Από το 1951 έχουν αλλάξει πολλά. Πάρα πολλά.

Κι όμως, τότε, 71 χρόνια πριν, όταν η Ελλάδα προσπαθούσε ακόμα να συνέλθει από την καταστροφική δεκαετία του ’40, με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον εμφύλιο που ακολούθησε, υπήρχαν στη χώρα μας φίλοι του αυτοκινήτου, που οραματίστηκαν έναν αγώνα στην ελληνική επικράτεια – δίχως να γνωρίζουν ότι το όραμά τους θα εξελισσόταν με την πάροδο των χρόνων σε ένα από τα πιο απαιτητικά ράλλυ του WRC!

Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις του 2022 είναι προ των πυλών και το sport-fm.gr ψαχούλεψε την ιστορία του, που φτάνει επτά δεκαετίες πίσω, και σας την παρουσιάζει ευθύς αμέσως.

Το... δειλό ξεκίνημα



Αξίζει να σημειωθεί ξανά πως το 1951 η Ελλάδα δεν βρισκόταν στα καλύτερά της. Ναι, οι ένοπλες συγκρούσεις και η κατοχή από ξένες δυνάμεις αποτελούσαν πλέον παρελθόν, ωστόσο η χώρα προσπαθούσε σιγά σιγά να συνέλθει από τη δύσκολη περίοδο 1940-1948.

Αντιλαμβάνεται κανείς πως λίγοι Έλληνες διέθεταν αυτοκίνητο. Ωστόσο, ήδη από το 1926 υπήρχε η Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου, η γνωστή μας ΕΛΠΑ, στην οποία απευθύνθηκαν 25 χρόνια μετά μερικοί φίλοι της οδήγησης για τη διοργάνωση ενός αγώνα.



Ήδη προπολεμικά είχαν υπάρξει οι πρώτες δειλές απόπειρες, ωστόσο αντιλαμβάνεται κανείς πως οι σειρήνες του Β’ Π.Π. είχαν κόψει κάθε όρεξη για ράλλυ και τα συναφή...

Είχαν προλάβει ωστόσο να διεξαχθούν ο αγώνας της Συγγρού το 1926 αλλά και οι αναβάσεις της Πάρνηθας μεταξύ 1931 και 1933, με τα περισσότερα στοιχεία να χάνονται σε μια φωτιά που διέλυσε το αρχείο της ΕΛΠΑ κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.

Στις 30 Νοεμβρίου του 1951 εντέλει, με την αρωγή της ΕΛΠΑ, διεξήχθη ο πρώτος αγώνας, με δέκα αυτοκίνητα να διανύουν απόσταση 1.923 χιλιομέτρων.

Η διαδρομή περιλάμβανε μία... βόλτα ως την Τρίπολη, τη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες και την Καβάλα και ολοκληρώθηκε μετά από περίπου 43 ώρες στην Κηφισιά, με τον Πέτρο Περατικό να αναδεικνύεται νικητής οδηγώντας ένα Fiat 1400.

Ο ρόλος του Απόστολο Νικολαΐδη



Λίγους μήνες αργότερα, τον Ιανουάριο του 1952 και έχοντας αντιληφθεί την επιτυχία του εγχειρήματος, ο αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ και θρυλική μορφή του Παναθηναϊκού, Απόστολος Νικολαΐδης, πρότεινε να αναλάβει η Λέσχη την εξ ολοκλήρου οργάνωση ενός αγώνας. Το ’51, βλέπετε, η πίεση του χρόνου να γίνει το ράλλυ πριν τον χειμώνα είχε φέρει εντέλει τη βοήθεια της... Shell!

Πλέον όμως, υπήρχε ο χρόνος και την Πρωτομαγιά του 1952 έλαβε χώρα το ράλλυ ΕΛΠΑ, με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων που θα διένυαν μια διαδρομή 2.600 χιλιομέτρων – με αφετηρία τα Ιωάννινα και τερματισμό στην Ιερά Οδό.



Νικητής αναδείχτηκε ο Τζόνι Πεσματζόγλου, με Chevrolet Deluxe.

