Stories

Η παράσταση του Κόρατς, η σύνδεση με τον Τσάμπερλεϊν και η μοίρα που μοιράστηκε με τον Ντράζεν

Μία πάπυρος που κρύφτηκε μεταξύ άλλων. Γέμισε σκόνη από τα έτη και ο άνθρωπος που διαμόρφωσε μία σχολή αποτέλεσε κορωνίδα για τη FIBA. Ο Ραντιβόι Κόρατς έφυγε σαν σήμερα για τα παρκέ του παραδείσου.

Άσημος και ταυτόχρονα γνωστός: ακούγεται αντιφατικό, μολονότι εμπεριέχει λογικής και σίγουρα υπό την κατάλληλη εξήγηση μπορούμε να το διακρίνουμε. Όταν ο Ραντιβόι Κόρατς άρχισε να χτυπάει την μπάλα στο ξύλινο πάτωμα που αποτέλεσε τον προκάτοχο των αστραφτερών σύγχρονων παρκέ, αντιλήφθηκε το ηλεκτρικό ρεύμα να τον διαπερνά, σαν να τον ειδοποίησε η μοίρα για την στροφή 180ο μοιρών που έπρεπε να πάρει. Ως νεανίας όνειρό του ήταν να γίνει ηλεκτρολόγος μηχανικός και να ακολουθήσει μία προκαθορισμένη πορεία στη ζωή του. Βέβαια, όταν, έπιασε στις χούφτες του την "πορτοκαλί θεά" τα σχέδια του ανατράπηκαν και το μπάσκετ έγινε αυτοσκοπός.

Στις κερκίδες λιγοστοί, τα εισιτήρια μετρημένα και εκείνοι που κάθισαν να απολαύσουν την αναμέτρηση θεωρούνται εκλεκτοί και ευλογημένοι. Μάρτυρες μπροστά σε ένα θαύμα που συγκλόνισε και άφησε άπαντες με ανοιχτό το στόμα!

Στο Συνεδριακό κέντρο του Βελιγραδίου στις 14 Ιανουαρίου του 1965 ο Κόρατς πέρασε στη σφαίρα της αιωνιότητας μαζί με εκείνους που κατείχαν το τυχερό εισιτήριο. Το θρυλικό φύλλο αγώνα της αναμέτρησης της ΟΚΚ Βελιγραδίου κόντρα στην Άλβικ Στοκχόλμης κιτρίνισε με τα χρόνια, εισχώρησε στα χρονοντούλαπα της ιστορίας, μολονότι μένει ευδιάκριτο… ανάμεσα στις μουτζούρες και στις σημειώσεις δίπλα από την στατιστική του οι συνολικοί πόντοι αναγράφουν τον αριθμό 99!

Με 3.000 κόσμο στις κερκίδες ο Γιουγκοσλάβος σκόρερ ολκής πραγματοποίησε ένα αλησμόνητο επιθετικό πυρ σε μία εποχή που η γραμμή του τριπόντου απουσίαζε και θα καθιερωνόταν χρόνια αργότερα. Τρία χρόνια νωρίτερα και κάτι μήνες, ο Γουίλτ Τσάμπερνλεϊν κοσμούσε τη φανέλα των Φιλαδέλφεια Γουόριορς και με αντιπάλους τους Νιου Γιορκ Νικς κατέρριψε κάθε λογική και συνέτριψε τα καλάθια για να σημειώσει 100 πόντους!

Στην ιστορική αναμέτρηση για τον πρώτο αγώνα των «16» για το Κύπελλο Πρωταθλητριών η ΟΚΚ Βελιγραδίου ισοπέδωσε τους Σουηδούς με 155-57 και ο Κόρατς όντας στη ζώνη του σεληνόφωτος –όπως θέσπισε τη θεωρία ο Μάικ Τζόρνταν- έδωσε μία παράσταση που όμοια του στα ευρωπαϊκά δρώμενα ουδείς μπορούσε να προβλέψει και παρέμενε ως μία μακρινή σκέψη ή περισσότερο ένα όνειρο.

99 πόντοι… με μόλις 11/14 βολές, δίχως τρίποντο, σε ευρωπαϊκό αγώνα!

