Ενα συμπέρασμα που έχει προκύψει εδώ και χρόνια από τις μεταγραφικές περιόδους είναι ότι τουλάχιστον σε αυτό το χρονικό διάστημα δεν πρέπει κανείς να παίρνει στα σοβαρά τις διαψεύσεις των ΠΑΕ σε θέματα που αφορούν πιθανούς μεταγραφικούς στόχους. Τα ονόματα πολλών από αυτούς τους στόχους τα διοχετεύουν οι ίδιες οι ΠΑΕ στον Τύπο για να δημιουργήσουν εντυπώσεις. Οι δημοσιογράφοι, από την πλευρά τους, είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τη δουλειά τους, μεταφέροντας τις πληροφορίες για τους στόχους των ΠΑΕ -όντας καχύποπτοι απέναντι σε διαβεβαιώσεις ή διαψεύσεις- από όλες τις ΠΑΕ σε αυτή ειδικά την περίοδο. Μία περίοδο που έχει πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, με βασικότερο τον έντονο ανταγωνισμό, τόσο ανάμεσα στις ομάδες όσο και ανάμεσα στα ΜΜΕ. Έναν ανταγωνισμό που έχει ως στόχο το κέρδος από τη δημιουργία των εντυπώσεων στους φιλάθλους. Αυτές τις εντυπώσεις οι ΠΑΕ στοχεύουν να τις κερδίσουν με την επικοινωνιακή τους πολιτική, η οποία δεν σχεδιάζεται μόνο για να περιλάβει τα «φιλικά» προς αυτές μίντια.
Οι φίλαθλοι και οι οπαδοί, πέραν όλων των άλλων, είναι για τις ομάδες και πελάτες και οι ομάδες γνωρίζουν ότι η μεγαλύτερη μάχη γίνεται για την απόκτηση «πελατών» που βρίσκονται στις ηλικίες 8-15 ετών. Με δεδομένο ότι πολύ δύσκολα αλλάζει κάποιος ομάδα μόλις ξεπεράσει την εφηβεία, οι ομάδες γνωρίζουν ότι οι «πελάτες» που θα κερδίσουν σε αυτή την ηλικιακή ομάδα θα τους μείνουν. Και οι φίλαθλοι ή οι οπαδοί αυτής της ηλικίας είναι πολύ ευπρόσβλητοι στον εντυπωσιασμό. Σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής, η εντύπωση έρχεται πάντα πριν από την ουσία, όπως ακριβώς ο κομπογιαννιτισμός έρχεται πριν από την επιστήμη. Οι εντυπώσεις, η δημιουργία μιας εικόνας –ωραιοποιημένης κατά βάση- έχουν πολύ μεγαλύτερη πέραση σε αυτό που ονομάζεται show business και που έχει πλέον συμπεριλάβει και το ποδόσφαιρο. Αλλωστε, ένας από τους λόγους που βοήθησε στην ακόμα μεγαλύτερη άνοδο της δημοφιλίας του ποδοσφαίρου ήταν το γεγονός ότι οι διαφημιστές και οι επικοινωνιολόγοι -που μην ξεχνάτε ότι βασική τους δουλειά είναι να φτιάχνουν εικόνες- αποφάσισαν να δημιουργήσουν τους ποδοσφαιριστές-σταρ. Αυτοί οι ποδοσφαιριστές βοηθούν και τα προϊόντα να πωλούνται καλύτερα. Φυσικά μιλούμε για προϊόντα που ξεπερνούν κατά πολύ το εύρος της αγοράς αθλητικών ειδών και εντάσσονται σε αυτό που ονομάζεται life style. Για τις ομάδες ένα μεταγραφικό απόκτημα, όσο καλύτερα διαφημιστεί τόσο μεγαλύτερα εξωαγωνιστικά κέρδη μπορεί να φέρει. Ενα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα από τα τόσα της σύγχρονης ιστορίας μάρκετινγκ των ομάδων.
Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ έκανε απόσβεση της μεταγραφής του Βερόν, που κόστισε 18 εκατ. λίρες μέσα σε τέσσερις αγωνιστικές, από τις εισπράξεις του καταστήματος που πουλάει είδη της ομάδας.
Η εμπορική απήχηση ενός ονόματος, όμως, κρίνεται μακροπρόθεσμα και από την αγωνιστική πορεία της ομάδας. Μία πορεία που απαντά στα ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την ουσία. Οσον αφορά τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, αυτή ειδικά την περίοδο νομίζω ότι εξηγείται εύκολα. Ολοι επιδιώκουν την πρωτιά στη μετάδοση της είδησης για να την εκμεταλλευτούν εμπορικά ανεβάζοντας κυκλοφορίες, ακροαματικότητες και θεαματικότητες. Σε μια τέτοια περίοδο, όπως η μεταγραφική με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, το ραδιόφωνο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και το Διαδίκτυο ακολουθεί.
