισ. ευρώ, ένας τζίρος διπλάσιος με αυτόν που γινόταν τρία χρόνια πριν. Οπως γίνεται εύκολα κατανοητό, οι δημοφιλέστερες ομάδες έχουν και το μερίδιο του λέοντος σε αυτόν τον τζίρο. Ενας τέταρτος λόγος έχει να κάνει με την πληρότητα των γηπέδων, ιδίως των μεγάλων ομάδων που αποτελούν στόχο εξαγοράς, που κυμαίνεται σταθερά πάνω από 90% με αποτέλεσμα να μπαίνουν στο ταμείο της ομάδας πολλά χρήματα από τις εισπράξεις των αγώνων.

Ενας πέμπτος λόγος, και ιδιαίτερα σημαντικός, αφορά τη διεύρυνση των ευρυζωνικών συνδέσεων με το Διαδίκτυο και τις νέες δυνατότητες που έχουν οι χρήστες υπολογιστών να παρακολουθούν τηλεοπτικά προγράμματα μέσα από την οθόνη του υπολογιστή τους, άρα και ποδοσφαιρικά παιχνίδια. Αυτή η τεχνολογική εξέλιξη δίνει τη δυνατότητα στις ομάδες να μεγιστοποιήσουν τα έσοδα από τις πωλήσεις τηλεοπτικών δικαιωμάτων, αφού θα μπορούν έναντι μιας μικρής μηνιαίας συνδρομής να δίνουν εικόνα από τα παιχνίδια τους σε όλους τους συνδρομητές τους, παντού στον κόσμο. Αν κάποιος παρατηρήσει τη σύνθεση του χαρτοφυλακίου των Αμερικανών κεφαλαιούχων που εξαγόρασαν αγγλικές ομάδες και αρκετών από αυτούς που λέγεται ότι ενδιαφέρονται, έχουν άμεση σχέση με τη βιομηχανία των σπορ, αφού είναι ιδιοκτήτες ομάδων μπέιζμπολ, χόκεϊ ή ακόμη και ομάδων του αμερικανικού ποδοσφαίρου. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι με βάση την αμερικανική νομοθεσία απαγορεύεται στις ομάδες όλων των σπορ να συνδέονται με εταιρείες στοιχημάτων και παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, πράγμα που μπορούν να κάνουν οι αγγλικές ποδοσφαιρικές ομάδες και με αυτόν τον τρόπο προσφέρουν ακόμη περισσότερες επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Ο ιδιοκτήτης της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Μάλκολμ Γκλέιζερ, θέλοντας να εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία της αγγλικής ομάδας, αντικατέστησε στη διαφήμιση της φανέλας της αγγλικής ομάδας τη Vodafone με την αμερικανική εταιρεία παροχής ασφαλιστικών και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών AIG, στην οποία έχει συμφέροντα η οικογένεια Γκλέιζερ. Ενας άλλος λόγος αφορά στην αποδοχή του ποδοσφαίρου από την αμερικανική κοινωνία. Μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο που έγινε στις ΗΠΑ το 1994, σταδιακά το ποδόσφαιρο άρχισε να κερδίζει πόντους. Τώρα θεωρείται το άθλημα με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στις ΗΠΑ. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο οι αγγλικές ποδοσφαιρικές ομάδες μπορούν να αποδειχθούν η αποτελεσματικότερη γέφυρα για τους Αμερικανούς επιχειρηματίες που θέλουν να εκμεταλλευθούν τις επιχειρηματικές ευκαιρίες, οι οποίες αρχίζουν να δημιουργούνται στην αμερικανική αγορά.

Ο αποκλεισμός ως επιλογή

Το αποτέλεσμα του προχθεσινού παιχνιδιού της ΑΕΚ ήταν απόρροια της τύχης, της ατυχίας, της ανωτερότητας των Γάλλων, των απουσιών του «Δικεφάλου» ή επρόκειτο για επιλογή;

Πιστεύω ότι όλα έχουν παίξει ρόλο σε αυτήν την κακή εμφάνιση της ΑΕΚ, όπως στον αγωνιστικό τομέα υπήρξαν και αναγκαστικές αλλαγές, αλλά πρώτα από όλα η άποψή μου είναι ότι επρόκειτο για επιλογή. Οχι μία επιλογή της μορφής «μπαίνουμε για να χάσουμε», αλλά περισσότερο μία επιλογή της μορφής «δεν τα δίνουμε όλα σε αυτό το ματς γιατί έχουμε μπροστά μας τον ΠΑΟ». Οι επιλογές αυτής της μορφής είναι επιλογές στρατηγικής. Και τέτοιου είδους επιλογές δεν μπορεί να γίνονται μόνον από τον προπονητή.

Γίνονται σε συνεργασία με τη διοίκηση. Στο ποδόσφαιρο των επιχειρήσεων, η τακτική είναι ζήτημα του προπονητή και η στρατηγική ζήτημα της διοίκησης. Μπορούμε να συζητήσουμε για το αν ήταν μία καλή στρατηγική επιλογή ή μία λανθασμένη. Και μπορούμε να κάνουμε αυτή τη συζήτηση, αφού σταθμίσουμε το όφελος που προκύπτει από το κάθε παιχνίδι. Τα οφέλη από ΤΟ ή, καλύτερα, ΤΑ παιχνίδια κόντρα στην Παρί μπαίνουν σε μία ζυγαριά με τα οφέλη από τη νίκη στο ματς με τους «πράσινους». Αν η ΑΕΚ χτυπούσε με όλες της τις δυνάμεις το παιχνίδι με τους Γάλλους, μπορεί να εξασφάλιζε ένα σκορ που θα της επέτρεπε να πάει με περισσότερες ελπίδες στη ρεβάνς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει εξασφαλισμένη την πρόκριση.

Ακόμη και αν προκρινόταν, πράγμα αμφίβολο αν συνυπολογίσει κάποιος τις απώλειες που έχει λόγω τραυματισμών, τα οικονομικά της οφέλη δεν θα ήταν και τόσο μεγάλα όσα αν μπορέσει να κερδίσει τον ΠΑΟ και πάρει τη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα, εξασφαλίζοντας το δικαίωμα να παλέψει για να μπει στους ομίλους του Τσάμπιονς Λιγκ.

Φυσικά, κρατώντας δυνάμεις για το ματς της Κυριακής, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα κερδίσει, όπως επίσης δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι παίρνοντας τη δεύτερη θέση θα μπορέσει να φθάσει στους ομίλους. Είναι μία επιλογή με ρίσκο που αν βγει θα αποδώσει οικονομικά. Το μεγάλο λάθος της διοίκησης της ΑΕΚ δεν βρίσκεται στην επιλογή όσο στο ότι δεν εξήγησε στους φίλους της ομάδας ποιος στόχος έχει προτεραιότητα.

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

close menu
x