Το Ράλι Ακρόπολις από το 1973, όταν και εντάχθηκε στο πρόγραμμα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι έως και το 2013, που ήταν η τελευταία χρονιά που προσμέτρησε στο WRC, αποτελούσε το πιο απαιτητικό και σκληρό αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι υπάρχουν Παγκόσμιοι Πρωταθλητές όπως ο Σάντρο Μουνάρι, ο Χάνου Μίκολα και ο Τόμι Μάκινεν που δεν κατάφεραν ποτέ να νικήσουν. Αντίθετα, υπάρχει μια γυναίκα που κατάφερε πριν από 38 χρόνια να «βάλει τα γυαλιά» σε αρκετούς άντρες νικώντας στο αποκαλούμενο «Ράλι των Θεών».

Σαν σήμερα, στις 3 Ιουνίου του 1982, η Μισέλ Μουτόν κατάφερε να γράψει ιστορία ως η πρώτη γυναίκα που νίκησε στο Ράλι Ακρόπολις. Η νίκη της παίρνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις αν αναλογιστούμε πως ήταν ένα από τα 32 πληρώματα που κατάφεραν να ολοκληρώσουν το αγώνα από τα 136 που τον ξεκίνησαν, αλλά και ότι τερμάτισε 13,39 λεπτά πριν από το δεύτερο Βάλτερ Ρερλ.

Η Μισέλ Μουτόν με το Audi Quattro και συνοδηγό την Ιταλίδα Φαμπρίτσια Πονς, παραμένει ακόμα και σήμερα η μοναδική γυναίκα που τερμάτισε στην πρώτη θέση αλλά και το μοναδικό γυναικείο πλήρωμα που έχει νικήσει στο Ράλι Ακρόπολις. Παράλληλα ήταν η τρίτη νίκη της Γαλλίδας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.

Ξεκίνησε στα ράλι ως συνοδηγός
Η Μισέλ Μουτόν ξεκίνησε την εμπλοκή της στους αγώνες ως συνοδηγός, μετά από πρόταση του φίλος της Τζιν Ταΐμπι το 1972, να αγωνιστούν μαζί στο Ράλι Κορσικής. Κάτι που τελικά συνέβη λίγο καιρό αργότερα, όταν η Γαλλίδα ήταν συνοδηγός του στο Ράλι Μόντε Κάρλο το 1973, που ήταν ο πρώτος επίσημος αγώνας του WRC.


Με προτροπή του πατέρα της δεν άργησε να μεταπηδήσει στη θέση του οδηγού, οδηγώντας μία Alpine-Renault A110, που της αγόρασε ο ίδιος, σε εθνικά ράλι.

Το ντεμπούτο της ως οδηγός στο WRC
Το ντεμπούτο της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι πραγματοποιήθηκε το 1974, τερματίζοντας στην 12η θέση του Ράλι Κορσικής με την Alpine A110. Τότε υπήρχαν φήμες που ήθελαν το καλό αποτέλεσμα να οφειλόταν σε έναν παράνομο κινητήρα, αλλά το αυτοκίνητο αποδείχθηκε νόμιμο μετά από τεχνικό έλεγχο του WRC.


Οι πρώτες επιτυχίες
Στο τέλος του 1974 ανακηρύχθηκε πρωταθλήτρια Γαλλίας και κέρδισε τον τίτλο του European Ladies Championship. Οι επιτυχίες τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο της έδωσαν την ευκαιρία να συμμετάσχει το 1975 στις 24 ώρες του Le Mans με πλήρως γυναικεία ομάδα, κερδίζοντας μάλιστα στην κατηγορία 2 λίτρων.


Οι υψηλές πτήσεις συνεχίστηκαν, με την Μισέλ Μουτόν να υπογράφει το 1977 με την Fiat και με το 131 Abarth, κατάφερε να βρεθεί στην 8η θέση στο Ράλι Κορσικής και στην 5η θέση τρεις συνεχόμενες χρονιές (1978, 1979 και 1980), ενώ την τελευταία χρόνια ήταν στην 2η θέση μέχρι που παρουσίασε πρόβλημα ο κινητήρας.

Παράλληλα συμμετείχε και σε άλλους αγώνες, καθώς οδήγησε μια Porsche Carrera RS στο RACE Rallye de Espana του 1977 παίρνοντας την νίκη και τη δεύτερη θέση στο Tour de France Automobile την ίδια χρονιά. Επίσης, τερμάτισε στην δεύτερη θέση του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι.

Την επόμενη χρονιά κέρδισε το Tour de France με το 131 Abarth, στο Rallye d'Antibes τερμάτισε τρίτη, κατατάχθηκε πέμπτη στην κατάταξη του ERC και τέταρτη στην Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) Cup for Drivers, ενώ το 1979 τερμάτισε δεύτερη στο Γαλλικό Πρωτάθλημα Ράλι.

Με την Audi ήρθαν… και οι νίκες
Το 1980 η νέα εργοστασιακή ομάδα της Audi καθώς και νέα στο θεσμό του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, Audi Sport, υπέγραψε συμβόλαιο με την Μισέλ Μουτόν για την σεζόν του 1981 και η πρώτη της νίκη ήταν πλέον γεγονός. Στο Ράλι Σαν Ρέμο η Γαλλίδα έγινε η πρώτη γυναίκα που κέρδισε αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.