Κόρατς: Η ασύλληπτη επιθετική παράσταση

Τότε, υπηρετούσε από άλλο πόστο, τον γνωρίσαμε καλύτερα ως γενικό γραμματέα της FIBA και στην χώρα μας τον παραγνωρίσαμε, καθώς αγαπούσε την χώρα μας, κατείχε άριστες σχέσεις με τον Γιώργο Βασιλακόπουλο και εκτιμούσε βαθύτατα το ελληνικό μπάσκετ. Ο αείμνηστος Μπόρισλαβ Στάνκοβιτς καθόταν στην άκρη του πάγκου για τους Γιουγκοσλάβους και έπειτα από την λήξη με το στωικό βλέμμα που τον διέκρινε, παρουσίασε τις σκέψεις του ενώ προς στιγμήν, δεν έκρυψε τον εντυπωσιασμό του για το ασυναγώνιστο επίτευγμα του αθλητή του.

«Ήμασταν ανώτεροι από τους Σουηδούς και το παιχνίδι ήταν μια χρυσή ευκαιρία για να πετύχουμε σπουδαία ρεκόρ. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, κανείς δεν ήξερε ότι ο Κόρατς πλησίαζε στους 100 πόντους. Δυστυχώς, δεν σημειώναμε πόντους στον πάγκο. Ξέραμε ότι είχε σκοράρει πολλούς πόντους όμως ουδείς μπορούσε να υποθέσει ότι χρειαζόταν έναν πόντο για να φτάσει στους 100! Είναι κρίμα αφού σίγουρα θα μπορούσε να είχε πετύχει πολλούς περισσότερους».

Ο πρωταγωνιστής αρκέστηκε σε μία λιτή δήλωση, εκ βάθους καρδίας υπογράμμισε το πόσο ευγνώμων ήταν για την αποθέωση του κόσμου, «σας ευχαριστώ φίλοι».

Κατέκτησε την κορυφή του Έβερεστ εκείνη την μέρα, όμως οι περγαμηνές του αποτυπώνουν μία συγκλονιστική αλήθεια: τα ατομικά του επιτεύγματα εγκυμονούσαν το γεγονός. Αναδείχθηκε πρώτος σκόρερ σε τρία Ευρωμπάσκετ (1959, 1961, 1963), επτά φορές αρχισκόρερ στο γιουγκοσλάβικο πρωτάθλημα, κατακτώντας τέσσερα στην σύντομη αλλά συνάμα γεμάτη καριέρα του. Καλαθομηχανή άνευ περιοριστικών μέτρων και δικλείδων, όταν ένιωθε ασταμάτητος απαιτούσε την μπάλα και τα υπόλοιπα περνούσαν στα βιβλία.

Παραδείγματα μπασκετικής απαράμιλλης αγνότητας και ικανοτήτων; Πάμπολλα, καλεσμένος σε κρατική βελγική εκπομπή, καλέστηκε να εκτιμήσει στον αέρα τις δυνατότητές του και να μετρήσει με την κάμερα στραμμένη πάνω του για άλλη μια φορά την ψυχολογία του. Σε μία μπασκέτα τοποθετημένη στο στούντιο, ρωτήθηκε προσεγγιστικά σε πόσες βολές θα ευστοχήσει στις 100.

Ταπεινός και συγκρατημένος, ανέφερε γύρω στις 70 με 80, μολονότι το βλέμμα του έκρυβε περισσότερα. Είτε άθελα τους οι παρουσιαστές της εκπομπής τον προκάλεσαν είτε εκείνος επιθυμούσε να παρουσιαστεί συγκρατημένος… η πρόβλεψη ήταν πέρα για πέρα αποτυχημένη.

100! 100 σερί βολές, αναγκάζοντας τους πάντες να υποκλιθούν πάλι στο μεγαλείο του!

Και με την λεγόμενη "κουτάλα’’, παρακαλώ!