Ομως, με τον πολλαπλασιασμό των πηγών πληροφόρησης κάθε «φήμη» αναγορεύεται σε «πληροφορία», που συχνά είναι πολύ δύσκολο να διασταυρωθεί, αφού μια τέτοια ενέργεια απαιτεί χρόνο και, επειδή κανείς δεν διακινδυνεύει να χάσει την πρωτιά της μετάδοσης, στον «αέρα» βγαίνουν τέρατα. Τι ακριβώς θα διαβάσουμε και θα ακούσουμε μέχρι να ολοκληρωθεί η φετινή μεταγραφική περίοδος που ξεκίνησε από τον Μάρτιο μπορώ να το υποψιαστώ. Το ζήτημα αυτό, όμως, πρέπει να απασχολήσει εμάς τους δημοσιογράφους στα σοβαρά, όσο είναι καιρός, γιατί διακυβεύεται κάτι θεμελιώδες. Η αξιοπιστία μας.
Οι δίδυμοι κυβερνήτες
Η Δημοκρατία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την ανοχή στην αντίθετη άποψη. Μία άποψη που δεν μπορεί να ποινικοποιείται, ιδιαίτερα όταν είναι μειοψηφική. Η Δημοκρατία δεν μπορεί να ταυτίζεται με τις επιδιώξεις εκείνων που κυβερνούν, όταν αυτοί επιδιώκουν να «ξαναγράψουν» την ιστορία σύμφωνα με τα γούστα τους. Η κυβέρνηση της Πολωνίας αυτές τις μέρες παίρνει μία σειρά μέτρων που αποσκοπούν στο να εξοβελιστεί από την ιστορία της χώρας η μνήμη των Πολωνών που πολέμησαν με τις Διεθνείς Ταξιαρχίες για την υπεράσπιση της ισπανικής δημοκρατίας ενάντια στη συνδυασμένη επίθεση των Φράνκο, Χίτλερ, Μουσολίνι και Σαλαζάρ. Οι μπριγαδίστες χαρακτηρίζονται από τις πολωνικές αρχές «προδότες και εγκληματίες».
Ενάντια στα μέλη των ταξιαρχιών, η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα νομοσχέδιο και πλήθος διατάξεων που προβλέπουν, μεταξύ άλλων, κατάργηση σύνταξης αντιστασιακού, αλλαγή ονομασίας ενός δρόμου και ενός σχολείου της Βαρσοβίας, με τις οποίες τιμάται η μνήμη των παλιών πολεμιστών της ταξιαρχίας, όπου ανήκε το τάγμα Ντομπρόφσκι. Για την πολωνική κυβέρνηση οι μπριγαδίστες ήσαν «προδότες», διότι πήγαν να πολεμήσουν στην Ισπανία για να «οικοδομήσουν τον κομμουνισμό».
Οι πολωνικές αρχές έχουν ήδη σβήσει από το μνημείο του άγνωστου στρατιώτη στη Βαρσοβία τα ονόματα των κυριοτέρων μαχών (Εβρος, Μπρουνέτα, Χάραμα) στις οποίες συμμετείχαν οι Πολωνοί πολεμιστές στις διεθνείς ταξιαρχίες στην Ισπανία. Πάρα πολλοί Πολωνοί έπεσαν νεκροί στη μάχη και η πλειονότητα όσων επιβίωσαν έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αντίσταση κατά της ναζιστικής κατοχής. Οι δίδυμοι αδελφοί Κατσίνσκι που κυβερνούν τη χώρα, ο ένας είναι πρόεδρος Δημοκρατίας και ο άλλος πρωθυπουργός, στο πλαίσιο του κυνηγιού μαγισσών που έχουν εξαπολύσει, από τον περασμένο μήνα ζητούν από 700.000 Πολωνούς που εργάζονται ως δημοσιογράφοι, διπλωμάτες, πανεπιστημιακοί, δικηγόροι, εκδότες και διευθυντές σχολείων να απαντήσουν στο ερώτημα:
«Εχετε συνεργαστεί μυστικά και συνειδητά με τις πρώην κομμουνιστικές μυστικές υπηρεσίες;». Μέσα στους προσεχείς δύο μήνες θα πρέπει να στείλουν τις απαντήσεις τους στο Ινστιτούτο Εθνικής Μνήμης, το οποίο θα τις αντιπαραβάλει με τα αρχεία της πρώην μυστικής αστυνομίας (που θεωρούνται προφανώς αξιόπιστα). Οσοι πουν ψέματα ή δεν ανταποκριθούν στην «πρόσκληση» των αρχών, θα αποκλείονται για μια δεκαετία από όλες τις δημόσιες θέσεις και από ορισμένα επαγγέλματα όπως η δημοσιογραφία.
Η Πολωνία, πάντως, είναι μέλος της Ε.Ε. που, παρ' όλο που διαφημίζει την ευαισθησία της στη Δημοκρατία, δεν έχει αντιδράσει καθόλου.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.