Αυτή η νίκη φαίνεται να της έδωσε τεράστια ώθηση και την επόμενη χρονιά έφτασε μια ανάσα από την κατάκτηση του τίτλου. Συγκεκριμένα κατατάχθηκε στην δεύτερη θέση, πίσω από το Γερμανό Βάλτερ Ρερλ, στην τελική κατάταξη του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι του 1982, κερδίζοντας στο ράλι της Πορτογαλίας, της Ελλάδας και της Βραζιλίας. Παράλληλα βοήθησε την Audi να κατακτήσει το πρώτο της πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Δυστυχώς για την ίδια, τα πράγματα δεν συνέχισαν να πηγαίνουν τόσο καλά και την επόμενη χρονιά τερμάτισε στην πέμπτη θέση στην τελική κατάταξη του WRC, ενώ το 1984 υποχρεώθηκε να λάβει μέρος σε μόλις πέντε αγώνες, καθώς η Audi υπέγραψε με τον Βάλτερ Ρερλ. Η σεζόν της ξεκίνησε στην Σουηδία, όπου πήρε την 2η θέση, αυτό ήταν και το τελευταίο βάθρο της καριέρας της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.

Οι νίκες εκτός του WRC και το ψευδώνυμο «Το μαύρο ηφαίστειο»
Η Μισέλ Μουτόν πραγματοποίησε το ντεμπούτο της το 1984 στο Pikes Peak στις ΗΠΑ, όπου οδήγησε το Audi Sport Quattro και μαζί με την συνοδηγό της Φαμπρίτσια Πονς, κατάφερε να κερδίσει στην κατηγορία της σημειώνοντας ρεκόρ χρόνου και να βγει δεύτερη στη γενική κατάταξη. Ενώ την επόμενη χρονιά επέστρεψε στο Pikes Peak, όπου πέρα από την κατηγορία της κέρδισε και στην γενική κατάταξη.


Στο τέλος του 1985 αποφάσισε να «σπάσει» το συμβόλαιο της με την Audi για να πάει στην Peugeot την επόμενη σεζόν, με την οποία έλαβε μέρος στο Γερμανικό Πρωτάθλημα με ένα Peugeot 205 Turbo 16. Με αυτό η Μισέλ Μουτόν κατάφερε να κερδίσει τους 6 από τους 8 αγώνες, συμπεριλαμβανομένου και του Rallye Deutschland, αποκτώντας το ψευδώνυμο «Το μαύρο ηφαίστειο» λόγω του ταπεραμέντου της και των μαύρων μαλλιών της. Επιπλέον κέρδισε το Γερμανικό Πρωτάθλημα Ράλι και έγινε η πρώτη γυναίκα οδηγός που κέρδισε ένα μεγάλο πρωτάθλημα στο ράλι.

Ωστόσο, δύο εβδομάδες αφού στέφθηκε πρωταθλήτρια Γερμανίας ανακοίνωσε την αποχώρηση της από τους αγώνες λόγω ότι σταμάτησαν τα Group B.

Οι σεξιστικές δηλώσεις προς το πρόσωπο της
Μπορεί η Μισέλ Μουτόν να αγωνιζόταν και να πρωταγωνιστούσε σε κορυφαίο επίπεδο, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως «ήταν όλα ρόδινα» και δεν βίωσε σεξιστικές δηλώσεις όπως αυτή του Άρι Βάτανεν: «Ποτέ δεν μπορεί και δεν πρόκειται να χάσω από μια γυναίκα», αλλά και συμπεριφορές, όπως στην εκκίνηση ενός αγώνα όταν ένας κριτής άνοιξε την πόρτα στο αυτοκίνητο για να την αγγίξει και να βεβαιωθεί ότι είναι γυναίκα. Επίσης οι δημοσιογράφοι την ρώταγαν αν χαμογελάει ποτέ, με την ίδια να απαντάει ελαφρώς θιγμένη: «Γιατί δεν ρωτάτε το ίδιο τους άντρες αντιπάλους μου».


Ούτε όμως στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, μετά τη νίκη της στο Pikes Peak, δεν έλλειψαν επιδείξεις φαλλοκρατίας με διάφορα σχόλια και υποτιμητικές δηλώσεις από αντιπάλους, με την ίδια να απαντάει: «Αν έχουν τα α@@@@@α ας έρθουν και του χρόνου να με αντιμετωπίσουν».

Μέλος του Hall Of Fame
Η Μισέλ Μουτόν συνολικά στην καριέρα της στο WRC κέρδισε 4 αγώνες, ανέβηκε σε 9 βάθρα, πήρε 162 νίκες σε ειδικές διαδρομές και μάζεψε συνολικά 229 πόντους. Παράλληλα αποτελεί την τελευταία γυναίκα που αγωνίστηκε σε ράλι υψηλού επιπέδου.


Επίσης η Γαλλίδα είναι μέλος του Hall Of Fame του αυτοκινήτου, ενώ το 2010 έγινε πρόεδρος του FIA Women & Motor Sport Commission, προάγοντας τη συμμετοχή των γυναικών στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως έκανε κι η ίδια. Παράλληλα παρασημοφορήθηκε από τον Νικολά Σαρκοζί με το μετάλλιο των «Ιπποτών της Λεγεώνας της Τιμής».





Επιμέλεια: Χρήστος Πρεβεζιάνος