Ως μία σατανική σύμπτωση δύο καριέρες ταυτίστηκαν σαν μία ακανόνιστη ακολουθία, καθώς ως αντίπαλοι δεν αγωνίστηκαν ποτέ. Ο Κόρατς το 1962 όρισε ρεκόρ με τους περισσότερους πόντους στο πρωτάθλημα κόντρα στην Μπλάντοστ Ζάγκρεμπ, σταματώντας στους 74! Για πολλούς κανείς δεν θα παρουσιαζόταν ικανός να ξεπεράσει το εν λόγω επίτευγμα, μολονότι ένα παιδάκι από την Τσιμπόνα θα αναλάμβανε να συνταράξει τα λιμνάζουσα νερά με το ταλέντο και το αγωνιστικό του νεύρο. Στις 5 Οκτωβρίου του 1985 ο Ντράζεν Πέτροβιτς με το μαλλί αφάνα σήμα κατατεθέν της εποχής απασφάλισε και ξέχασε να κλείσει τη βαλβίδα, κατεδαφίζοντας το υπάρχων ρεκόρ. Απέναντι στην Ολίμπια ο «Μότσαρτ» σημείωσε 112 πόντους, ευστοχώντας σε 10 τρίποντα και συνολικά στα 40 από τα 60 σουτ που επιχείρησε στον αγώνα!

Αμφότεροι ιδιαίτερα εκρηκτικοί στα παρκέ και η παρουσία τους ουδέποτε λογιζόταν αψήφιστα, αμφότεροι αποχαιρέτησαν… νωρίς και άφησαν πίσω τους ένα δυσαναπλήρωτο κενό. Ο Ντράζεν στην αγκαλιά του Μορφέα έφυγε ήσυχος στην άσφαλτο της Βαυαρίας την ώρα που οι δείκτες του Ντίνο Ράτζα έμεναν παγωμένοι στις 17:20 και ο Κόρατς στον ψυχρό δρόμο του Σαράγεβο σε αυτοκινητικό δυστύχημα, παίρνοντας τον δρόμο της επιστροφής, έπειτα από έναν αγώνα επίδειξης στο Βελιγράδι με σκοπό την ανάδειξη του μπάσκετ.

Ομοιότητες; Πολλές…

Κόρατς: Η ασύλληπτη επιθετική παράσταση

Ο αδελφός του σπουδαίου Γιουγκοσλάβου θρύλου, ανέλαβε να σχεδιάσει το τρόπαιο για το Κύπελλο Ευρώπης, που έπειτα από πρωτοβουλία της FIBA μετονομάστηκε σε Κύπελλο Κόρατς. Η διοργάνωση καταργήθηκε το 2002, μολονότι η Ομοσπονδία της Σερβίας αποφασισμένη να συνεχίσει την υστεροφημία του άλλοτε πρωτοπαλίκαρού της, ονόμασε το εγχώριο Κύπελλο σε "Radivoj Korac Cup".

Αναμενόμενα, όταν η FIBA ψαχούλεψε τα κιτάπια της για να κατονομάσει τους κορυφαίους 50 παίκτες το 1991 στην επετειακή τελετή για την συμπλήρωση ενός αιώνα μπάσκετ, ο Κόρατς έλαβε την επιβεβαίωση του αποτυπώματος που άφησε στο άθλημα, ακόμα και μετά θάνατον.

Το όνομά του συνεχίζει να χτυπάει δυνατά, σαν το κρότο της μπάλας στα παρκέ και σχεδόν μετά από 53 χρόνια από το κατευόδιο, θα τιμηθεί από το Hall of Fame στο Σπρίνγκφιλντ για την συνεισφορά, τον ιδρώτα και την ανοικοδόμηση του μπάσκετ στο φανταχτερό προϊόν του σήμερα. Τα παρκέ μπορεί να βελτιώθηκαν, τα πάνινα All-Star να αφέθηκαν στα ράφια αλλά καμία εξέλιξη δεν αναιρεί τον λίθο που τοποθέτησε στον οικισμό που λέγεται μπάσκετ.

Ως ένδειξη απόλυτης τιμής στις 2 Ιουνίου στην Σερβία η μπάλα που τόσο αγάπησε να χαϊδεύει ο Ραντιβόι Κόρατς… δεν χτυπάει πουθενά!

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Σχετικά βίντεο

close menu
x