Και εγένετο... Ράλλυ Ακρόπολις



Ο Νικολαΐδης δεν σταμάτησε εκεί, βλέποντας πως για τα δεδομένα της εποχής, οι αγώνες είχαν μεγάλη απήχηση. Κατά τα τέλη του 1952, πρότεινε να ονομαστεί το ράλλυ ως Ακρόπολις, δίνοντάς του το εμβληματικό όνομα που διατηρεί έως σήμερα, ενώ έδωσε την ιδέα να γίνει διεθνές, με ξένους οδηγούς να μετέχουν για πρώτη φορά.

Χρειάστηκε να φτάσουμε στο 1956 για να καταγραφεί η πρώτη νίκη μη Έλληνα οδηγού, με τον Γερμανό, Βάλτερ Σοκ, να κερδίζει την πρωτιά οδηγώντας Mercedes-Benz 300 SL.



Τα επόμενα χρόνια, το ράλλυ διεξαγόταν κάθε χρόνο με μεγάλη επιτυχία, με αποτέλεσμα να ενταχθεί άμεσα στο πρόγραμμα του WRC, όταν εκείνο ξεκίνησε το 1973.

Νικητής στο πρώτο... παγκόσμιο Ράλλυ Ακρόπολις, ο Γάλλος Ζαν-Λουκ Τεριέ, με Alpine Renault A110.

Ήδη βέβαια, μεταξύ 1960 και 1960 αποτελούσε μέρος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, ενώ μεταξύ 1970 και 1972 είχε ενταχθεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

Μέχρι το 2013, το Ράλλυ Ακρόπολις βρισκόταν ανελλιπώς στο πρόγραμμα του WRC με εξαίρεση το 1974, το 1995 και το 2010. Τα πράγματα όμως θα άλλαζαν στη συνέχεια, στις αρχές της δεκαετίας του 2010...

Η απαξίωση και η επιστροφή


Με την οικονομική κρίση να δοκιμάζει την Ελλάδα, το 2014 το Ράλλυ Ακρόπολις βρέθηκε εκτός παγκοσμίου... μενού, λόγω οικονομικών προβλημάτων. Τα πράγματα θα γίνονταν ακόμη χειρότερα το 2019, όταν ο αγώνας δεν διεξήχθη καθόλου, όπως συνέβη και την επόμενη χρονιά λόγω έλλειψης πόρων – με το γεγονός ότι το Ράλλυ είχε τεθεί εκτός Παγκοσμίου Πρωταθλήματος να παίζει τον ρόλο του.



Το 2021 ωστόσο, σηματοδότησε τη μεγάλη επιστροφή. Το Ράλλυ Ακρόπολις όχι μόνο διεξήχθη, αλλά εντάχθηκε ξανά και στο πρόγραμμα του WRC, με τον Φινλανδό, Κάλε Ροβάνπερα, να κατακτά τη νίκη με Toyota Yaris WRC.

Η συνέχεια θα δοθεί, φυσικά, σε λίγες ημέρες, με το «Ράλλυ των Θεών» όπως έμεινε στην ιστορία, να επιστρέφει.



Οι κορυφαίοι



Τις περισσότερες νίκες στο Ράλλυ Ακρόπολις από τότε που αυτό έγινε διεθνές έχει καταγράψει ο αείμνηστος Κόλιν ΜακΡέι. Ο Βρετανός θρύλος αναδείχτηκε νικητές πέντε φορές, μεταξύ 1996 και 2002.

Ακολουθούν με τρεις νίκες έκαστος οι Βάλτερ Ρερλ, Μίκι Μπιασιόν, Κάρλος Σάινθ και Σεμπάστιαν Λεμπ, ενώ στη λίστα των κατασκευαστών τα πρωτεία έχει με μεγάλη διαφορά η Ford – με 13 νίκες, επτά περισσότερες από τη δεύτερη Lancia…

Η πιο πρόσφατη νίκη ωστόσο, ανήκει στην Toyota, που πέρυσι κατέγραψε τη δεύτερή της επιτυχία και πρώτη μετά το 1990...

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube